[FOTO] Łącznik do autostrady - droga śmierci
26 października 2011 roku kierowcy mogli po raz pierwszy przemierzyć ponad 13 km trasę Świdnica - Żarów. Koszt całej inwestycji sięgał 110 mln zł. Łącznik połączył również dwie strefy ekonomiczne: w Świdnicy i Żarowie i poprzez drogę krajową nr 5 oraz węzeł Kostomłoty prowadzi do A4. W zamierzeniu droga ta miała odciążyć niebezpieczną krajową 35. Jak się jednak okazuje łącznik szybko zdobył miano "drogi śmierci".
Zaraz po jego otwarciu zginął rowerzysta. Przez 4 lata w sumie śmierć na tej drodze poniosło 6 osób. A konkretów na to co zmienić, aby łącznik stał się bezpieczniejszy nie widać.
Jak podkreśla policja, kierowcy jeżdżą za szybko, nie zważają na ograniczenia prędkości. W newraligicznych punktach właśnie przez słabą widoczność i brawurę jeżdżących nie sposób włączyć się do ruchu. Kilka dni temu na tej drodze zginęła 39-letnia świdniczanka, która próbowała wjechać na drogę. Zderzyła się z BMW jadącym od strony Wrocławia. Siła uderzenia była tak duża, że zniosła oba auta na przeciwległą stronę jezdni a następnie do rowu. Kobieta nie miała szans.
W 2013 roku posłanka Anna Zalewska apelowała do ministerstwa oraz Inspekcji Transportu Drogowego o ustawienie fotoradarów oraz zamontowanie sygnalizacji świetlnej zwłaszcza na wyjeździe z miejscowości Bagieniec i Bolesławice gdzie najczęściej dochodzi do tragicznych zdarzeń.
Według odpowiedzi dla posłanki udzielonej przez sekretarza stanu Zbigniewa Rynasiewicza to do podmiotu odpowiedzialnego, czyli w tym wypadku starostwa należy wprowadzenie zmiany organizacji ruchu jakim jest instalacja świateł, budowa ronda lub postawienie fotoradaru. W piśmie czytamy m.in., że "w przypadku drogi powiatowej nr 3396D właściwym w zakresie zmiany organizacji ruchu spowodowanej zainstalowaniem sygnalizacji świetlnej bądź stacjonarnego urządzenia rejestrującego jest starosta świdnicki. Resort transportu nie ma możliwości formalnych ingerowania w sprawy pozostające w kompetencji organów samorządowych".
Niestety ze względu na fatalną sytuację finansową powiatu rozwiązania, które byłyby najbardziej optymalne, jak przebudowa nie wchodzą w grę.
- Jeśli chodzi o fotoradary to jest to kompetencja Inspekcji Transportu Drogowego i to ona decyduje gdzie i kiedy zainstalować fotoradar. Niestety, ale nawet najlepsze zabezpieczenia i zaostrzenie przepisów nie zastąpią zdrowego rozsądku wśród kierujących - komentuje rzecznik Starostwa Powiatowego, Piotr Dębek.
Pozostaje tylko mieć nadzieję, że kierowcy wykażą chociaż minimum zdrowego rozsądku i zdejmą nogę z gazu. Tak, aby nie musiały ginąć postronne ofiary.
Wypadki na drodze powiatowej 3396D od 2011-2015 (zebrane na podstawie doniesień prasowych):
3.11.2011 rok- zginął rowerzysta
27.10.2011 rok- wymuszenie pierwszeństwa, zjazd na Bolesławice, 1 osoba ranna
23.12.2011 roku- zjazd w okolicach Bagieńca, 2 ofiary śmiertelne
19.01.2012 rok- zderzenie dwóch aut osobowych, 2 osoby ranne
19.02.2012 rok- dachowanie, ranna kobieta
11.03.2013 rok- dachowanie, 1 osoba ranna
3.04.2013 rok- zderzenie dwóch aut, 1 osoba zginęła
31.05. 2013 rok- wyprzedzanie na wysokości Bagieńca, 1 osoba ranna
23.10.2013 roku- zderzenie 4 aut, 8 osób rannych
13.11.2013 rok- zginął 55-letni rowerzysta
24.06. 2014 rok- zjazd na Bagieniec, czołówka, 3 osoby ranne
29.09.2014 rok - wymuszenie pierwszeństwa, zjazd na Bagieniec, bez rannych
24.02.2015 rok- wymuszenie pierwszeństwa, zjazd na Bagieniec, 2 osoby ranne
19.05. 2015 rok- wymuszenie pierwszeństwa, zjazd na Bagieniec, zginęła kobieta
Komentarze (4)