Koniec pobłażania alimenciarzom, a są "rekordziści" w naszym powiecie!
Pod koniec 2016 roku Rada Ministrów zaakceptowała przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt nowelizacji Kodeksu karnego. Nowe rozwiązania mają umożliwić skuteczne egzekwowanie obowiązku alimentacyjnego.
Państwo ma obowiązek chronić dzieci, wspierać rodziny, otaczać opieką słabszych. Kwestia wywiązywania się z obowiązku alimentacyjnego jest w tym kontekście zagadnieniem o doniosłej wadze społecznej. Niestety, ten ważny problem nie był dotychczas właściwie rozwiązany.
Polskie przepisy – wskazuje Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro - są wyjątkowo niedoskonałe. To raj dla cwaniaków, którzy nie chcą partycypować w wychowaniu własnego dziecka – podkreśla Minister.
Połowa spraw umarzanych
Skuteczność ściągalności alimentów jest obecnie w Polsce niska - nasz kraj przoduje w niechlubnym rankingu państw w Europie, w których rodzice zobowiązani do świadczeń alimentacyjnych nie wywiązują się z płacenia alimentów.
Informacje z Prokuratury Krajowej wskazują z kolei, że prawie połowa postępowań wszczętych wobec rodziców uporczywie uchylających się od płacenia alimentów została umorzona. Przy czym podstawą 20 proc. umorzeń było uznanie, że postępowanie tych osób nie zawiera znamion czynu zabronionego. Obok przyczyn obiektywnych, jak zwyczajny brak pieniędzy u dłużnika, powodem takiego potraktowania sprawy jest często płacenie alimentów w niewielkiej części, co powoduje, że nie jest zrealizowane znamię uporczywości, albo np. matka utrzymująca dziecko uprawnione do alimentów pracuje, a więc nie jest zrealizowane znamię narażenia na niemożność zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych.
Dlatego Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało nowelizację Kodeksu karnego.
Nowe rozwiązania
• Projekt przewiduje, że osoba, której dług alimentacyjny stanowi równowartość co najmniej trzech należnych świadczeń okresowych (najczęściej miesięcznych), podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Dziś Kodeks karny mówi jedynie ogólnie o „uporczywym uchylaniu się” od alimentacyjnego obowiązku. W wielu przypadkach pozwala to na omijanie przepisów. Wystarczy raz na jakiś czas przekazać na dziecko niewielką sumę (np. 10 zł), by w świetle prawa uniknąć odpowiedzialności. Wprowadzenie obiektywnego kryterium równowartości trzech świadczeń okresowych pozwoli uniknąć dowolności w interpretacji, na czym polega „uporczywość” w niepłaceniu alimentów.
• Dłużnicy alimentacyjny będą mieli możliwość uniknięcia kary, jeśli dobrowolnie wyrównają zaległości przed upływem 30 dni od daty pierwszego przesłuchania w charakterze podejrzanego.
• Skazani na karę pozbawienia wolności nie muszą odbywać kary w więzieniu. Mogą podlegać dozorowi elektronicznemu i normalnie pracować. Ministerstwo Sprawiedliwości wdraża program pracy więźniów, w którym w pierwszej kolejności uczestniczyć mają osoby z obowiązkiem alimentacyjnym.
• Wyższa kara (grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch) grozić ma tym, którzy nie płacąc alimentów, narażają osobę najbliższą lub inną osobę na niemożność zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych. Chodzi o sytuację, gdy na skutek uchylania się jednego rodzica od obowiązku alimentacyjnego, drugi rodzic nie jest w stanie kupić dziecku jedzenia, ubrań, zapewnić kształcenia czy leczenia na chorobę przewlekłą.
Cel – dobro dziecka
To nie kara jest celem, celem jest to, aby dziecko miało utrzymanie i było wspierane przez rodziców – zaznacza Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro. Dlatego Ministerstwo proponuje rozwiązanie nadzwyczajne, którego do tej pory nie było – gwarancję dla rodzica, że nie będzie podlegał żadnym sankcjom karnym, jeżeli wezwany przez prokuratora, pouczony o konsekwencjach nie wywiązywania się z obowiązków alimentacyjnych, zdecyduje się kwotę zaległości w całości uiścić. Wówczas odpowiedzialności karnej podlegać nie będzie.
