ITD łamie przepisy?
11 czerwca redakcja naszego portalu otrzymała informację od Czytelnika dot. kontroli przeprowadzanej na terenie Kłodzka przez Inspekcję Transportu Drogowego. Zdaniem Czytelnika ITD łamie przepisy i nie respektuje znaków. Kontrola przeprowadzana była na parkingu przy ul. Zajęczej, przed którym ustawiony jest znak zakazu wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 3,5 t. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy kierownika oddziału terenowego ITD w Kłodzku. Poniżej publikujemy zdjęcia otrzymane od Czytelnika oraz odpowiedź ITD.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym (T. j. Dz. U. z 2012 r. 1137 ze zm.) inspektor Inspekcji Transportu Drogowego może dawać polecenia lub sygnały uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze.
W oparciu o art. 5 ust. 1 – 2 w/w ustawy uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
Z przywołanych przepisów wynika jednoznacznie, iż nieprawdą jest jakoby „Inspekcja Transportu Drogowego łamała przepisy i nie respektowała znaków”. Na marginesie należy podkreślić, iż zgodnie z §20 ust. 4 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170 poz. 1393) wskazany na zdjęciu znak B-18 "zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 3,5t" oznacza zakaz ruchu pojazdów, których rzeczywista masa całkowita jest większa od wartości podanej na znaku. Na podstawie art. 2 pkt 55 ustawy Prawo o ruchu drogowym rzeczywista masa całkowita oznacza masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób. Zatem stwierdzenie jaka jest faktycznie rzeczywista masa całkowita kontrolowanego pojazdu możliwa jest dopiero po przeprowadzeniu kontroli, w tym także za pomocą wag do pomiaru masy pojazdów.
Informuję także, iż prowadzenie kontroli we wskazanym miejscu zostało uzgodnione z właścicielem terenu.
inspektor Inspekcji Transportu Drogowego
Wiesław Ziemianek
Przeczytaj komentarze (23)
Komentarze (23)