Marsz Pamięci w Piławie Górnej [WIDEO]

sobota, 10.5.2025 14:00 4497 29

80 lat po tragicznych wydarzeniach z 1945 roku, odbył się Marsz Pamięci. Uczestnicy pokonali pięciokilometrową trasę śladami więźniów niemieckiego obozu zagłady Auschwitz-Birkenau – od dworca kolejowego w Piławie Górnej do Czerwonego Dworu w Piławie Dolnej. Na zakończenie zapalili znicze, oddając hołd tym, którzy nigdy nie wrócili do domu. Zapraszamy do obejrzenia wideo.

Przeczytaj komentarze (29)

Komentarze (29)

Janek sobota, 10.05.2025 23:37
Marsz dla garstki urzędników i ich pracowników. Co za bezsens.
Obserwator wczoraj, 23 godz temu
Zgadzam się z Tobą. Chodzi o lans urzędników i radnych. Nie zrobiono nic, aby społeczeństwo przyszło na to wydarzenie. Za rok niech idą w jarmułkach, może CNN lub BBC przyjedzie aby to nagrać. Najlepsza była końcówka reportażu, jak dwaj mędrcy piławscy gratulowali sobie udanej imprezy.
STAŚ wczoraj, 16 godz temu
mogłeś iść i "polansować" się malkontencie. A może ruspublika ewntualnie rydzykowa trwam przyjedzie?
Kochający "ruspublikę" wczoraj, 15 godz temu
Ja też mogłem iść się "polansować", ale było już 13 osób w czasach koalicji 13 grudnia, więc zaburzyłoby to wspaniałą symetrię, więc nie poszedłem.
czytelnik wczoraj, 1 godz temu
Bareja by lepiej tego nie wymyślił. Marni historycy i organizatorzy.
wczoraj, 14 godz temu
Ogłoszenia były rozwieszone w całej Piławie. Widać, że lepiej krytykować i liczyć ilość uczestników niż upamiętnić niedolę biednych więźniów.
wczoraj, 10 godz temu
Plakaty może i były w całej Piławie, chociaż nie sprawdzałem wszystkich słupów., Upamiętniać można tylko czemu w maju czy kwietniu coś co było w styczniu 80 lat temu. Jak UM robi pikniki czy festyny z darmową kiełbaską czy ciastem to lud przychodzi... A może za dużo tego wszystkiego naraz było (świeta majowe, itd.), ktoś nie przemyślał chyba wszystkiego. A frekwencja i jej skład od lat taka sama: urzędnicy i władze i tyle w temacie. Szkół wcale nie widać na tym marszu, a przecież można było z przekazem dotrzeć bez problemu bo są to placówki samorządowe, no chyba że nie zapewniono gratyfikacji nauczycielom za zajęcia pozalekcyjne? Dzieciaki na pewno wolą pójść na spacer niż siedzieć w szkole i słuchać dyrdymałów. A kasztany już od dawna kwitną...
Tomek wczoraj, 1 godz temu
A ty nie wolałbyś pójść na plac zabaw, boisko, czy siedzieć z tel. zamiast tego słuchać ? Przecież to jeden bełkot. Spacery za publiczne pieniądze. Urzędnicy i ich rodziny. Komedia.
Krzysztof wczoraj, 23 godz temu
Czy potrafimy obchodzić tylko rocznice tragiczne, świętować klęski i porażki?

Nie możemy w nieskończoność celebrować tylko rocznic związanych z cierpieniem, klęskami i tragediami narodowymi. Choć historia Polski rzeczywiście pełna jest dramatycznych momentów – od rozbiorów, przez powstania, po okupację i stan wojenny – to skupienie wyłącznie na tych datach może prowadzić do wypaczonego obrazu naszej tożsamości narodowej. Zbyt częste odwoływanie się do martyrologii utrwala w społeczeństwie poczucie krzywdy, cierpienia i ciągłego zagrożenia, a przecież historia Polski to nie tylko walka i ofiara, ale również rozwój, sukces i kultura.

Współczesna polityka często sięga po tragiczne rocznice, bo wokół nich łatwiej budować silne emocje i jedność narodową – szczególnie wtedy, gdy można wskazać „wspólnego wroga”. Emocje takie jak żal, gniew czy duma z przetrwania mają dużą siłę mobilizacyjną. Łatwiej wywołać wzruszenie minutą ciszy i opowieścią o bohaterach ginących w walce, niż poruszyć ludzi historią sukcesów gospodarczych czy edukacyjnych. Radosne momenty – jak odzyskanie niepodległości, wejście do Unii Europejskiej czy triumfy sportowe – bywają obchodzone, ale z mniejszym zaangażowaniem i rozmachem.

Tymczasem może warto zmienić ten sposób myślenia. Promowanie rocznic budujących, radosnych i inspirujących to sposób na pokazanie, że Polska to nie tylko kraj ofiar i bohaterów poległych na barykadach, ale też naród ludzi twórczych, zdolnych do odbudowy, innowacji i współpracy. Powinniśmy świętować nie tylko przetrwanie i opór, ale też rozwój nauki, sztuki, kultury, sukcesy społeczne i ekonomiczne. Potrzebujemy nowego języka patriotyzmu – opartego nie na cierpieniu, lecz na dumie z osiągnięć.

