Wielka inwestycja, lokalna korzyść: Przyszłość Złotego Stoku z nową obwodnicą
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 to jedna z ważniejszych inicjatyw infrastrukturalnych w Polsce, mająca na celu usprawnienie transportu i poprawę bezpieczeństwa drogowego. W ramach tego programu, Dolny Śląsk został objęty siedmioma kluczowymi inwestycjami, z których wiele już jest w fazie realizacji. Szczególną uwagę na terenie powiatu ząbkowickiego przyciąga Obwodnica Złotego Stoku, która stanowi kluczowy element rozwoju komunikacyjnego regionu.
Dlaczego obwodnica Złotego Stoku jest tak ważna?
Złoty Stok, miasteczko położone w południowo-zachodniej Polsce, od dawna boryka się z problemami komunikacyjnymi. Przebiegająca przez miasto droga krajowa nr 46 łączy wiele istotnych ośrodków, co sprawia, że ruch, zarówno lokalny, jak i tranzytowy, jest tutaj wyjątkowo intensywny. Trasa ta jest kluczowa dla regionu, ponieważ łączy województwo dolnośląskie z opolskim i stanowi ważny korytarz komunikacyjny dla mieszkańców Złotego Stoku, Barda, Kamieńca Ząbkowickiego oraz Paczkowa. Bez obwodnicy, rosnący ruch powoduje korki, hałas oraz zanieczyszczenie powietrza, co znacząco wpływa na jakość życia mieszkańców.
Budowa obwodnicy to nie tylko poprawa komfortu życia, ale także podniesienie bezpieczeństwa na drogach, które w tym regionie, ze względu na górzyste tereny, bywają szczególnie niebezpieczne. Dzięki nowej trasie kierowcy będą mogli omijać centrum miasta, co zmniejszy ruch w obrębie zabytkowego centrum Złotego Stoku.
Parametry techniczne i harmonogram
Projektowana obwodnica Złotego Stoku będzie liczyć 14 kilometrów i przebiegać w nowym śladzie, co oznacza, że wybudowana zostanie zupełnie nowa droga. Jej parametry techniczne przewidują klasę drogi GP (droga główna przyspieszona), co zapewni szybki i bezpieczny transport. Każdy pas ruchu będzie miał szerokość 3,5 metra, a pobocza 1,5 metra, co spełnia standardy nowoczesnych dróg krajowych. Ostateczne parametry techniczne zostaną doprecyzowane na dalszych etapach planowania, ale już teraz wiadomo, że nawierzchnia będzie bitumiczna, co zwiększy jej trwałość i komfort jazdy.
Umowa na opracowanie projektu budowy obwodnicy Złotego Stoku została podpisana 28 lipca 2021 roku. Jej wartość wynosi 4 408 147,80 zł i obejmuje przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Całość inwestycji ma zostać zrealizowana do 28 lipca 2025 roku. Wykonawcą tego kluczowego projektu jest Biuro Projektów Dróg i Mostów „BBKS-PROJEKT” Sp. z o.o., które specjalizuje się w projektowaniu infrastruktury drogowej i mostowej na terenie całej Polski.
Korzyści dla mieszkańców i regionu
Realizacja obwodnicy przyniesie szereg korzyści. Przede wszystkim zmniejszy się uciążliwość związana z natężonym ruchem w samym Złotym Stoku. Dzięki temu centrum miasta, które jest cennym obszarem turystycznym, stanie się bardziej przyjazne dla pieszych i turystów. Obwodnica wpłynie także na rozwój gospodarczy regionu, usprawniając połączenia między sąsiednimi miejscowościami i przyciągając inwestorów.
Inne obwodnice na Dolnym Śląsku
Choć Obwodnica Złotego Stoku jest kluczowa dla powiatu ząbkowickiego, warto również wspomnieć o innych inwestycjach na Dolnym Śląsku. W ramach Programu budowy 100 obwodnic trwają prace nad obwodnicą Głogowa, która już wkrótce wejdzie w fazę realizacji, oraz nad obwodnicami Legnicy, Milicza, Międzyborza i Oławy, które oczekują na decyzje środowiskowe. Każda z tych inwestycji ma na celu usprawnienie ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, co przyczyni się do dynamicznego rozwoju infrastrukturalnego województwa dolnośląskiego.
Obwodnica Złotego Stoku to inwestycja, która odgrywa kluczową rolę w rozwoju regionu ząbkowickiego. Jej realizacja nie tylko poprawi komfort życia mieszkańców, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego i turystycznego. Przygotowywane studia techniczne i środowiskowe pozwolą na realizację trasy, która będzie odpowiadać na potrzeby mieszkańców oraz zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu dla kierowców.
/oprac. doba.pl, dk46-obwodnicazlotegostoku.pl/
Przeczytaj komentarze (2)
Komentarze (2)
Dla mnie jedyny rozsądny jest do węzła S8 w Bardzie