Z podstawówki na uczelnię, by rozwijać artystyczne talenty

czwartek, 27.3.2025 16:01 311 0

Tego typu współpracy jeszcze w naszym mieście nie było. Wrocławska Szkoła Podstawowa nr 29 podpisała porozumienie z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dzięki temu uczniowie podstawówki mogą rozwijać swoje artystyczne pasje na wyższej uczelni.

W warsztatach na Akademii Sztuk Pięknych uczestniczą uczniowie klas 7-ych Szkoły Podstawowej nr 29 we Wrocławiu. Organizowane są dwa razy w miesiącu w pracowniach Katedry Ceramiki (po 1,5 godz.) oraz Katedry Wzornictwa (po 1,5 godz.).

– Cieszymy się, że nasi uczniowie będą mogli rozwijać swoje artystyczne talenty w profesjonalnych pracowniach i pod okiem wykładowców Akademii Sztuk Pięknych – mówi Ryszard Kessler, wiceprezydent Wrocławia. – To porozumienie idealnie wpisuje się w nasze działania, by uatrakcyjniać i urozmaicać lekcje oraz dawać uczniom różne możliwości rozwijania swoich zainteresowań i pasji. Współpracujemy już projektowo z wieloma uczelniami. Poza Akademią Sztuk Pięknych także m.in. z Politechniką Wrocławską, Akademią Medyczną, ale i Dolnośląskim Centrum Filmowym – dodaje.

Podczas zajęć uczniowie poznają tajniki wzornictwa przemysłowego oraz ceramiki. Tworzą też własne dzieła sztuki. Niektóre powstawać będą przez kilka zajęć.

– Poprzez te warsztaty chcemy zainteresować uczniów m.in. projektowaniem i wzornictwem. Aby uwrażliwić ich na sztukę i na to, co nas otacza. Wszystko bowiem wokół nas jest przez kogoś zaprojektowane. To jest bardzo trudny proces, który poznają, i którego uczą się u nas na warsztatach – mówi prof. Wojciech Pukocz, rektor Akademii Sztuk Pięknych – Może wśród tych uczniów są nasi przyszli studenci?
Jak przyznaje dyrektor Szkoły Podstawowej nr 29 – zarówno rodzicom, jak i uczniom pomysł współpracy z Akademią Sztuk Pięknych bardzo się spodobał.

– Dla naszych uczniów to niebywała okazja, by poczuć się jak studenci. A przede wszystkim poznać cały proces tworzenia dzieła - od pomysłu po efekt – podkreśla Paweł Prygiel, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 29 we Wrocławiu. – Poprzez te zajęcia chcemy też pokazać 7-klasistom, że wolny czas można spędzać nie tylko przed ekranem telefonów, ale np. tworząc własne dzieła i projekty, co też jest bardzo atrakcyjne – dodaje.
Większość uczniów w tak profesjonalnych pracowniach jest po raz pierwszy.

– W takich przestrzennych pracowniach czujemy, jakbyśmy robili naprawdę wyjątkowe projekty. To coś innego niż lekcje plastyki w szkole. Tu czuję taką twórczą atmosferę - mówi Nina Borecka, uczennica z SP nr 29 we Wrocławiu. – Dzisiaj robiliśmy miski z gliny. O tym materiale i całym procesie, od projektowania do powstawania, opowiadała nam także wykładowczyni z ASP – dodaje.
Warsztaty na wrocławskiej ASP potrwają do maja. Z powstałych prac wykładowcy planują zorganizować wystawę.

W ramach współpracy z uczelniami wyższymi i instytucjami wrocławskie placówki oświatowe realizują m.in. takie projekty jak:

·       Projekt „Szkolne wędrówki przez świat nauki” – we współpracy z Wydziałem Chemicznym Politechniki Wrocławskiej

Cel: upowszechnienie i propagowanie nauki poprzez zabawę oraz popularyzowanie walorów nauk ścisłych.
Zorganizowano już łącznie 134 pokazów i warsztatów, w których wzięło udział 3076 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

·        Projekty „Klasy Filmowe” i „Filmowy Klub Nauczyciela”
„Klasy Filmowe” - to współpraca szkół ponadpodstawowych z Dolnośląskim Centrum Filmowym. Uczniowie po seansie filmowym rozmawiają na tematy poruszane w filmie (prezentacje multimedialne, organizacja warsztatów filmowych).
Projekt „Filmowy Klub Nauczyciela” adresowany jest do wrocławskich nauczycieli i zakłada organizację seansów filmowych połączonych z warsztatami.

·        Projekt „Porusz Serce” –  projekt trwa
Wspólnie z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, realizowany jest projekt „Porusz serce”.
Głównym celem jest zwiększenie świadomości uczniów na temat pierwszej pomocy w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
W ramach tego projektu organizowane są pokazy i szkolenia z pierwszej pomocy. Miasto zakupiło 24 szkołom i placówkom oświatowym (za ponad 300 tys. zł): 100 fantomów, 26 defibrylatorów szkoleniowych i 8 defibrylatorów ratowniczych. Sprzęt ten uzupełnił dotychczasowe wyposażenie placówek.

·        Projekt ,,Edukacja w ruchu” – projekt trwa
Wydział Szkół Ponadpodstawowych i Specjalnych we współpracy z Akademią Wychowania Fizycznego, Akademią Krokieta i Lamy oraz Fundacją V4Sport zrealizował już w 50 szkołach podstawowych i placówkach oświatowych (200 klas/oddziałów przedszkolnych) I etap projektu ,,Edukacja w ruchu”.Przygotowane w ramach programu filmy edukacyjno-ruchowe czy karty pracy są wykorzystywane jako poranny rozruch czy element zajęć edukacyjnych.
Cel: popularyzacja aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia wśród nauczycieli i dzieci. Co pozytywnie wpływa na wyniki w nauce, zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów, a także wspiera efektywną współpracę w grupie.
Obecnie projekt jest kontynuowany w 100 klasach SP.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)