Nowoczesna i Świdnickie Forum Rozwoju zadają pytania o nową gazetę samorządową
"Czyja jest Świdnica" - takie pytanie umieszczone zostało na bilboardach, które zawisły w kilku punktach miasta. Po kilku dniach zostały jednak zaklejone i jak się okazało, były początkiem kampanii reklamowej, nowej gazety samorządowej, którą wydawać będzie Miejska Biblioteka Publiczna.
Oświadczenia w związku ze stworzeniem nowego tytułu, który będzie finansowany z kieszeni podatników, wydało Świdnickie Forum Rozwoju oraz świdnickie koło Nowoczesnej. Oba publikujemy poniżej.
ŚFR
W związku z ostatnimi doniesieniami prasowymi, związanymi z wątpliwościami na temat zasadności wydawania pieniędzy mieszkańców na kolejne formy autopromocji władz miasta, zarząd naszego ruchu miejskiego zadaje publicznie konkretne pytania, które powinny znaleźć wyczerpującą odpowiedź.
1. Jaka jest planowana kwota, która w roku 2018 będzie przeznaczona na „wydanie gazety samorządowej” w ramach wydatków na promocję miasta, które zostały zapisane w uchwale budżetowej. Zgodnie z uzasadnieniem do uchwały budżetowej- zapisano na wydatki w ramach zadań statutowych w Rozdz. 75075 w budżecie miasta na 2018 rok kwotę 2 582 480 zł, w ramach której znajduje się pozycja „wydanie gazety samorządowej”. Jednakże, w tym dziale nie wskazano dokładnie kwot na poszczególne zadania, w tym właśnie na wydanie gazety samorządowej.
Od red: głosowanie nad uchwałą budżetową odbyło się w grudniu. Za jej podjęciem zagłosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu, a 6 było przeciw.
2. Prosimy również o wskazanie osób lub innych podmiotów odpowiedzialnych za redakcję i wydawanie gazety samorządowej, a także sposób i kwoty ich wynagradzania. Będziemy wdzięczni za informację o tym, kto decyduje o doborze artykułów, kto dokonuje wyboru i korekty tekstów.
3. Prosimy o przedstawienie całkowitych kosztów, które z publicznych pieniędzy zostały przeznaczone na kampanię billboardową w mieście. Jaką funkcję pełniła treść umieszczona na bilbordach, czy miała ona uzasadniony charakter informacyjny, który przemawiał za skorzystaniem ze środków należących do świdniczan do realizowania takiej kampanii.
4. W kontekście prowadzonej przez miasto polityki reklamowej, która miała ograniczać liczbę plakatów, bilbordów i innych nieestetycznych nośników w mieście, dlaczego zdecydowano się na taka agresywną formę promocji?
5. Jaką rolę w wydawaniu gazety samorządowej pełni Miejska Biblioteka Publiczna? Czy gazeta ta służy krzewieniu czytelnictwa i promocji literatury w naszym mieście? Czy temu samemu celowi służy domena internetowa wykupiona przez Miejską Bibliotekę Publiczną (mojaswidnica.pl)?
6. Czy oprócz zamówionych bilbordów, były drukowane inne formy reklamy, np. w formie ulotek lub plakatów? Jaki był ich koszt?
Zarząd Stowarzyszenia Świdnickie Forum Rozwoju
Świdnica 08.02.2018
Oświadczenie Zarządu Świdnickiego Koła Nowoczesnej.
W związku z informacjami lokalnych mediów, dotyczącymi rozpoczęcia nowej kampanii promocyjnej władz Świdnicy, chcemy wyrazić nasze zaniepokojenie sposobem gospodarowania środków publicznych przez samorząd.
Stawiamy szereg pytań – odpowiedź na nie zdecyduje o naszym stanowisku wobec dysponowania środkami publicznymi przez włodarzy Świdnicy.
1) Jaki cel miała kampania billboardowa „Czyja jest Świdnica” i czy można ją łączyć z wykupieniem domeny „mojaswidnica.pl”? Czy prawdą jest, że zleceniodawcą kampanii jest Miejska Biblioteka Publiczna? Jaki punkt statutu MBP upoważnia do tego rodzaju działań? Kto i na podstawie jakiego dokumentu upoważnił panią dyrektor biblioteki do rozpoczęcia kampanii promocyjnej w zastępstwie urzędu miejskiego? Czy w budżecie MBP na rok 2018 zostały zarezerwowane środki na ten cel i w jakiej wysokości? Jaką rolę pełnić będzie MBP w wydawaniu sygnalizowanej przez lokalne media gazety i portalu internetowego?
2) Kto i w jaki sposób zadecydował o takim charakterze promocji i doborze środków i metod? Jaki będzie prognozowany koszt powyższych działań dla świdnickich podatników w kolejnych latach? Czy prawdą jest, że przyszli redaktorzy zostali już zaangażowani, powodując kolejny wzrost zatrudnienia w opłacanej przez świdniczan sferze budżetowej?
Jako przedstawiciele partii walczącej z etatyzmem i biurokracją w przestrzeni publicznej, uważamy, że prywatne media w sposób wystarczający pełnią funkcję informacyjną i kontrolną, a obecny profil mediów publicznych w Polsce pokazuje, co dzieje się w sytuacji monopolu władzy i bezpośredniego, ręcznego sterowania „czwartą władzą”.
Chcielibyśmy wierzyć, że decyzja o wydawaniu gazety samorządowej, podjęta na niespełna rok przed wyborami lokalnymi, nie miała na celu organizowania kampanii wyborczej obecnych władz za pieniądze podatników. Niestety, informacje lokalnych mediów są bardzo niepokojące.
Oczekujemy pilnych odpowiedzi i powstrzymania się przed decyzjami, które jeszcze niedawno były przedmiotem krytyki obecnej pani prezydent Słaniewskiej Moskal, kierowanej w stronę poprzedniej ekipy rządzącej Świdnicą.
Zarząd Świdnickiego Koła .Nowoczesnej
Przeczytaj komentarze (35)
Komentarze (35)
.pl/ciaza-i-macierzynstwo/ciaza-miesiac-
po-miesiacu/Przebieg-ciazy-w-trzecim-mie
siacu-plod-zaczyna-sie-poruszac_36740.ht
ml