Minister Sprawiedliwości podkreśla przy tym, że nowe przepisy nie uderzą w tych, którzy nie płacą alimentów, ponieważ sami są w prawdziwej biedzie, spowodowanej np. bezrobociem. Nowe rozwiązania dotyczą tylko tych rodziców, co do których - z ustaleń postępowania - będzie wynikać, że stać ich na płacenie alimentów, ale uchylają się od tego obowiązku z przyczyn nie dających się zaakceptować moralnie ani społecznie. Nowe przepisy obejmą tylko te sytuacje, które będą miały miejsce już po wejściu w życie ustawy.
Nowelizacja Kodeksu karnego pomoże skutecznie egzekwować obowiązek alimentacyjny. Proponowane zmiany są zbliżone np. do przepisów obowiązujących we Francji, gdzie rodzice, którzy unikają płacenia alimentów przez dwa miesiące, narażają się na karę dwóch lat więzienia. Surowsze kary od proponowanych w projekcie Ministerstwa Sprawiedliwości funkcjonują w Niemczech, gdzie za uchylanie się od obowiązku alimentacyjnego można trafić do więzienia na trzy, a nawet na pięć lat.
Interes podatników
Przygotowane w Ministerstwie Sprawiedliwości rozwiązania chronią nie tylko dzieci, lecz także interes wszystkich podatników. Wydatki z państwowego Funduszu Alimentacyjnego na rzecz dzieci, których rodzice odmawiają płacenia alimentów, wynoszą co roku ok. 1,5 miliarda złotych. Z tych pieniędzy udaje się odzyskać zaledwie 13-14 proc.
Ile jest dłużników alimentacyjnych w powiecie dzierżoniowskim (dane z 2016 r.)?
Bielawa
W gminie Bielawa wypłatę świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz działania wobec dłużników alimentacyjnych realizuje Ośrodek Pomocy Społecznej.
Liczba dłużników alimentacyjnych na terenie Bielawy wynosi 475 osób (nie jest to jednak stała liczba). Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów nakłada na Organy właściwe dłużnika szereg działań, które należy podjąć w przypadku bezskuteczności egzekucji.
Do zadań takich należy:
- Wezwanie dłużnika alimentacyjnego i przeprowadzenie z nim wywiadu alimentacyjnego i odebranie oświadczenia majątkowego mające na celu ustalenie sytuacji materialnej, zdrowotnej i rodzinnej dłużnika.
- Zobowiązanie dłużnika alimentacyjnego do zarejestrowania się w PUP jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy w sytuacji, gdy dłużnik nie wywiązuje się z obowiązku alimentacyjnego i nie jest zatrudniony.
- Przekazanie komornikowi istotnych informacji mających wpływ na skuteczność egzekucji pochodzących w szczególności z wywiadu alimentacyjnego i oświadczenia majątkowego.
W przypadku, gdy dłużnik uniemożliwia przeprowadzenia wywiadu alimentacyjnego bądź odebrania oświadczenia majątkowego lub też bez uzasadnionej przyczyny odmówi zarejestrowania się w Urzędzie Pracy Organ właściwy dłużnika:
- Wszczyna postępowanie administracyjne w sprawie uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od obowiązku alimentacyjnego
- Po przeprowadzonym postępowaniu administracyjnym wydaje decyzję o uznaniu dłużnika za uchylającego się od obowiązku alimentacyjnego.
- Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnej kieruje wniosek do Prokuratury o ściganie dłużnika alimentacyjnego z art. 209 § 1 ustawy z dnia 06 czerwca 1997r – kodeks karny oraz wniosek do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców z zapytaniem czy dana osoba posiada prawo jazdy. W przypadku pozytywnej odpowiedzi kieruje wniosek do Starosty o zatrzymanie prawa jazdy.
