GDDKiA: drogowy licznik kręci się nieustannie

piątek, 1.8.2025 12:15 288 0

Liczby dotyczące realizowanych odcinków, podpisywanych umów i ogłaszanych przetargów ciągle się zmieniają. Wszystko zależy od etapu, na jakim znajdują się nasze inwestycje. Niezmiennie jednak zwiększa się długość nowoczesnych dróg, z których mogą korzystać ich użytkownicy. Dziś kolejna porcja danych.

Obecnie w realizacji mamy 131 zadań dotyczących budowy dróg. Łączna długość tych odcinków to 1661 km, a wartość zawartych kontraktów na realizację to 66,8 mld zł. W przetargach mamy kolejne 355,5 km dróg, a w przygotowaniu 2816,5 km. W tym roku i przez następne cztery lata chcemy wydawać na inwestycje po ok. 20 mld zł rocznie.

Te dane jednoznacznie pokazują, że branża drogowa w Polsce ma duży front robót i ten stan utrzyma się w najbliższych latach. Jednocześnie też sukcesywnie przybliżamy się do wyznaczonego nam celu, czyli ukończenia sieci autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości blisko 8000 km. Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy blisko 5222 km. Powstało już blisko 1885 km autostrad (z zakładanych 2100 km). Kierowcy mają też do dyspozycji 3337 km dróg ekspresowych, a do osiągniecia celu brakuje nieco ponad 2500 km.

Zaawansowanie Programów

W realizacji mamy 107 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r. - RPBDK) o łącznej długości 1448,1 km. W tej liczbie jest ok. 67 km autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, którą udostępnimy w tym roku do ruchu. Kolejne ponad 1285 km to odcinki nowych dróg ekspresowych, a na blisko 31 km istniejących esek dobudowujemy drugą jezdnię. Listę dróg w realizacji uzupełnia ponad 98 km dróg klasy GP (główne ruchu przyspieszonego).

Z kolei w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) w realizacji znajdują się 22 inwestycje o łącznej długości 185,8 km.

Oddzielną pozycję stanowią dwa odcinki drogi krajowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej, o długości 26,4 km.

W przetargu na wyłonienie wykonawców mamy 30 zadań na odcinki dróg o łącznej długości 355,5 km. 18 z nich, o długości ponad 240 km, zapisanych jest w RPBDK, a pozostałe 12, o długości blisko 115 km, w PB100.

Łączna długość inwestycji w przygotowaniu wynosi 2816,5 km, z czego 2261,5 km to odcinki zapisane w RPBDK, a ok. 555 km to obwodnice.

Jak w kalejdoskopie

Dane dotyczące aktualnej liczby realizowanych inwestycji czy też odcinków w przetargu, a co za tym idzie łącznej ich długości, sukcesywne się zmieniają. Wszystko za sprawą ogłaszania kolejnych przetargów, podpisywania umów z wykonawcami czy też oddawania odcinków dróg do ruchu. Ruch niczym w kalejdoskopie i to jest bardzo dobra informacja dla wszystkich zainteresowanych: użytkowników naszych dróg, branży budowlanej, jak i całej gospodarki.

Nowe drogi w 2025 r.

Od początku roku oddaliśmy do ruchu ponad 60 km nowych dróg, zaczynając od łącznika brzeskiego w ciągu DK75, który ułatwił dojazd do autostrady A4. Kolejne to cztery obwodnice: Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, Poręby i Zawiercia w ciągu DK78, Szczecinka na DK20 i Żodynia w ciągu DK32. Przed wakacjami oddaliśmy ruchu pierwszą część Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7 od węzła Chwaszczyno do Żukowa wraz z odcinkiem obwodnicy tego miasta. Niespełna dwa tygodnia później kierowcy mieli do dyspozycji drugą jezdnię obwodnicy Słupska w ciągu drogi ekspresowej S6. Przygotowujemy się do udostępnienia do ruchu S1 pomiędzy węzłami Oświęcim i Brzeszcze wraz z fragmentem obwodnicy Oświęcimia, a kolejne otwarcia już wkrótce – o szczegółach będziemy informować.

Umowy od początku roku

Podpisaliśmy już 14 umów z wykonawcami ponad 122 km dróg, z czego 47,5 km przypada na pięć odcinków dróg ekspresowych, a blisko 79 km na drogi klasy GP – czyli sześć obwodnic, rozbudowę DK25 Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski i dwa odcinki drogi dojazdowej od S6 do elektrowni jądrowej. Odcinki esek to: S8 Niemcza – Ząbkowice Śląskie, S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo i druga jezdnia na obwodnicy Wyrzyska, S11 Ostrzeszów Północ – Kępno Północ i Przygodzice – Ostrzeszów Północ. Pozostałe odcinki to obwodnice: Pradeł na DK78, Głogowa na DK12, Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego na DK25, Srocka na DK12/91 oraz w jednej umowie II etap obw. Warzymic i Przecławia wraz z obejściem Kołbaskowa na DK13.

Dwa razy więcej przetargów

Ogłosiliśmy też osiem przetargów, dwa razy więcej niż w tym samym okresie przed rokiem, na kolejne inwestycje o łącznej długości blisko 122 km. Pięć z nich dotyczy autostrady A2 - budowy nowego odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz poszerzenia trasy pomiędzy Łodzią i podwarszawską Konotopą (cztery odcinki realizacyjne). Pozostałe trzy przetargi dotyczą obwodnic Mierzyna (DK10) i Sidziny (DK46), a także budowy węzła Dobrzyniewo Północ na S19. W sześciu z ośmiu przetargów ogłoszonych w tym roku uwzględniliśmy wyrok TSUE z października 2024 r. i nie dopuszczamy w nich wykonawców z tzw. państw trzecich. Warto podkreślić, że nie czekaliśmy w tej kwestii na rozwiązania ustawowe.

Skutecznie pozyskujemy fundusze unijne

Niedawno podpisaliśmy 14. i 15. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Oznacza to, że z Programu FEnIKS pozyskaliśmy na budowę polskich dróg już ok. 7,9 mld zł. Przypomnijmy, że alokacja środków UE dla GDDKiA w ramach FEnIKS wynosi łącznie ok. 18,4 mld zł.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek