Rowery elektryczne będą mogły być dofinansowane z nowego funduszu
Aktywiści chcą dofinansowania do zakupu rowerów elektrycznych. Rząd zapewnia: otwieramy taką możliwość województwom w ramach Społecznego Funduszu Klimatycznego.
Wcześniej mowa była o tym, że program „Mój rower elektryczny” będzie finansowany z Funduszu Modernizacyjnego, jednakże finansowanie z tego źródła możliwe. Aktywiści znaleźli inne źródło i domagali się możliwości uwzględnienia we wniosku do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Wniosek społeczników ws. rowerów elektrycznych
- Uważamy, że dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych nie jest optymalnym z punktu widzenia miast, gdyż nie rozwiązują problemu z miejscem na drogach i miejscem na parkowanie. Samochody elektryczne są też znacznie droższe niż rowery elektryczne, nawet z uwzględnieniem dopłat, dlatego nie są rozwiązamiem użytkowników transportu znajdujących się w trudnej sytuacji - podkreśla Jeremi Jarosz z Towarzystwa Benderowskiego, realizującego projekt “Na straży Europejskiego Zielonego Ładu w transporcie”.
Jak podkreślali aktywiści, rowery elektryczne są rozwiązaniem dla osób starszych, które mogą mieć problemy zdrowotne z korzystaniem z rowerów klasycznych, a także dla mieszkańców aglomeracji, które muszą dojeżdżać odległości rzędu 10-20 kilometrów. Są także idealnym rozwiązaniem dla obszarów górskich, gdzie korzystanie z konwencjonalnego roweru jest mocno utrudnione z uwagi na rzeźbę terenu. Rowery elektryczne mogą zatem wyrównywać szanse oraz zapewniać inkluzywność polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej, zgodnie z Kartą Praw Podstawowych UE.
Rowery elektryczne cargo są zaś rozwiązaniem m.in. dla rodziców, którzy mogą przewozić dzieci i zakupy, a także są znakomitym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw.
- Rowery elektryczne, a w szczególności transportowe rowery elektryczne są dość drogi. Rowery elektryczne są znakomitym rozwiązaniem dla mieszkańców aglomeracji, pod warunkiem oczywiście, że mają rozsądną infrastrukturę. Z wykorzystaniem roweru elektrycznego można spokojnie myśleć o dojeździe do pracy, jeśli trasa zajmuje 10 kilometrów – wyjaśniał Jakub Nowotarski, działacz Akcji Miasto i radny miejski Wrocławia.
Równie istotna dla sukcesu projektu rowerów elektrycznych jest budowa zamykanych boksów.
Ministerstwo: rowery elektryczne na poziomie lokalnym
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w swojej odpowiedzi wyjaśniło, że część działań będzie realizowana na poziomie lokalnym w ramach komponentu regionalnego dla każdego z województw, a część, jak inwestycje o większej skali, w przypadku transportu związane z infrastrukturą i taborem publicznego transportu zbiorowego, na poziomie ogólnokrajowym.
- Finansowanie zakupu rowerów elektrycznych rekomendujemy w planowanej palecie typów inwestycji możliwych do wsparcia w komponencie regionalnym. Ostateczną decyzję co do realizacji na swoim obszarze danego typu inwestycji ze środków SFK podejmowałby samorząd każdego województwa na podstawie analiz ich zasadności i adekwatności zastosowania w konkretnej sytuacji. Należy pamiętać, że środki SFK mają służyć przeciwdziałaniu zjawisku zdiagnozowanego ubóstwa transportowego w konkretnej lokalizacji - wyjaśniła Katarzyna Zielińska-Heitkötter, Zastępca Departamentu Programów Infrastrukturalnych.
Oficjalne konsultacje społeczne obejmujące wszystkie zainteresowane strony zaplanowano na przełom pierwszego i drugiego kwartału. Potem zostanie przyjęty przez Radę Ministrów, a następnie wysłany do negocjacji z Komisją Europejską.
Czym jest Społeczny Fundusz Klimatyczny?
Społeczny Fundusz Klimatyczny to nowy instrument, który ma przeciwdziałać skutkom planowanego rozszerzenia od 2027 r. systemu ETS na sektory budynków i transportu ( tzw. ETS2). Środki i inwestycje wspierane muszą przynosić korzyści gospodarstwom domowym, mikroprzedsiębiorstwom i użytkownikom transportu, znajdującym się w trudnej sytuacji i szczególnie dotkniętym skutkom ETS2.
Żeby móc skorzystać z tego nowego źródła wsparcia finansowego w walce ze zjawiskiem ubóstwa energetycznego i transportowego, Polska musi opracować plan społeczno-klimatyczny. Rozporządzenie w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego przewiduje możliwość dofinansowania m.in. zakupu rowerów, ale też wsparcia transportu publicznego.
Plan wspierać będzie implementację Europejskiego Zielonego Ładu w dziedzinie transportu. Jak podkreśla motyw 2 rozporządzenia, “Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest również przywrócenie, ochrona, zachowanie i poprawa kapitału naturalnego Unii oraz ochrona zdrowia i dobrostanu obywateli przed zagrożeniami i skutkami związanymi ze środowiskiem. Ponadto uznaje się w nim, że transformacja powinna być sprawiedliwa i inkluzywna, tak by nikt nie pozostał w tyle.
Komentarze (0)