Ponadto w sytuacji, gdy zobowiązania dłużnika alimentacyjnego z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego przekraczają 6 miesięcy Organ właściwy wierzyciela przekazuje informację o zobowiązaniach tej osoby do Biur Informacji Gospodarczych.
Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, na podstawie której prowadzone są postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, nie przewiduje żadnych możliwości odpracowania długu.
W gminie Bielawa najwyższe zadłużenie z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego kształtuje się na poziomie ok. 127.000,00 zł. Do kwoty tej doliczane są również ustawowe odsetki za opóźnienie, które każdy dłużnik alimentacyjny zobowiązany jest również do zwrotu. Ponadto w większości przypadków dłużnicy alimentacyjni posiadają również zadłużenie z tytułu wypłaconej w okresie od 01.09.2005 roku do 30.09.2008 roku zaliczki alimentacyjnej, na podstawie obowiązującej wówczas ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczce alimentacyjnej. W sumie rekordzista ze wszystkich wyżej wymienionych tytułów posiada zadłużenie na kwotę niespełna 202.000,00 zł.
W 99% dłużnikami alimentacyjnymi są mężczyźni. Przeciętny obraz dłużnika alimentacyjnego to mężczyzna w wieku 40 – 50 lat lub osoby młode w wieku 20 – 30 lat, których w ostatnim czasie przybywa. Średnie zadłużenie dłużnika alimentacyjnego z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego kształtuje się na poziomie ok. 30.000,00 – 35.000,00 zł. Dłużnicy alimentacyjni pochodzą z różnych sfer społecznych (są to zarówno osoby ubogie, bezdomne, niezaradne życiowo jak również osoby wykształcone, wykonujące nielegalne zatrudnienia mimo to niewywiązujące się z nałożonego przez Sąd obowiązku alimentacyjnego).
Dzierżoniów
Działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tj. Dz.U. z 2016, poz. 169 z późn. zm.) podejmuje organ właściwy dłużnika. W Dzierżoniowie zadanie to zostało przekazane do realizacji do Ośrodka Pomocy Społecznej.
Na 17-08-2016 r. w gminie Dzierżoniów było 619 dłużników alimentacyjnych.
Procedura postępowania z dłużnikami alimentacyjnymi jest uregulowana w ustawie. W pierwszej kolejności:
1) OPS przeprowadza wywiad alimentacyjny, w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego, a także jego stanu zdrowia oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej oraz odbiera od niego oświadczenie majątkowe. W 2015 r. przeprowadzono 71 wywiadów alimentacyjnych oraz odebrano 71 oświadczeń majątkowych.
2) następnie przekazujemy komornikowi sądowemu informacje mające wpływ na skuteczność prowadzonej egzekucji, w szczególności zawarte w wywiadzie alimentacyjnym oraz oświadczeniu majątkowym dłużnika alimentacyjnego. W 2015 r. 71 informacji przekazano komornikowi sądowemu.
3) W przypadku gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia, organ właściwy dłużnika (OPS) zobowiązuje go do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy (W 2015 r. było takich osób 16) oraz informuje właściwy powiatowy urząd pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika- w 2015 r. wysłano 46 wniosków do PUP celem aktywizacji dłużników.
Jeżeli dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego lub odmówił: złożenia oświadczenia majątkowego, zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy, lub bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych - OPS wszczyna postępowanie dotyczące uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych – w 2015 r. wszczęliśmy 61 postępowań.
Ponadto składamy wnioski o ściganie dłużnika za przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny na Policję ( w 2015 r. – złożyliśmy 86 wniosków o ściganie ) oraz wnioski do Starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego. W 2015 roku 2 osoby zostały ukarane za przestępstwo „nie alimentacji”, w pozostałych przypadkach postępowania zostały umorzone z uwagi na brak danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie popełnienia czynu.
Dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu należności („długu”), łącznie z ustawowymi odsetkami. Następuje to w drodze wydania decyzji administracyjnej.
