Jechał z nielegalnym wyłącznikiem tachografu. Został zatrzymany na obwodnicy Kłodzka
Inspektorzy transportu drogowego z kłodzkiej jednostki, podczas kontroli ujawnili wyłącznik tachografu sterowany programem nagranym na pendrivie. Dzięki niemu kierowca mógł w każdej chwili zmienić wskazania swojej aktywności i rozpocząć rejestrację odpoczynku, podczas gdy pojazd faktycznie poruszał się w ruchu drogowym.
- Takim właśnie „usprawnieniem” posługiwał się polski przewoźnik wykonujący transport drogowy towarów, który zatrzymany został 4 marca br. na obwodnicy Kłodzka. Szczegółowa kontrola zainstalowanego w pojeździe tachografu wykazała podłączenie niedozwolonego urządzenia dodatkowego. Zostało ono wpięte do samej instalacji w postaci wyłącznika tachografu sterowanego pendrive’em. Tak użyte urządzenie pozwalało na zapisywanie nieprawdziwych danych dotyczących aktywności kierowcy, w tym poruszania się pojazdem w ruchu drogowym, a także długości przebytej drogi i osiąganej prędkości, tak na tachografie cyfrowym, jak i na karcie kierowcy. Prowadzący pojazd podłączał pendrive’a do wtyczki USB, które znajduje się na standardowym wyposażeniu wielu pojazdów, choć jej przeznaczenie jest odmienne - informuje inspektor Wiesław Ziemianek, kierownik oddziału ITD w Kłodzku.
Ujawniony przypadek nie był pierwszym jaki stwierdzili inspektorzy i jak podkreślają walka z takimi nieprawidłowościami nie jest łatwa, bowiem nieuczciwym kierowcom i przewoźnikiem zwyczajnie opłaca się korzystanie z takich urządzeń.
- Za granicą, w Hiszpanii czy we Francji, kary finansowe za stosowanie tego typu niedozwolonych urządzeń wynoszą nierzadko kilkadziesiąt tysięcy euro. W Polsce natomiast kara nie może przekraczać 12000 zł. Za używanie tego typu niedozwolonych urządzeń, kara pieniężna grozi zarówno kierowcy jak i przewoźnikowi - wyjaśnia inspektor Ziemianek.
W ujawnionym na obwodnicy Kłodzka przypadku, jako dowód w sprawie zatrzymano tachograf oraz pendriv’a. Pojazd został natomiast skierowany do autoryzowanego warsztatu, aby naprawić instalację oraz dokonać wymiany tachografu na sprawny.
Dalsze postępowanie zostanie przeprowadzone w kłodzkiej jednostce ITD.
Przeczytaj komentarze (43)
Komentarze (43)
A w czym oni są lepsi od innych pracowników, np. górników, kierowców busów, drwali?
Dlaczego kierowcy mają zarabiać taka kasę a inni nie?
nie do naprawienia
Brawo ITD
wcow-w-pl-i-ue/
e_prawo_pracy/czas_pracy/87315,Jakie-sa-
ograniczenia-tygodniowego-czasu-pracy-ki
erowcy.html
e_prawo_pracy/czas_pracy/416500,Czy-kier
owca-moze-przepracowac-w-jednym-dniu-15-
godzin.html