Rajdowy koncert Matulki! Bezbłędna jazda w Świdnicy
Rok temu Jakub Matulka (Skoda Fabia RS Rally2) właśnie podczas Rajdu Świdnickiego zaliczył pierwszy krajowy start za kierownicą samochodu najwyższej kategorii (Rally2). Debiut wypadł okazale – Matulka zakończył zawody na trzecim miejscu i po raz pierwszy w karierze stanął na podium rundy RSMP. W sobotę 24-latek, pilotowany przez Damiana Sytego, nie miał sobie równych, wygrał wszystkie cztery odcinki specjalne i zakończył etap jako lider rajdu. Nieco ponad 10 sekund od pierwszego miejsca dzieli Grzegorza Grzyba i Adama Biniędę (Skoda Fabia RS Rally2), za którymi czają się bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia RS Rally2, +12,7 s).
70., jubileuszowy sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zaczął się w sobotę, 26 kwietnia w Świdnicy. Już po raz ósmy w ciągu ostatnich dziesięciu lat impreza organizowana przez Automobilklub Sudecki „budzi” rajdowców z zimowego snu i rozpoczyna rywalizację o miano najlepszych w Polsce.
Do pierwszego odcinka specjalnego ruszyło 80 załóg, z czego 27 to uczestnicy Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a więc cyklu dla zawodników w samochodach sprzed lat.
Sobotni, krótszy etap zawodów obejmował cztery próby sportowe. Dwukrotnie załogi mierzyły się na ulicach miasta, gdzie odbył się oes Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km). Pomiędzy przejazdami tego odcinka rozegrano jeszcze starcia na trasach ze Srebrnej Góry do Jodłownika (14,8 km) i z Kamionek do Sierpnicy (16,3 km).
100-procentowa skuteczność Matulki i Sytego
W najlepszej formie, i to już od pierwszych metrów, byli Matulka i Syty – najszybsi w pierwszej odsłonie oesu w mieście. 0,3 s wolniej pojechali Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2), za którymi uplasowali się Grzyb z Biniędą (+0,8 s).
Wysokie tempo z miasta Matulka i Syty „przenieśli” w góry, meldując się na mecie w Jodłowniku (OS 2) z najlepszym czasem. Ten przejazd zwiększył ich przewagę w klasyfikacji zawodów do blisko pięciu sekund. Zaciętą walkę o drugie miejsce stoczyli wicemistrzowie z mistrzami kraju, a więc Grzyb i Binięda oraz Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia RS Rally2). Minimalnie lepiej pojechał Grzyb, który pokonał Szeję o 0,2 s, ale do Matulki stracił 4,1 s.
Historia powtórzyła się na mecie kolejnego oesu (OS 3 Kamionki – Sierpnica, 16,3 km). Ponownie wygrał Matulka, a za nim – z niewielką różnicą uplasowali się Grzyb (+4,4 s) i Szeja (+5 s).
Etap zakończyło wieczorne starcie w Świdnicy, gdzie pierwszą dwójkę – z identyczną różnicą czasową (0,3 s) – stworzyły te same załogi, co podczas pierwszego przejazdu. Na oesowym podium – Grzyb i Szeja, którzy pojechali „na remis” uzyskując jednakowy rezultat.
W efekcie, po nieco ponad 37 km ścigania, Matulka i Syty prowadzą w klasyfikacji Rajdu Świdnickiego. Od Grzyba i Biniędy dzieli ich 10,2 sekundy, a od Szejów – 12,7.
Cztery sekundy za podium plasuje się duet Kołtun/Pleskot. Pierwszą piątkę zamyka Jakub Brzeziński (Citroen C3 Rally2), wracający po przerwie do rywalizacji samochodem najwyższej kategorii. Poznaniak, pilotowany przez Jakuba Gerbera, traci do Kołtuna 3,1 s.
– To był świetny dzień. Wszystko działało, więc nie mogę się doczekać niedzielnego etapu. Trochę zdziwiła mnie śliskość odcinków, szczególnie podczas przejazdu przez Srebrną Górę – komentował Jakub Matulka.
– Jutro jeszcze dużo walki przed nami, będzie się działo. Dziś było naprawdę szybko. Na odcinkach w górach jechaliśmy ze średnią w okolicach 120 km/h. Kuba jechał dziś bezbłędnie, jest 10 sekund przed nami, więc w drugim etapie postaram się mu dorównać – deklarował Grzegorz Grzyb.
Młodzież na czele
W klasie 3, czyli kategorii przeznaczonej dla zawodników dysponujących rajdówkami Rally3, tempo rywalizacji nadają 21-letni Hubert Kowalczyk i 24-letni Michał Chorbiński (obaj w Renault Clio Rally3).
Pierwszy to ubiegłoroczny mistrz Polski w klasie 3, a drugi zakończył poprzedni sezon z tytułem w kategorii 2WD (samochody z napędem na jedną oś). Jak na razie górą w tym pojedynku jest starszy z czempionów. Chorbiński, pilotowany przez Adama Chrzanowskiego, wygrał trzy pierwsze odcinki specjalne, a na czwartym zremisował z Kowalczykiem, któremu notatki dyktuje Dawid Potępa.
W trakcie pierwszego etapu Chorbiński wypracował łącznie 22,7 s przewagi nad zajmującym drugą pozycję Kowalczykiem. Wiele wskazuje na to, że w niedzielę ta dwójka kierowców rozstrzygnie między sobą kwestię zwycięstwa w klasie 3. Sklasyfikowana na trzeciej pozycji załoga Tadeusz Bieńko/Szymon Marciniak (Ford Fiesta Rally3) traci do liderów już 1:12,2 s.