W 2015 roku wydano 414 takich decyzji. Od 18 września 2015 r. ten zapis w ustawie uległ zmianie. Od tego dnia zlikwidowano tryb administracyjnej egzekucji należności dłużnika alimentacyjnego wobec Skarbu Państwa powstałych z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego i wprowadzono egzekucję sądową, jako sposób dochodzenia tych należności – oznacza to, iż wobec wszystkich dłużników alimentacyjnych mających zobowiązania wobec tut. OPS należy wystąpić z wnioskiem do komornika sądowego o przyłączenie bądź wszczęcie egzekucji na rzecz OPS.
Nawiązaliśmy także współpracę z Krajowym Rejestrem Długów, Biurem Informacji Gospodarczej InfoMonitor, Krajowym Biurem Informacji Gospodarczej oraz Rejestrem Dłużników ERIF BIG S.A. i przekazano do w/w biur informacje gospodarcze o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego w razie powstania zaległości w ich regulowaniu za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
Czy są formy odpracowania długu?
W kompetencji tut. Organu leży podejmowanie wymienionych działań - w których zawiera się również informowanie Powiatowego Urzędu Pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika. Oferty pracy dla dłużników rozpatruje PUP.
Jaki dług mają rekordziści?
Rekordzista ma ok. 150 000,00 zł długu alimentacyjnego co z odsetkami będzie stanowiło kwotę ok 200 000,00 zł.
Kto najczęściej nie płaci alimentów?
Jaki jest obraz przeciętnego dłużnika alimentacyjnego?
Przeciętny dłużnik alimentacyjny to mężczyzna mieszczący się w przedziale wiekowym między 34 a 46 rokiem życia, jest osobą niepracującą legalnie (często niezarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy), posiadającym średnio od kilku do kilkudziesięciu tysięcy długu. (średnia na dłużnika 22 000,00 zł)
Gmina wiejska Dzierżoniów
ILE JEST DŁUŻNIKÓW ALIMENTACYJNYCH W GMINIE?
- Ilość dłużników, którzy mają dług wobec Wójta Gminy Dzierżoniów (z tytułu wypłaconych świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego oraz Zaliczki Alimentacyjnej) : 104
- Ilość dłużników, dla których Wójt Gminy Dzierżoniów, jest Organem Właściwym Dłużnika (mieszkających na terenie Gminy Dzierżoniów): 90
JAKIE KROKI PODEJMOWANE SĄ WOBEC DŁUŻNIKÓW ALIMENTACYJNYCH?
Działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane zostały w ustawie z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Działania podejmowane są przez organ właściwy dłużnika.
Podstawowym działaniem podejmowanym wobec dłużników jest przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego, a także jego stanu zdrowia oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej oraz odebranie od dłużnika oświadczenia majątkowego.
Następnie organ właściwy dłużnika przekazuje komornikowi sądowemu informacje mające wpływ na skuteczność prowadzonej egzekucji (szczególnie zawarte w wywiadzie alimentacyjnym oraz oświadczeniu majątkowym dłużnika alimentacyjnego).
W przypadku gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia, organ właściwy dłużnika zobowiązuje go do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny oraz informuje właściwy powiatowy urząd pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika.
W sytuacji, gdy dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego lub odmówił:
1. złożenia oświadczenia majątkowego,
2. zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy,
3. bez uzasadnionej przyczyny, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych
- organ właściwy dłużnika wszczyna postępowanie dotyczące uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.
Decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych nie wydaje się wobec dłużnika, który przez okres 6 ostatnich miesięcy wywiązywał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych w tytule wykonawczym alimentów. Jeśli jednak nie została spełniona w/w przesłanka organ właściwy wydaję decyzję o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych. Gdy decyzja ta stanie się ostateczna, organ właściwy dłużnika:
·składa wniosek o ściganie dłużnika za przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.) oraz
· po uzyskaniu z centralnej ewidencji kierowców informacji, że dłużnik alimentacyjny posiada uprawnienie do kierowania pojazdami, kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego wraz z odpisem tej decyzji.
Działania podejmowane są przez organ właściwy wierzyciela
Dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności
w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, łącznie
z odsetkami ustawowymi za opóźnienie. Egzekucja należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego jest prowadzona na podstawie ostatecznej decyzji przyznającej świadczenia
z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej.
