Wyzwania dla polskiej franczyzy na rynkach zagranicznych
Po rynku ogólnopolskim kolejnym krokiem rozwoju dla wielu franczyz jest próba wyjścia poza granice naszego kraju. Dane pokazują, że ekspansja zagraniczna polskich sieci jest jak najbardziej możliwa. Powinna być jednak poprzedzona odpowiednim przygotowaniem. Sprawdź, jakie są największe wyzwania dla polskich franczyz próbujących zaistnieć na zagranicznych rynkach.
W jakich krajach można spotkać się z polskimi franczyzami?
Najwięcej polskich franczyz można spotkać na rynkach krajów wschodniej Europy. Z powodzeniem oddziały naszych krajowych sieci radzą sobie np. w Rumunii, na Węgrzech, czy w Czechach. Najbardziej znanym przykładem są sklepy Żabka, które poza Polską działają pod nazwą Froo. Ten kierunek rozwoju wynika przede wszystkim z podobieństwa systemów prawnych, co jest uwarunkowane m.in. kwestiami historycznymi. Dalsze pod względem geograficznym kraje, w których można spotkać się z polskimi sieciami franczyzowymi, to np. Hiszpania, czy Wielka Brytania. Więcej informacji na ten temat, a także najnowsze informacje dotyczące franchisingu znajdziesz tutaj https://franczyzawpolsce.pl/.
Na co muszą uważać polskie sieci za granicą?
Głównym wyzwaniem stojącym przed polskimi franczyzobiorcami celującymi w działalność za granicą, niezależnie od tego, czy jest to franczyza z branży nieruchomości https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci/nieruchomosci/, czy np. kosmetyczna https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci/uroda-i-kosmetyki/, jest konieczność dokładnego zapoznania się z charakterystyką danego rynku. Niezbędne jest dogłębne przebadanie nawyków lokalnych odbiorców, analiza konkurencji, a także wsparcie w zakresie danego systemu prawnego. Z tego powodu tak często polscy franczyzodawcy decydują się na ruchy w Europie Wschodniej, które minimalizują ryzyko i ograniczają potrzebne nakłady.
Jednym ze sposobów, który pozwala na łatwiejszy start, jest tzw. master franczyza, czyli subfranczyza. Jest to model często stosowany w sieciach działających na większym obszarze. Współpracują one wówczas z lokalnymi subfranczyzodawcami. Osoby te praktycznie stają się franczyzodawcami na danym obszarze, samodzielnie dobierając franczyzobiorców do prowadzenia lokali. Dzięki temu można podjąć współpracę z podmiotem doskonale znającym tamtejszy rynek, co ułatwia pracę sieci i zmniejsza konieczne nakłady finansowe, a także ryzyko błędów wynikających z niewiedzy. Wyzwaniem dla sieci jest wówczas dobranie subfranzyzodawcy, ponieważ podmiot ten stanie się partnerem biznesowym na znacznie szerszą skalę niż pojedynczy franczyzobiorca prowadzący swój lokal.