– Dziś mieliśmy mnóstwo frajdy z jazdy. W niedzielę z pewnością przyspieszymy, bo z każdym kilometrem coraz lepiej rozumiem jak ten samochód wykorzystywać w boju – mówił Michał Chorbiński.
Z kolei w „ośce” (klasyfikacja 2WD) trudno wskazać głównego kandydata do triumfu. Po pierwszym etapie na czele tabeli są Marek Mularczyk i Krzysztof Marczewski w Citroenie DS3 R3T, jednak ich przewaga nad kolejną załogą jest minimalna. Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4) zakończyli dzień zaledwie 0,9 s za liderami. Blisko pierwszej lokaty są również Adam Rachwał z Adrianem Mroszczykiem (Peugeot 208 Rally4, +4,8 s).
Komplet wyników po pierwszym etapie 53. Rajdu Świdnickiego dostępny jest pod adresem wyniki.pzm.pl.
Ponad setka w niedzielę
Harmonogram niedzielnego etapu składa się z trzech oesów. Zawodnicy dwukrotnie pokonają odcinki z Miłkowa do Kamionek (12,9 km, od 8:35 i 12:41) i Jodłownika do Srebrnej Góry (15 km, od 9:18 i 13:24). Z kolei na próbie wiodącej z Bystrzycy do Zagórza Śląskiego (18 km) rajdowe załogi zmierzą się trzy razy (od 7:28, 11:34 i 15:40). Ostatni przejazd tego oesu będzie rozegrany jako Power Stage, a więc próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.
Łącznie zawodników czeka jeszcze blisko 110 km ścigania. 53. Rajd Świdnicki zakończy się w niedzielę, 27 kwietnia o godz. 18:30 w hali świdnickiego lodowiska.
53. Rajd Świdnicki – klasyfikacja generalna po I etapie:
1. Matulka/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) 19:31.4 s
2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia RS Rally 2) +10.2 s
3. Szeja/Szeja (Skoda Fabia RS Rally2) +12.7 s
4. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +16.7 s
5. Brzeziński/Gerber (Citroen C3 Rally2) +19.8 s
6. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +27.3 s
7. Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia RS Rally2) +32.2 s
8. Chorbiński/Chrzanowski (Renault Clio Rally3) +56.8 s
9. Krotoszyński/Sadowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1:18.8 s
10. Kowalczyk/Potępa (Renault Clio Rally3) +1:19.5 s
53. Rajd Świdnicki – klasyfikacja 2WD po I etapie:
1. Mularczyk/Marczewski (Citroen DS3 R3T) 22:05.1 s
2. Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) +0.9 s
3. Rachwał/Mroszczyk (Peugeot 208 Rally4) +4,8 s
4. Januchta/Matuszczyk (Citroen C2) +47,2 s
5. Hurko/Janasz (Ford Fiesta R200) +49,4 s
53. Rajd Świdnicki – klasyfikacja klasy 3 po I etapie:
1. Chorbiński/Chrzanowski (Renault Clio Rally3) 20:28.2 s
2. Kowalczyk/Potępa (Renault Clio Rally3) +22.7 s
3. Bieńko/Marciniak (Ford Fiesta Rally3) +1:12.2 s
4. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +1:13.8 s
5. Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +1:38.1 s
Program 53. Rajdu Świdnickiego
Niedziela, 27 kwietnia (7 odcinków specjalnych, łącznie 109,8 km):
- 7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min)
- 7:28 – OS 5: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
- 8:35 – OS 6: Miłków – Kamionki (12,9 km)
- 9:18 – OS 7: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
- 10:51 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
- 11:34 – OS 8: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
- 12:41 – OS 9: Miłków – Kamionki (12,9 km)
- 13:24 – OS 10: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
- 14:57 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
- 15:40 – OS 11: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (Power Stage, 18 km)
- 18:30 – ceremonia zakończenia zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica)
======================================================================
RSMP – informacje o cyklu
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2025 zaplanowano siedem rajdów, sześć asfaltowych i jeden szutrowy.
Kalendarz RSMP 2025:
1. runda: 53. Rajd Świdnicki
Data: 26-27 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda: Rajd Nadwiślański
Data: 24-25 maja
Baza: Puławy
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Polski
3. runda: ORLEN OIL 81. Rajd Polski (runda FIA ERC)
Data: 13-15 czerwca
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Polski Związek Motorowy
4. runda: Valvoline Rajd Małopolski (runda FIA ERT i FIA CEZ)
Data: 10-12 lipca
Baza: Maków Podhalański i Wadowice
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Sporty Motorowe
5. runda: Marma 34. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT i FIA CEZ)
Data: 7-9 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)
Data: 19-21 września
Baza: Chorzów i Katowice
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda: Rajd Nyski
Data: 10-12 października
Baza: Nysa
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Stowarzyszenie Automaster Klub
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest ORLEN OIL Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji cyklu. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.
W sezonie 2025 tytułu w klasyfikacji generalnej bronią bracia Jarek i Marcin Szejowie.
Wyniki
Podczas rund RSMP kibice mogą korzystać z wyników na żywo, dostępnych pod adresem wyniki.pzm.pl. Rezultaty uzyskiwane przez poszczególne załogi na odcinkach specjalnych pokazują się tam automatycznie, w czasie rzeczywistym. Oprócz tego na tej stronie dostępne są również wyniki dla poszczególnych klas, a także harmonogram oraz mapa zawodów z możliwością śledzenia pozycji każdej z załóg biorących udział w rajdzie.
Punktacje mistrzostw oraz wyniki poszczególnych rund, w tym archiwalne, dostępne są na stronie Polskiego Związku Motorowego – LINK.
FOTO- K. Wróblewska, Ł. Łękawski
Dodaj komentarz
Komentarze (0)