Budowanie pozytywnej tożsamości narodowej, zakorzenionej w sukcesach, może pomóc przezwyciężyć martyrologiczny ton, który dominuje w debacie publicznej i edukacji historycznej. Jeśli młode pokolenie będzie słyszeć tylko o porażkach i cierpieniach, może zacząć postrzegać przeszłość jako ciężar, a nie jako inspirację. Tymczasem dumna i świadoma wspólnota narodowa powinna czerpać siłę nie tylko z pamięci o ofierze, ale również z pamięci o sukcesie, wspólnym wysiłku i osiągnięciach.
wczoraj, 9 godz temu
To jest mądre Krzysztofie . My nawet zwycięskie fakty historyczne celebrujemy wyłącznie mszą. Celebracja tragicznych faktów do wodzi i pogrzebowy nastrój imprez narodowych dowodzi że nie mamy z czego być dumni. Jeśli chodzi o ten marsz to niestety jest to okazja dla pana od muzeum w Piławie promowania siebie. To tylko przypuszczenia słabo oparte w faktach historycznych. Marsz był ale nie przez Piławę Górną. Miejsce pochówku w Piławie Dolnej też nie jest sprawdzone i potwierdzone bo mieszkańcy wskazują jednak także inne miejsce. To impreza raczej [promująca niż upamiętniająca. Dużo zadymy mało faktów.
Krzysztof wczoraj, 1 godz temu
Chciałbym być dobrze zrozumiany: nie chodzi o to, by żyć przeszłością, ale by ją mądrze pielęgnować. Historia jest fundamentem naszej tożsamości – warto z niej czerpać mądrość i unikać dawnych błędów.

Sama pamięć jednak nie wystarczy. Jeśli nie towarzyszy jej działanie, staje się tylko wspomnieniem. A życie toczy się dalej. Dlatego potrzebujemy nie tylko pamiętać, ale też brać odpowiedzialność – za to, co przekazujemy młodszym, jakie wartości pielęgnujemy w codzienności.

Prawdziwa pamięć to nie znicze raz w roku, ale postawa: obrona prawdy, godności, reagowanie na niesprawiedliwość. Bo historia uczy, że obojętność jest najgroźniejsza.

Nie chcę, by nasze dziedzictwo było tylko rozdziałem w podręczniku. Chcę, by żyło – w ludziach, w wartościach, w przyszłości naszych dzieci i wnuków. By mieli nie tylko pamięć, ale też radość, uśmiech i świat, który zechcą tworzyć z dumą i nadzieją.
wczoraj, 1 godz temu
Ale jaja, ale jaja, ale jaja... Zaprosili Wójta Gm. Dzierżoniów i palili znicze na trawie, gdzie nie wiadomo w ogóle czy tam ktoś zginął. Co więcej, uprawiano bałwochwalstwo jak za pogańskich czasów, bo kłaniali się włodarze i jeden wysoki Pan bliżej nieokreślonemu "bóstwu". To jakiś wręcz cyrk, jakbym oglądał Benny Hila czy Monthypaythona. A wszystkiemu winne wygórowane "ego" i lans jednej osoby, tj. pana do muzeum w Piławie.
mieszkaniec wczoraj, 1 godz temu
Popieram. Niestety oni potrafią tylko to. No można by też celebrować stanowiska bez konkursu (dyrektor MOK), czy radni poupychani po pseudo muzeach.
sobota, 10.05.2025 15:25
Liczny marsz
ha ha ha sobota, 10.05.2025 17:48
aż 13 osób naliczyłem :)
Obserwator sobota, 10.05.2025 22:21
Ja też 13 osób naliczyłem, choć jedna po drodze się "zgubiła"tj. była na PKP, a potem dopiero przy tzw. Czerwonym dworze. Tłumów nie było. Młodzieży zero, sami urzędnicy z UM Piława Górna i UG Dzierżoniów, czyli organizatorzy. I to już któryś raz taka statystyka, warto pomyśleć dlaczego?
sobota, 10.05.2025 23:48
Pozdrawiam Dr
Nauczyciel j. polskiego wczoraj, 21 godz temu
A ja pozdrawiam "miszcza" ortografii.
sobota, 10.05.2025 18:46
Widać zainteresowany jesteś wydarzeniem. Zapraszamy za rok, będzie nas czternaście osób.
sobota, 10.05.2025 19:53
13,5 ;)
sobota, 10.05.2025 23:39
Z wami nigdy.
sobota, 10.05.2025 17:47
Brak określenia co wstąpiło w tych i.....w
sobota, 10.05.2025 16:45
Łatwo pisać durnoty, gorzej swoją obecnością pamiętać o historii i uczcić poległych więźniów.
autor sobota, 10.05.2025 19:56
Nadmiar imprez z ...róznych okazji. ostatnio 1 maj, 3 maj, Dzień Zwycięstwa 8 albo 9. W czerwcu będą procesje Bożego Ciała i tak dalej. Stąd tylko 13 osób. I brak zorganizowania ze strony szkoły, parafii itp
Obserwator sobota, 10.05.2025 22:25
Ta impreza powinna być w styczniu, wtedy kiedy pędzono tych biedaków. Nie sztuka iść w maju... a na marginesie Wójt z Burmistrzem gadają bzdury, że więźniowie byli z Auschwitz. Ich przywieziono z podobozów w Gliwicach i Jaworznie, a w Piławie Dolnej nie ma zbiorowej mogiły tych wiezniów, tylko w Piławie Górnej
sobota, 10.05.2025 18:43
Super. Trzeba pokazywać jak trzcić pamięć o naszej historii.
Czciciel sobota, 10.05.2025 20:28
Trzeba też pamiętać o ortografii
sobota, 10.05.2025 15:53
Dramat
sobota, 10.05.2025 18:44
Tak. Dramatem było wszystko związane z II wojną światową