Sesja bez burmistrza
III sesja Rady Miasta w Boguszowie – Gorcach odbyła się bez burmistrza, który został zatrzymały 19 grudnia przez funkcjonariuszy Komendy Wojewódzkiej Policji. W zaplanowanym porządku obrad były takie między innymi punkty :
- Przedstawienie sprawozdania burmistrza miasta między sesjami
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Uchwale Budżetowej na 2018 rok
I najważniejsza – podjęcie Uchwały Budżetowej na rok 2019.
Radny, Daniel Lubiński zauważył:
- Nie ma burmistrza na sesji, jak mamy przyjąć autopoprawki do budżetu?
Natomiast radny Grzegorz Urban zgłosił dwa wnioski formalne. Pierwszy dotyczył osoby wiceburmistrza. – Czy wiceburmistrz ma prawo zgłaszać autopoprawki burmistrza do Uchwały Budżetowej, proszę o opinię radcy prawnego, a w drugim zaproponował przerwanie i odroczenie dzisiejszej sesji do czasu powrotu burmistrza.
Na sesję został poproszony radca prawny, który wyjaśnił radnym, że nieobecność burmistrza miasta nie musi być powodem jej przerywania czy odraczania, a wiceburmistrz posiada takie same uprawnienia jak burmistrz i ten drugi przejmuje jego funkcje.
Radni podjęli uchwałę budżetową oraz realizowali zaplanowany porządek obrad.
Przypomnijmy: 19 grudnia funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji zatrzymali burmistrza Jacka C. w chwili przyjmowania korzyści materialnych od przedsiębiorcy, który (z nieoficjalnych informacji) zajmował się wymianą oświetlenia w gminie. Przedsiębiorca nie dotrzymał terminu – groziły mu wysokie kary, a wręczenie „prezentu” miało go przed tym uchronić. Czy prokuratura postawi zarzuty burmistrzowi, jakie będą?
– Mamy 48 godzin na wykonanie z zatrzymanym czynności. W tym czasie podejmiemy decyzję, czy stawiamy temu panu zarzut i występujemy z wnioskiem do sądu o zastosowanie aresztu, czy też wypuszczamy go na wolność - mówi Tomasz Orepuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Świdnicy.
Prawdopodobnie burmistrzowi Jackowi C. zostaną postawione zarzuty z art.228. Kodeksu Karnego:
§ 1. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 3. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę za zachowanie stanowiące naruszenie przepisów prawa, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
§ 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten, kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, uzależnia wykonanie czynności służbowej od otrzymania korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy lub takiej korzyści żąda.
§ 5. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową znacznej wartości albo jej obietnicę, podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.
§ 6. Karom określonym w § 1-5 podlega odpowiednio także ten, kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej w państwie obcym lub w organizacji międzynarodowej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę lub takiej korzyści żąda, albo uzależnia wykonanie czynności służbowej od jej otrzymania.
Przeczytaj komentarze (2)
Komentarze (2)