Dlaczego zlikwidowano przystanki przy osiedlu Jasnym w Dzierżoniowie?
Mieszkańcy os. Jasnego, szczególnie seniorzy, proszą redakcję Doba.pl o interwencję w sprawie zlikwidowanych przystanków na ul. Sikorskiego przy os. Jasnym w Dzierżoniowie.
- Mam 86 lat i ciężko iść do przystanków, które obecnie funkcjonują. Było blisko i spokojnie można było podjechać, czy do lekarza, czy też na cmentarz. A teraz to duży wysiłek, by wsiąść do autobusu, bo trzeba spory kawałek drogi przejść do przystanków - mówi jedna z mieszkanek.
Poprosiliśmy Urząd Miasta o wskazanie przyczyn dlaczego podjęto decyzję o usunięciu przystanków, które przez wiele lat były tam umieszczone.
- W tym miejscu nie można było wykonać zatok autobusowych ze względu na szerokość pasa drogowego, bliskość wjazdu do parkingu i skrzyżowań z ul. Sikorskiego. Regulują to przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg publicznych. Rezygnacja z przystanku na żądanie wynikała z kilku czynników. I tych związanych z utrudnieniami w płynności ruchu i z bezpieczeństwem, szczególnie w godzinach szczytu, i z faktu, że z przystanku korzystały pojedyncze osoby. Technicznie możliwa do wykonania najbliższa zatoka autobusowa mogła by powstać na wysokości Alei Bajkowych Gwiazd, ale wtedy taki przystanek znajdowałby się w odległości niespełna 200 metrów od tego na os. Różanym. W zależności od miejsca, do którego chcemy się dostać mieszkańcy os. Jasnego korzystają z przystanków na os. Różanym (Linia A i B) i przystanków przy ul. Piastowskiej. Ta zmiana jest najbardziej odczuwalna dla mieszkańców bloku nr 1 i sąsiednich wieżowców, a odległości do przystanków w kontekście całego osiedla nie różnią się specjalnie od tych w innych częściach Dzierżoniowa. W tej sprawie do tej pory do urzędu wpłynęły dwa zgłoszenia - powiedział Doba.pl Rafał Pilśniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Dzierżoniowie.
Liczymy, że magistrat znajdzie rozwiązanie i przystanki wrócą w okolice os. Jasnego ułatwiając podróżowanie po terenie miasta i powiatu szczególnie starszym dzierżoniowianom.
Komentarze (62)
Oczywiście nie posiadam tam monitoringu. Obawiam się, że kursujący u nas tabor także nie posiada systemu zliczania pasażerów. Nie twierdzę, że z przystanku korzystały tłumy, ale w skali całego dnia roboczego mogło to być kilkadziesiąt osób.
Ale naiwne tłumaczenie.
Wstyd,IIICO PO JUZ TAKIE PEWNE WLADZY?
Na Sikorskiego powstał ładny gniot z wieloma wadami - już za chwile ruszy obwodnica która zakorkuje drogę od strony Bielawy. Mimo że powinno tam być rondo oraz że wszyscy krytykowali światła - urzednicy postawili na swoim - za 5 lat bedzie przebudowa tego gniota. jest takich dziesiątki w mieście - setki w powiecie oraz miliony w PL
Przystanki co 300m, a wciąż za mało...
- Przystanek Sikorskiego/Osiedle Różane dla autobusów jadących w stronę Os. Zielonego oraz przystanek Sikorskiego/Osiedle Jasne dla tych kierujących się w stronę Bielawy zlokalizowane były bardzo blisko 2 dość popularnych w Dzierżoniowie aptek. Po usunięciu / zmianie lokalizacji tychże przystanków osoby starsze / inne posiadające trudności w poruszaniu się mają kłopot, jeśli chodzi o swobodny dostęp do aptek. Uważam, że w tej sytuacji Pracownicy jednej i drugiej apteki powinni przygotować petycje w sprawie przywrócenia dawnych lokalizacji przystanków autobusowych na ul. Sikorskiego,
- Tuż za skrzyżowaniem ul. Sikorskiego z uliczką osiedlową prowadzącą na os. Jasne (od strony bloku nr 1), w pobliżu bloku nr 16 została wykonana zatoka w sam raz nadająca się na przystanek autobusowy (ewentualnie należałoby ją nieco wydłużyć, jest tam na to miejsce). Niestety postanowiono wykonać tam 2 miejsca parkingowe dla samochodów osób z niepełnosprawnościami. Dogodzono więc w ten sposób 2 osobom / 2 rodzinom a nie przynajmniej kilkudziesięciu osobom, które korzystałyby codziennie z kursów linii nr 2,
