Stanowisko wójta gminy Kłodzko dot. budowy drogi S8 Wrocław-Kłodzko
- Wyrażam zdecydowany sprzeciw wobec preferowanego przebiegu drogi S8 w powiecie kłodzkim w wariancie A2. Mając na uwadze powyższe polecam, zgodnie z wcześniejszymi konsultacjami i tysiącem wypełnionych ankiet, wariant A4 ze zmianą węzła w okolicach galerii kłodzkiej na tzw. karo z koncepcji A2 - zaznacza wójt gminy Kłodzko, Zbigniew Tur, który swoje stanowisko w tej sprawie wyraził w piśmie skierowanym do Tomasza Żuchowskiego p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Poniżej publikujemy treść stanowiska.
Dotyczy: Stanowiska wójta gminy Kłodzko w sprawie budowy drogi S8 Wrocław-Kłodzko.
Szanowny Panie Dyrektorze,
nie podlega wątpliwości, iż przebudowa drogi S8 na odcinku Wrocław-Kłodzko jest konieczna i niezwykle potrzebna. Kontrowersje budzi jednak fakt, iż zmieniono nagle rekomendację kierunku przeprowadzenia wspomnianej inwestycji dla naszego odcinka. Podczas licznych konsultacji z mieszkańcami gminy Kłodzko, które wspólnie przeprowadzaliśmy wraz z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zmierzaliśmy ku realizacji wariantu A4 (Bardo-Kłodzko). Jeszcze we wrześniu ubiegłego roku na konsultacjach w GDDKiA preferowany był wariant A4 korzystny w trzech kryteriach: funkcjonalnym, społecznym i środowiskowym. Dziś słyszymy o daleko idących preferencjach przychylnych budowie wariantu A2, ponoć tańszego o 700 mln zł, a przecież budowa tuneli na Zakopiance na łącznej długości 4,12 kilometrów kosztuje 969 mln zł, co daje 216 mln zł. za 920 metrów, tyle ile wynosi łączna długość dwóch tuneli w wariancie A4. Jeżeli wariant A2 jest dłuższy o 5 kilometrów, a średni koszt budowy 1 kilometra takiej drogi wynosi od 35 mln zł do 40 mln zł, to dłuższy wariant A2 będzie kosztował od 175 mln zł do 200 mln zł więcej. Kiedy do tego dojdą koszty wyburzenia nieruchomości i zadośćuczynienie, to okaże się, że warianty są porównywalne finansowo. Należy również wspomnieć o wydatkach związanych z utrzymaniem dłuższego, 5-kilometrowego odcinka w przyszłości.
Pragnę również zwrócić uwagę na to, iż gmina Kłodzko jest przede wszystkim gminą rolniczo-turystyczną, dlatego przeraża myśl, iż dziesiątki hektarów ziemi rolnej przeznaczonej pod uprawy zostaną zabudowane, a dziesiątki kilometrów ścieżek rowerowych (single track) stracą swój urok. Ponadto z roku na rok coraz prężniej rozwijamy się pod względem turystycznym o czym świadczy m. in. wpisanie do Strategii Sudety 2020-2030 zadania pn. „Budowa Inkubatora Turystycznego w sercu Kotliny Kłodzkiej” w Boguszynie.
Wybór przebiegu trasy S8 w wariancie A2 należy rozpatrywać również przez pryzmat negatywnych następstw na egzystencję w przyszłości. Budowa S8 to inwestycja, która będzie miała wpływ na życie wielu pokoleń mieszkańców ziemi kłodzkiej nie tylko w kwestii ekonomicznej. Procesy wywłaszczeniowe, a tym samym ingerencja w otaczającą nas przestrzeń spowoduje nieodwracalne, negatywne zmiany, których skutki odczuwać będą przyszłe pokolenia. To, co było atutem dla naszego regionu, przestanie istnieć. Rozpoczęte inwestycje w turystyce, która jest bardzo ważną gałęzią gospodarki regionu będą znacznie utrudnione, a wspaniałe widoki, które przyciągały rzesze turystów zostaną „zasłonięte”.