Organ właściwy wierzyciela przekazuje dłużnikowi alimentacyjnemu:
1. informację o przyznaniu osobie uprawnionej świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
2. informację o wysokości zobowiązań dłużnika alimentacyjnego wobec Skarbu Państwa
z tytułu:
· wypłaconych osobie uprawnionej świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
· wypłaconych osobie uprawnionej na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005r.
o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732 z późn. zm.) zaliczek alimentacyjnych,
· wypłaconych na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 45, poz. 200, z późn. zm.) świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Organ właściwy wierzyciela przekazuje do biura informacji gospodarczej informację gospodarczą o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających
z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy (zadłużenie z FA oraz ZA) w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
JAKI DŁUG MAJĄ REKORDZIŚCI?
Największe zadłużenia w Gminie Dzierżoniów (z tytułu wypłaconych świadczeń
z Funduszu Alimentacyjnego wraz z odsetkami oraz Zaliczki Alimentacyjnej) na dzień 10.08.2016r.:
- 182 426,54zł;
- 162 773,71zł;
- 130 377,93zł.
KTO NAJCZĘŚCIEJ NIE PŁACI ALIMENTÓW?
Mężczyźni
JAKI JEST OBRAZ PRZECIĘTNEGO DŁUŻNIKA ALIMENTACYJNEGO?
Największą liczbę dłużników w Gminie Dzierżoniów stanowią mężczyźni w wieku od 40 do 50 lat, ze średnim zadłużeniem wynoszącym od 25 000,00zł do 40 000,00zł.
Średni wiek dłużników: 42 lata.
Średni dług: około 32 000,00zł.
Łagiewniki
Niemcza
Na terenie gminy Niemcza zamieszkuje 45 dłużników alimentacyjnych. Świadczeniami z funduszu alimentacyjnego objętych jest 42 rodziny. Z chwilą złożenia wniosku o wypłatę świadczeń z funduszu alimentacyjnego przez wierzycieli, organ wzywa dłużnika w celu złożenia oświadczenia majątkowego oraz przeprowadzenia z nim wywiadu alimentacyjnego. Zgodnie z ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, jeśli dłużnik nie zgłosi się w wyznaczonym terminie na wywiad alimentacyjny i nie złoży, bądź odmówi złożenia oświadczenia majątkowego, organ właściwy składa wniosek o zatrzymanie prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu oraz zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa zgodnie z art.209 KK. W przypadku, gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia organ właściwy dłużnika zobowiązuje go do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy. Organ właściwy dłużnika informuje właściwy urząd pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego.
Na terenie gminy Niemcza zamieszkują dłużnicy w wieku 25-50 lat. Średni dług dłużnika wynosi około 135 tys. zł
Gmina Pieszyce
Na terenie Gminy Pieszyce zameldowanych jest 191 dłużników alimentacyjnych. Celowo zostało użyte określenie, że są to dłużnicy zameldowani. W 70% nie jest możliwe ustalenie aktualnego miejsca ich pobytu. Część z nich wyjechała zagranicę, część przebywa na terenie innych gmin lub w Zakładach Karnych. Generalnie funkcjonują oni w „szarej strefie” i rzadko podejmują legalną pracę zarobkową lub inne działania, które pozwoliłby na ich zlokalizowanie, a tym bardziej egzekwowanie długu alimentacyjnego.
Dłużników, którzy mają dług wobec gminy Pieszyce i posiadają zameldowanie na jej terenie jest 107, z tego 27 systematycznie spłaca zadłużenie, pozostali posiadają dług alimentacyjny wobec innej gminy w Polsce czyli to inna gmina wypłaca wierzycielce świadczenie alimentacyjne.
Najmłodszy dłużnik alimentacyjny ma 23 lata, a najstarszy 64 lata. Najwyższe zadłużenie widniejące w naszej ewidencji jakie posiada dłużnik alimentacyjny to 233 513,00 zł. Średnie zadłużenie przypadające na jednego dłużnika to 24 350,00 zł.