- Co Pan Rzecznik rozumie przez stwierdzenie, że „z przystanku korzystały pojedyncze osoby”? Czy były prowadzone badania frekwencji realizowane przed remontem kapitalnym ul. Sikorskiego? Z moich informacji wynika, że ostatnie badania napełnień odbywały się już w czasie wyłączenia tej arterii z ruchu, więc nie mogły obejmować przystanków przy ul. Sikorskiego. A może kursujące u nas SORy są wyposażone w automatyczne systemy liczenia pasażerów? Bardzo chętnie zapoznam się ze szczegółowymi danymi dotyczącymi wymiany pasażerskiej na przystankach na wysokości os. Jasnego. Jak rozumiem, UM Dzierżoniów takowymi dysponuje, bo na jakiejś podstawie Pan Rzecznik stwierdził ów „fakt”. Mnie znane fakty są natomiast takie, że z przystanku Sikorskiego/Osiedle Jasne korzystało mnóstwo Pasażerów dziennie – głównie osoby starsze korzystające z Apteki, mieszkańcy chcący dostać się w rejon cmentarza, mieszkańcy bloku nr 1 i dwóch wieżowców zlokalizowanych w pobliżu,
- Nadmienić należy, że przystanek Piastowska/Osiedle Jasne daje dostęp do wielu linii jadących w stronę Bielawy, ale żadna z nich nie ma takiej trasy, jaką ma linia nr 2 – skomunikowanie z cmentarzem w Dzierżoniowie, przebieg trasy w Bielawie inny niż w przypadku linii nr 1, 5, 6. Czy w związku z zaistniałą sytuacją którakolwiek linia autobusowa korzystająca z przystanków Piastowska/Osiedle Jasne zostanie przetrasowana (przynajmniej na wybranych kursach w dni robocze) tak, żeby utrzymać skomunikowanie osiedla Jasnego z dzierżoniowskim cmentarzem? Być może w zaistniałej sytuacji uczciwym rozwiązaniem byłoby przetrasowanie linii nr 2: od przystanku Piastowska/Osiedle Kolorowe na przystanek Piastowska/Osiedle Jasne i nawrotka przy rondzie obok Intermarche, aby ulicą Piastowską wrócić do ronda przy ul. Sikorskiego i dalej jazda po dotychczasowej trasie. Oczywiście będzie się to wiązało z dodatkowymi wozokilometrami i kosztami, a osobom, które zaraz będą chciały wyśmiać takie rozwiązanie odpowiadam: Strefa Ekonomiczna i specjalne wjazdy kieszeniowe dotyczące choćby linii jadących do / z Pieszyc. Równie dobrze można powiedzieć, że Pasażerowie powinni korzystać z przystanków Kilińskiego/Ciepłownicza i stamtąd pieszo iść do pracy,
- Czy nie byłoby racjonalnym rozwiązaniem utworzenie nowej pary przystanków na wysokości Ronda Gruzińskiego? W ostatnich latach zagospodarowanie terenu uległo znaczącym zmianom – na nieco zapomnianych terenach poprzemysłowych wybudowane zostały Centra Handlowe. Uważam, że obszar między ulicami Diorowską a Parkową byłby zdecydowanie lepszą lokalizacją przystanku autobusowego. Przystanek dla autobusów jadących w stronę Bielawy mógłby znajdować się zaraz za rondem,
- Podnosi się argument o zbyt krótkich odległościach pomiędzy kolejnymi przystankami. Pragnę zwrócić uwagę na fakt, że w dużych miastach (a Dzierżoniów przecież ma być nowoczesny i ma coraz więcej cech wielkiego miasta, mimo że przecież wcale wielki nie jest) w znakomitej większości przypadków dokłada się nowe przystanki autobusowe a nie likwiduje (i to takie istniejące od kilkudziesięciu lat, jak Sikorskiego/Osiedle Jasne). Przykład: Wrocław i przystanek Skwer Krasińskiego, początkowo będący przystankiem „na życzenie”, szybko przekształcony w przystanek stały, podczas gdy odległość do najbliższego przystanku „Krasińskiego” jest porównywalna (jeśli nie mniejsza) niż w Dzierżoniowie wcześniej odległość między Sikorskiego/Osiedle Jasne a Sikorskiego/Osiedle Różane. Kolejny przykład: przystanek „Wapienna” zlokalizowany we Wrocławiu przy ul. Kamiennej, podczas gdy na „rzut beretem” jest przystanek „Borowska”,
- Dlaczego Pan Rzecznik za argument przemawiający za brakiem przystanków na wysokości osiedla Jasnego podaje niemożność wykonania zatok autobusowych? Zatoki wcale nie są wymagane, w obrębie powiatu jest wiele przystanków pozbawionych zatoki. Wystarczyłoby namalować znak poziomy P-17 „linia przystankowa” i ustawić słupek przystankowy.
Nie pozostaje mi nic innego, jak wyrazić nadzieję na to, że Władze Dzierżoniowa wkrótce znajdą sensowne rozwiązanie opisywanego problemu i przywrócą Mieszkańcom swobodny dostęp (za pośrednictwem komunikacji miejskiej) do apteki przy Rondzie Gruzińskim oraz oddadzą starszym i schorowanym mieszkańcom osiedla Jasnego dostęp do cmentarza w Dzierżoniowie.
"Kto za to zapłaci?" - za co? Za odrobinę farby, żeby namalować odpowiedni znak poziomy i za słupek przystankowy? Poza tym nie mówimy tutaj o zupełnie nowych przystankach, które nagle ktoś sobie wymyślił, lecz o przystankach istniejących kilkadziesiąt lat, które ot tak zlikwidowano. Przed remontem kapitalnym ulicy Sikorskiego nikt (przynajmniej "na głos") nie zadawał pytań o sens istnienia tych przystanków.
"przystanek będzie tamował ruch" -> linia nr 2 w dni robocze kursuje z częstotliwością jeden kurs co pół godziny. Wymiana pasażerska trwa około 20-40 sekund. O jakim realnym i zagrażającym komukolwiek tamowaniu jest zatem mowa?
komunikacja miejska powinna odpowiadać na potrzeby jej użytkowników = pasażerów. Przystanki powinny być tak zlokalizowane, aby obsługiwane były miejsca często uczęszczane, w tym centra handlowe, markety itp. Jak wszyscy dobrze wiemy - i było to nieraz podnoszone - poza linią nr 2 wszystkie inne linie do / z Bielawy mają w Dzierżoniowie (niemal) identyczny przebieg. Czy to jest dobre rozwiązanie? Ma swoje plusy i minusy... Moim zdaniem jedna z tych linii: 3 albo 5, albo 6 mogłaby zostać przetrasowana i skierowana od Ronda Gruzińskiego przez ul. Diorowską (przystanek na wysokości Kauflanda, są tam 2 pasy ruchu, więc dałoby się to zrobić nawet bez zatoki). Na skrzyżowaniu Diorowska x Świdnicka na ul. Diorowskiej jest co prawda znak "Nakaz skrętu w prawo", wystarczyłoby pod nim umieścić biały znak z adnotacją "Nie dotyczy komunikacji miejskiej" i wtedy autobus mógłby skręcić w lewo i pojechać na Kościuszki. Myślę, że udałoby się w ten sposób zaoszczędzić nieco wozokilometrów.
Nadchodzi uroczystość Wszystkich Świętych. Wiadomo, co się będzie działo w ciągu najbliższych 2 tygodni.
WROCŁAW: Otwiera się dla ruchu tramwajowego torowisko prowadzące na Osobowice (potężny Cmentarz Osobowicki), żeby usprawnić ruch. A trzeba dodać, że remont infrastruktury towarzyszącej nie został jeszcze zakończony i kilka dni po 01.11 torowisko znów zostanie wyłączone z użytkowania, żeby dokończyć inwestycję. Ponadto rejon cmentarza obsługiwany jest przez kilkanaście linii autobusowych.
DZIERŻONIÓW: Cmentarz Komunalny obsługiwany jest wyłącznie przez wybrane kursy linii nr 2 (dziennie około 4-5 kursów w jedną stronę, zatem w sumie 8-10 w obie strony), Cmentarz Parafialny Obsługują 2 linie: A i 2. Być może jest planowane zwiększenie częstotliwości kursowania w okresie Wszystkich Świętych, tego nie wiem. Następuje ograniczenie dostępu do cmentarza dla osób z trudnościami w poruszaniu się poprzez likwidację skomunikowania cmentarza z jednym dużym osiedlem.
Myślę, że warto się jeszcze raz pochylić nad tym tematem i zaproponować (przynajmniej) przystanek tymczasowy.
Powinni zlikwidować MPK bo nierentowne jest
oczywiście komunikacja miejska ma służyć ogółowi i należy wypracować kompromisowe rozwiązania -> nie da się zrobić przystanku co 50 metrów ani ustalić częstotliwości kursowania wszystkich linii na co 5 minut przez całą dobę, ALE w tym przypadku zlikwidowane (a nie przesunięte) zostały 2 przystanki istniejące przez wiele, wiele lat i zapewniające dostęp do apteki przy Rondzie Gruzińskim. Przystanek przy os. Różanym został przesunięty w taki sposób, że osobom starszym / innym niepełnosprawnym utrudniło się dostęp do apteki, za to ułatwiono sprawę w większości w pełni sprawnym motorycznie dzieciom / młodzieży i ich opiekunom, którzy chcą dostać się na Aleję Bajkowych Gwiazd, żeby się pobawić. Czy rozumie Pani / Pan istotę problemu? Nie mówimy tutaj o dostępie do sklepu / salonu piękności itd., lecz do dwóch aptek.