[FOTO, WIDEO] Apel o budowę obwodnicy Świdnicy wrócił jak bumerang
Apel o wybudowanie wokół Świdnicy obwodnicy miasta został złożony na ręce ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka przez Jacka Drobnego, kandydata PiS na prezydenta. Spotkanie obu panów odbyło się 15 października. Czy to kolejna"kiełbasa wyborcza" czy pomysł realny do spełnienia, skoro od kilkunastu lat, pomimo obietnic, nie udało się go żadnej władzy przeforsować?
O inwestycję Gmina Miasto Świdnica zabiega już od kilkunastu lat. Pierwsze kroki w celu jej realizacji podjęto w roku 2001, w porozumieniu z Gminą Wiejską Świdnica oraz Powiatem Świdnickim, zlecono z własnych środków finansowych sporządzenie odpowiednich dokumentów. W połowie stycznia 2015 roku pod petycją dotyczącą wybudowania południowej obwodnicy miasta opowiedziało się 3670 osób. Podobnie było już w 2010 roku kiedy z inicjatywy Wspólnoty Samorządowej Ziemi Świdnickiej zebrano 3798 podpisów. Wtedy trafiły one do Ministra Infrastruktury. Liczono, że inwestycja trafi do Programu Budowy Dróg Krajowych (wówczas na lata 2011-2015). Tak się jednak nie stało. Kolejna szansa pojawiła się w 2015 kiedy to Świdnica była spokojna o wpisanie obwodnicy na listę. Przytaknęła temu także w maju podczas wizyty we Wrocławiu premier Ewa Kopacz, która zapewniała, że projekt naszego miasta na pewno na liście się znajdzie. Według spisu obwodnic, które zostaną zbudowane w latach 2014-2023 Świdnicy wśród 57 inwestycji zabrakło. Nie wzięto pod uwagę, że inwestycja ta była w zaawansowanej fazie przygotowań, a argumenty przemawiające za jej budową są niepodważalne. GDDKiA we Wrocławiu miała opracowaną pełną koncepcję obwodnicy i w lutym 2010 r. uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Kilkunastokilometrowa droga pozwoliłaby niemal zupełnie wyeliminować ruch ciężarowy z centrum miasta. Obecnie średnio-dobowy ruch pojazdów w ciągu drogi krajowej nr 35 w obszarze Świdnicy znacznie przewyższa średnią dla sieci dróg krajowych i wynosi blisko kilkadziesiąt tysięcy pojazdów na dobę.
- Razem z posłem Zyską rozmawialiśmy o wybudowanie tzw. autostrady sudeckiej, która na pewno otworzyłaby nasze miejscowości na Europę poprzez dogodne połączenie z Czechami. Dla Świdnicy najważniejsza jest jednak obwodnica, którą można by połączyć z planowaną drogą S8 i wylotem na Bolków poprzez S3. Takie rozwiązanie na pewno odciążyłoby ruch na krajowej 35, drogi bardzo niebezpiecznej i zatłoczonej. W dobę przez ulicę Szarych Szeregów przejeżdża ok. 20 tysięcy pojazdów, to bardzo dużo. Dlatego wspólnie zwracamy się z prośbą i apelem o zrealizowanie tej inwestycji, która jest ważna dla mieszkańców Świdnicy, ale również regionu - mówił Jacek Drobny, kandydat na prezydenta.
Po raz kolejny, tuż przed wyborami, z ust kandydatów poszczególnych ugrupowań padają także słowa o poprowadzeniu w okolicy Świdnicy trasy S8. W ministerstwie trwa właśnie analiza poszczególnych rozwiązań. Te zaproponowane przez Drobnego dotyczą połączenia Kłodzka, Ząbkowic Śląskich, Dzierżoniowa, Świdnicy aż do Wrocławia, właśnie poprzez stworzenie nowego korytarza ekspresowej ósemki. Minister Adamczyk, choć obietnic żadnych nie złożył, to zapewnił, że wszystkie warianty będą brane pod uwagę. Selekcji najlepszych rozwiązań dokonuje zespół ekspertów powołanych przez resort infrastruktury.
- Świdnica zasługuje na to by rozwiązać jej problemy komunikacyjne. Jedno jest pewne: nie możemy doprowadzić do takiej samej sytuacji do jakiej doprowadzili nasi poprzednicy. Mam nadzieję, że w ramach poszerzonego studium wykonalności, do którego aneks nie dawno podpisałem poprawi się wydolność S8 i jej przepustowość. Poprzednicy, rzutem na taśmę, przed wyborami zlecili wykonanie studium wykonalności tej inwestycji, tylko w obecnym korytarzu krajowej 8. Nie mogę jednak teraz odpowiedzieć, który wariant finalnie zostanie wybrany. Obiecuję, że będziemy starać się o budowę świdnickiej obwodnicy, ale na pewno nie będzie to za rok czy dwa. Myślę, tu raczej o perspektywie 5 lub 7-letniej - mówił minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Przeczytaj komentarze (24)
Komentarze (24)