Wskazane rozwiązanie przechodzące przez miejscowości Podzamek, Jaszkówkę, Wojciechowice i Boguszyn jest również nie do przyjęcia, ponieważ w znacznie większym stopniu ingeruje w tereny inwestycyjne i strategiczne niezbędne do rozwoju naszej gminy. Wybrany wariant powoduje konieczność wyburzenia dodatkowo kilkunastu domów mieszkalnych, kaplicy-grobowca w Podzamku i ujęcia wody, z którego korzysta Dom Pomocy Społecznej. Jednocześnie skazuje mieszkańców kilkudziesięciu budynków na bezpośrednie sąsiedztwo wiaduktów i drogi.
Z jednej strony mamy 920-metrowy tunel pod Górami Bardzkimi w wariancie A4, natomiast z drugiej dłuższą drogę z rondami, mostami, przejściami dla zwierząt, drogami dojazdowymi oraz estakadami, które zdegradują środowisko, turystykę i rolnictwo.
Ponadto korzystniejszym rozwiązaniem, z punktu widzenia rozwoju gminy Kłodzko, jest wyjście z MOP-em i węzłem w Boguszynie (A4), niż w Podzamku i Jaszkówce (A2), gdyż w tym obszarze znajduje się baza hotelarsko-gastronomiczna i stacja paliw ORLEN.
Wyrażam zdecydowany sprzeciw wobec preferowanego przebiegu drogi S8 w powiecie kłodzkim w wariancie A2. Mając na uwadze powyższe polecam, zgodnie z wcześniejszymi konsultacjami i tysiącem wypełnionych ankiet, wariant A4 ze zmianą węzła w okolicach galerii kłodzkiej na tzw. karo z koncepcji A2.
Z wyrazami szacunku
Wójt Gminy Kłodzko Zbigniew Tur
Komentarze (55)
A może dlatego że pan wójt tam nie mieszka?
"Pragnę również zwrócić uwagę na to, iż gmina Kłodzko jest przede wszystkim gminą rolniczo-turystyczną, dlatego przeraża myśl, iż dziesiątki hektarów ziemi rolnej przeznaczonej pod uprawy zostaną zabudowane, a dziesiątki kilometrów ścieżek rowerowych (single track) stracą swój urok."
To po co w ogóle budować tu drogi jak jesteśmy takim rolniczym zadupiem że ścieżkami rowerowymi.
Argumenty jakich pan używa są nadto niemerytoryczne i życzeniowe.
Pańska gmina najpierw potrzebuje inwestycji i modernizacji , a potem ewentualnego rozwoju w oparciu o walory turystyczne , czy lokalizacyjne poszczególnych miejsc/działek.
Na przykład.Nie widzę, żeby panu przeszkadzał wszechobecny bałagan i brak jakichkolwiek hamulców w kwestii upraw rolnych.Zaorane drogi gminne, ruczaje, oczka wodne, drzewostan zlikwidowany , łąki kwietne z gatunkami chronionymi bezpowrotnie stracone. Rabunkowa gospodarka rolna i zupełny chaos, brak kontroli we wszystkich kwestiach społeczno-gminno-gospodarczych. A ochrona środowiska? Tak to obecnie wygląda wielu perspektyw.
Wyborców należy szanować- rozumiem, ale nie należy się ich bać panie wójcie, gdy są ,,nie do edukowani,,.
Kotlina kłodzka jest zanieczyszczona w 90 % przez kopciuchy. Tranzyt puszczony bokiem miasta nie zmieni sytuacji czystości powietrza jeżeli nie zlikwidujemy kopciuchów. No, ale na pewno przeczytał Pan jakiś artykuł w internecie i wie Pan lepie. Zgadłem ?
Ty ano jesteś merytoryczny zauważyłem, tylko wtedy gdy to Ci pasuje,.
Ja rozumiem masz swoje sympatie, zlecenia z gmin niektórych- prawdopodobnie:)/ również, Taki jest świat, nie ty pierwszy i nie ostatni.
Ale w sprawach, ciężkiej wagi inwestycyjnej, mógłbyś pokazać nieco ,
racjonalnego kręgosłupa, a nie popisywać się błazenadą twórczą na forach. W sumie to nie pozdrawiam, ale i też nie oczekuję podobnych dowodów serdeczności - ano.