[FOTO] Uczniowie "Ekonomika" opowiedzieli o swoich doświadczeniach na programie Erasmus+. Wręczono podziękowania oraz upominki

piątek, 4.10.2024 13:41 1296 0

Już po raz dziesiąty Zespół Szkół Ekonomicznych w Świdnicy zrealizował projekt staży zagranicznych w ramach programu Erasmus+. Tegoroczną edycję podsumowano podczas konferencji w piątek, 4 października w Starostwie Powiatowym.

Projekt "Europejskie praktyki zawodowe z plusem 7" jest dofinansowany ze środków unijnych programu Erasmus+. Był skierowany do uczniów klas drugich, trzecich i czwartych kształcących się na kierunku technik ekonomista, technik reklamy, technik fotografii i multimediów i technik grafiki i poligrafii. Dwie ośmioosobowe grupy uczniów odbyły czterotygodniową praktykę w miejscowości Evora w Portugalii i mieście Ferrara we Włoszech. Dzięki wyjazdom zdobyli praktyczne doświadczenie zawodowe.

Pierwsza grupa odbyła staż w Portugalii od 28 lutego do 26 marca tego roku. Pracowali w firmach Evoralimentar, A MatosCar, Publiplanicie i Evora Ink. Druga "ósemka" podjęła praktyki we włoskich przedsiębiorstwach Feshion Eventi, Tango Te, C.A.I.L. oraz Medical Graphic od 1 do 26 lipca. Opiekunem uczniów była wicedyrektor ZSE Mirosława Ryś, doświadczony pedagog i koordynator przedsięwzięcia.

Nowa edycja programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności umożliwia uczniom oraz nauczycielom zdobywanie nowych umiejętności i kompetencji. Pedagodzy odbyli tygodniowe obserwacje pracy. Pierwszy z nauczycieli od 10 do 17 marca w portugalskiej Evorze, a drugi z belfrów od 14 do 20 lipca odbył kurs z kreatywności i innowacyjnych metod nauczania we włoskiej Bolonii.

W organizację pobytu uczestników za granicą zaangażowane były trzy podmioty pośredniczące: portugalska agencja AENIE, której prezesem jest Jaime Araujo, włoska organizacja IFOM oraz organizacja ELA - Erasmus Learning Academy w Bolonii. W ramach projektu 16 uczniów i 2 nauczycieli ukończyło formy doskonalenia zawodowego i otrzymali dokument Europass Mobility.

Uczniowie zaznaczali, że staże w Portugalii i we Włoszech zorganizowane zostały na wysokim poziomie i bardzo cenią sobię opiekę zarówno polskich, jak i zagranicznych koordynatorów oraz opiekunów. Uczestnicy projektu podkreślają, że zdobyte doświadczenia zawodowe i osobiste otworzyły im nowe perspektywy w Polsce i poza granicami naszego kraju. Przyznają, że łatwiej radzą sobie z nowymi wyzwaniami i problemami i chętniej angażują się w życie szkolnej społeczności. Co więcej, prezentują bardziej dojrzałe postawy, zdobywając umiejętności i kompetencje ponadnarodowe. Projekt był istotny również z perspektywy rozwoju szkoły. Udział nauczycieli w doskonalniu zawodowym kadry pedagogicznej stanowi wysoką wartość edukacyjną.

- Cieszę się, że każdy mógł się czegoś nauczyć, poznaliście różne kultury pracy. Ukłon w stronę koordynatora projektu i firm pośredniczących za uatrakcyjnienie tych praktyk. Jestem dumny, że udało nam się zrealizować kolejny projekt. To przedsięwzięcie trwa już od dłuższego czasu, wypracowaliśmy zaufanie ze stałymi partnerami i pośrednikami. Dzięki doświadczeniom zdobytym podczas stażu będziecie bardziej zaradni, już dostawałem głosy od rodziców, że po tych wyjazdach chętniej wykonujecie obowiązki domowe. Należy przyznać, że dużo rzeczy nie udałoby się zrealizować, gdyby nie Starostwo Powiatowe. Zawsze mieliśmy wsparcie, za co dziękuję organowi prowadzącemu - zaznaczał Krzysztof Osiak, dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych.

 

- Z dziką rozkoszą współpracujemy ze szkołami takimi jak wasza, zawsze będziemy otwarci na tego typu przedsięwzięcia, macie przed sobą wachlarz możliwości, o których my w waszym wieku mogliśmy tylko pomarzyć - przyznał Grzegorz Stawarz, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Starostwa Powiatowego w Świdnicy.

- Jestem szczęśliwy, że mogłem tu wrócić po 5 latach, jeszcze bardziej zadowolony jestem z naszej ośimioletniej współpracy. To wiele znaczy, jesteśmy jak rodzina. Od października 2023 roku jestem odpowiedzialny za wymiany międzynarodowe. Projekt Erasmus+ ma bardzo znaczący wpływ na proces edukacyjny. Uczniowie stają się bardziej samodzielny i zdobywają wyjątkowe kompetencje, które niekoniecznie można nabyć w szkole. Uczniowie ze Świdnicy otrzymali najlepszy feedback od portugalskich firm. Jestem bardzo szczęśliwy i mam nadzieję, że będę mógł was gościć w przyszłym roku. Dziękuję wszystkim, którzy wspierali nas pośrednio i bezpośrednio. To bardzo ważne dla rozwoju i przyszłości Europy, chociażby porównując się do takich krajów jak Chiny czy USA - zaznaczał Jaime Araujo.

- Wzajemnie się wspieramy, rozwiązujemy problemy. Dzięki świetnej współpracy jesteśmy w stanie szybko znaleźć wyjście z wielu trudnych sytuacji. W dzień wylotu w całym Włoszech padły systemy informatyczne, odwołano loty. Musieliśmy szybko znaleźć zakwaterowanie, a jak można się domyśleć, było duże zainteresowanie z powodu tych odwołań. Dzięki szybkiemu, wspólnemu działaniu w dwie godziny znaleźliśmy nocleg dla uczestników. Ten projekt zaczyna mocno wpływać na współpracę międzynarodową. W przypadku projektów realizowanych w Polsce, często wybierane są duże ośrodki miejskie, takie jak Wrocław czy Warszawa. Ale ostatnio uczniowie z Hiszpanii przyjechali do Świdnicy i bardzo im się podobało. Chcemy pokazać, jakie praktyki są ważne przy wejściu młodych ludzi na rynek pracy - wyjaśniał Mariusz Librowski, koordynator projektu.

 

Wręczono upominki oraz podziękowania dla osób zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia. W wydarzeniu uczestniczyli dyrektor ZSE Krzysztof Osiak, wicedyrektor szkoły Izabela Osiecka, koordynatorzy projektu: wicedyrektor ZSE Mirosława Ryś i Mariusz Librowski, prezes organizacji AENIE w Portugalii Jaime Araujo, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Starostwa Powiatowego w Świdnicy Grzegorz Stawarz, przewodnicząca Komisji Oświaty i Wychowania Starostwa Powiatowego w Świdnicy Magdalena Urbańska-Malucha, nauczyciel przedmiotów zawodowych Anna Larina-Dzimira oraz sami uczestnicy. Uczniowie opisali swoje doświadczenia z Portugalii i Włoch podczas prezentacji multimedialnych.

/foto: doba.pl/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek