Listopadowe Liście Adamajitsa 2024 rozdane. W konkursie wzięły udział 83 osoby z pięciu gmin. Kto wygrał? [FOTO]
15 listopada w Filii Biblioteki Publicznej Gminy Kłodzko w Wojborzu odbyła się 13. edycja Międzygminnego Konkursu Recytatorskiego Poezji Patriotycznej o Listopadowy Liść Adamajtisa. „Modlitwa polskiego dziewczęcia” Władysława Bełzy rozpoczęła przesłuchania konkursowe w pięciu kategoriach wiekowych. Ogółem udział w konkursie wzięły 83 osoby z pięciu gmin powiatu kłodzkiego.
Kazimierz Adamajtis był nietuzinkowym artystą. Mieszkał w Ołdrzychowicach Kłodzkich. Znali go wszyscy ze świata kultury i sztuki, dla których malarstwo, rzeźba, muzyka, kowalstwo, słowo pisane znaczą „coś”. Był niezwykle szanowaną osobą w całej gminie Kłodzko. Wyrzeźbił Listopadowego Liścia na potrzeby konkursu. Pożegnaliśmy Go w marcu 2021 roku.
Przesłuchania oceniała komisja w składzie: Gabriela Naporowska – szefowa Biblioteki Publicznej w Lądku-Zdroju, Alicja Piwowar – kierownik Referatu Obsługi Szkół Gminy Kłodzko, Marek Trypka – muzyk z zespołu Róża Kłodzka z Żelazna, Stanisława Wyspiańska-Skawina – emerytowana bibliotekarka i Jolanta Terlecka – artystka ludowa z zespołu Cyraneczki z Gorzanowa.
• W kategorii „uczniowie szkół podstawowych klasy 1 do 3” sukcesy odnieśli:
1. Maria Narowska ze Szkoły Podstawowej w Krosnowicach za fragment wiersza „Modlitwa – Kwiaty polskie” Juliana Tuwima;
2. Viktor Nehliaduk ze Szkoły Podstawowej w Wojborzu za „Balladę o Jurku Bitschanie” Anny Fischerówny;
3. Franciszek Stańco ze Szkoły Podstawowej w Ołdrzychowicach Kłodzkich za „Taki kraj” Jana Pietrzaka;
– wyróżnienie: Zuzanna Termolik ze Szkoły Podstawowej w Krosnowicach za „Tu wszędzie Polska” Tadeusza Kubiaka.
• W kategorii „uczniowie szkół podstawowych klasy 4 do 6” nagrody otrzymali:
1. Zuzanna Jakubiec ze Szkoły Podstawowej w Ołdrzychowicach Kłodzkich za „Śmierć pułkownika” Adama Mickiewicza;
2. Weronika Czesnołowicz ze Szkoły Podstawowej w Ołdrzychowicach Kłodzkich za „Niepodległość przybyła jesienią” Wacławy Batowskiej;
3. Alicja Pełyńska ze Szkoły Podstawowej EDUKATOR w Polanicy-Zdroju za wiersz „Miejcie nadzieję” Adama Asnyka;
– wyróżnienie: Nikola Rybka ze Szkoły Podstawowej w Wojborzu za „Wolność” Marka Grechuty.
• W kategorii „przedszkolaki i klasy 0” wyróżnili się:
1. Siostry Agata i Amelia Wesołowskie z Przedszkola Gminnego w Krosnowicach za „Symbole narodowe” Agaty Dziechciarczyk;
2. Wiktoria Adamowicz z Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej za wiersz „O małym patriocie” Zygmunta Marka Miszczaka;
3. Martyna Wojtyła ze Szkoły Podstawowej w Krosnowicach za „Narodowe Święto Niepodległości” Agaty Karpińskiej;
– wyróżnienie: Lena Paluch z Przedszkola Gminnego w Szalejowie Dolnym za „Moja mała ojczyzna” Joanny Białobrzeskiej.
• W kategorii „młodzież” na podium stanęli:
1. Julia Krawczyk ze Szkoły Podstawowej w Krosnowicach za utwór „Dawni królowie tej ziemi” Władysława Bełzy;
2. Julia Łebek ze Szkoły Podstawowej w Ołdrzychowicach Kłodzkich za „Mój ukochany” Lusi Ogińskiej;
3. Jakub Lewandowski ze Szkoły Podstawowej w Krosnowicach za „Hymn Polski” Mieczysława Romanowskiego;
– wyróżnienie: Igor Ławniczak ze Szkoły Podstawowej EDUKATOR w Polanicy-Zdroju za „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
• W kategorii „osoby niepełnosprawne w każdym wieku” najlepsi to:
1. Jacek Brodka z Warsztatów Terapii Zajęciowej w Starym Wielisławiu za wiersz „Ocalony” Tadeusza Różewicza;
2. Patrycja Półjan z Domu Pomocy Społecznej w Podzamku za „Kolędę warszawską” Stanisława Balińskiego;
3. Krzysztof Kruczkowski za DPS w Podzamku za „Żołnierza polskiego” Władysława Broniewskiego;
– wyróżnienie: Stanisław Rzepka (lat 85!) z Domu Pomocy Społecznej w Bystrzycy Kłodzkiej za „Ojczyzna moja” Marii Konopnickiej;
– wyróżnienie: Natan Lisiewicz z WZT w Starym Wielisławiu za „Moja piosenka” Cypriana Kamila Norwida.
Statuetki, dyplomy i nagrody wręczali: Jan Winnicki – radny Gminy Kłodzko i sponsor nagród rzeczowych, Bartłomiej Bloch – dyrektor Szkoły Podstawowej w Wojborzu i Bartosz Jędorowicz – sołtys wsi Wojbórz.
Wszystkie wystąpienia były wzruszające i pełne emocji i prawdy. Decydując się na udział w konkursie, uczestnicy nie tylko doskonalą swoją pamięć, ale również pobudzają swoją wrażliwość, wyobraźnie, mimowolnie wzbogacają słownictwo. W wierszach uczą się dostrzegać rymy, rytmy, melodyjność języka polskiego. Recytacja wierszy jest również okazją do przełamywania lęków przed publicznymi wystąpieniami.
DZIĘKUJEMY każdej szkole, każdemu przedszkolu, każdemu domowi pomocy społecznej, każdemu opiekunowi i nauczycielowi, każdemu uczestnikowi za to, że chcieli! [-]
Komentarze (0)