Egzekucje świadczeń alimentacyjnych prowadzi komornik, a nie Gmina. To komornik ma ustawowy obowiązek ustalenia miejsca pobytu dłużnika oraz jego stanu majątkowego. Posiada on odpowiednie narzędzia prawne, które pozwalają na działania zmierzające do wyegzekwowania długu (np. zajęcia posiadanych środków finansowych lub majątkowych).
Gmina podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, które wynikają z ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Obowiązkiem Gminy jest wezwanie dłużnika na wywiad środowiskowy i odebranie od niego oświadczenia majątkowego. Jeśli istnieją przesłanki dłużnik jest zobowiązywany do zrejestrowania się w Powiatowym Urzędzie Pracy. Gmina zgłasza również do PUP potrzebę aktywizacji zawodowej takiego dłużnika. Jeśli dłużnik nie stawił się na wywiad alimentacyjny i w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie regulował swoich należności na bieżąco Gmina uznaje dłużnika za uchylającego się od obowiązku alimentacyjnego i wnosi do prokuratury o ściganie go za przestępstwo określone w art.209 Kodeksu Karnego oraz składa wniosek do Starosty o zatrzymanie prawa jazdy, jeśli dłużnik takie posiada.
Gmina Pieszyce realizuje we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy działania umożliwiające podjęcie zatrudnienia, tj. co rocznie organizowane są prace interwencyjne, prace społecznie użyteczne, gdzie osoby z zadłużeniami alimentacyjnymi są zatrudniane w pierwszej kolejności. Podstawą jednak wszelkiego działania jest chęć i dobra wola dłużnika, by takie zatrudnienie podjął oraz zarejestrowanie się w Powiatowym Urzędzie Pracy. Gmina nie jest wstanie zmusićdłużnika do podjęcia takiej formy zatrudnienia.
Piława Górna
Ośrodek Pomocy Społecznej w Piławie Górnej informuje, że postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych prowadzi od 2005 roku, początkowo na podstawie:
1/ ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 roku o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, i następnie od 2007 roku:
2/ ustawy z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Od 2005 roku zostały wszczęte postępowania wobec 117 dłużników alimentacyjnych, obecnie prowadzone są postępowania wobec 53 osób.
Działania wobec dłużników alimentacyjnych regulują art. 4 i art. 5 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, które polegają m.in. na: - ustalaniu sytuacji życiowej osób zobowiązanych do alimentacji poprzez przeprowadzanie wywiadów środowiskowych oraz przyjmowaniu oświadczeń majątkowych, - wystąpieniach do komorników sądowych o uznaniu osób zobowiązanych do alimentacji za dłużników alimentacyjnych, - zobowiązaniu osób niepracujących do zarejestrowania się w Powiatowym Urzędzie Pracy i skorzystania z różnych form aktywizacji zawodowej, - wystąpieniu do Starosty Powiatu z wnioskami o zabranie prawa jazdy (za uporczywe uchylanie się od obowiązku), - wszczynaniu postępowań administracyjnych, - składaniu wniosków o ściganie za przestępstwo polegające na niewywiązywaniu się z obowiązku alimentacyjnego.
Powiatowy Urząd Pracy przy kwalifikowaniu osób do prac publicznych i innych organizowanych przez Gminę w pierwszej kolejności do zatrudnienia wskazuje dłużników alimentacyjnych, ale ściągalność zadłużenia zależy od komorników sądowych.
“Rekordzista” z terenu naszej Gminy ma dług w wysokości 142.250 zł /słownie: sto czterdzieści dwa tysiące dwieście pięćdziesiąt złotych/.
Z posiadanych przez Ośrodek informacji wynika, że dłużnicy alimentacyjni to najczęściej osoby od wielu lat bezrobotne, niezainteresowane podjęciem pracy, czasami nadużywające alkoholu.
Przeciętny dłużnik alimentacyjny to mężczyzna w wieku aktywności zawodowej (25 – 50 lat), jego średni dług alimentacyjny wynosi ok. 34.790 zł.
Komentarze (52)