Dworczyk pyta: czy ministerstwo planuje drogę ekspresową na odcinku K8 od Wrocławia do Czech?

piątek, 25.11.2016 12:43 8077 18

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Michał Dworczyk wystąpił  do ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie odcinka drogi krajowej nr 8 od A8 do granicy z Republiką Czeską. Z odpowiedzi ministerstwa wynika, że droga ekspresowa na tym odcinku jest nierealna.

 

Treść interpelacji:

Szanowny Panie Ministrze,

droga krajowa nr 8 w chwili obecnej na znacznej części swojego przebiegu ma status drogi ekspresowej lub autostrady (Autostradowa Obwodnica Wrocławia). Droga ta na swoim południowym odcinku prowadzi do przejścia granicznego Kudowa-Słone/Nachod, które to przejście jest największym i najistotniejszym przejściem granicznym pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Czeską na terenie województwa dolnośląskiego. Droga krajowa nr 8 jest głównym szlakiem komunikacyjnym tej części województwa.

Jednocześnie droga ta pozostaje bardzo niebezpieczna, regularnie dochodzi na niej do śmiertelnych wypadków. Jest to jeden z głównych szlaków tranzytowych z kraju na południe Europy, w związku z czym porusza się nim znaczna część transportu międzynarodowego. Nie poprawia to bezpieczeństwa na drodze.

Mieszkańcy regionu, w szczególności powiatów kłodzkiego i ząbkowickiego, od wielu lat apelują o inwestycje nakierowane na zmianę klasy drogi na wyższą - tak aby odcinek od końca autostrady A8 do granicy z Republiką Czeską miał klasę drogi ekspresowej lub co najmniej by droga ta została wyremontowana do klasy 2+1. Jest to absolutnie kluczowe inwestycja z perspektywy tej części województwa dolnośląskiego, ale i całego kraju.

W związku z tym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami: Czy Ministerstwo planuje rozbudowę odcinka DK8 od końca A8 do granicy z Republiką Czeską do klasy drogi ekspresowej? Jeżeli tak, to jaki termin dla realizacji tego rodzaju inwestycji jest realny?

Z poważaniem,
Michał Dworczyk

 

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit

Warszawa, 26-10-2016

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na pismo z dnia 4 października br., przy którym przekazano interpelację Pana posła Michała Dworczyka dotyczącą odcinka drogi krajowej nr 8 od A8 do granicy państwa (interpelacja nr 6420), przedstawiam poniżej stanowisko w przedmiotowej sprawie.

W zakresie budowy drogi ekspresowej na odcinku od Wrocławia w kierunku południowej granicy państwa uprzejmie informuję, że zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. z 2004 r. nr 128, poz. 1334 z późn. zm.), droga ekspresowa S8 ma następujący przebieg: Kobierzyce – A8 (Wrocław) ... A8 (Psie Pole) – Kępno – Sieradz – A1 (Łódź) ... A1 (Piotrków Trybunalski) – Rawa Mazowiecka – S2 (Opacz)... S2 (Konotopa) – Warszawa – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – S19 (Choroszcz). Zatem w obecnej chwili brak jest podstaw formalnych do prowadzenia działań związanych z przygotowaniem i realizacją drogi ekspresowej na odcinku Wrocław – granica państwa z Republiką Czeską. Przebudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na przedmiotowym odcinku, nie została również ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Należy zaznaczyć, że zasadniczą przesłanką przyjętą przy konstrukcji Programu było dokończenie budowy w Polsce spójnej sieci autostrad i dróg ekspresowych zgodnie z priorytetami określonymi w dokumentach strategicznych takich jak: Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), przyjętą przez Radę Ministrów 24 września 2014 r. czy też rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.

Postulat dotyczący włączenia do Programu inwestycji drogowej biegnącej na południe od Wrocławia w kierunku granicy z Republiką Czeską należał do najliczniej zgłaszanych podczas konsultacji publicznych Programu.

W związku z tym, kwestia poprawy bezpieczeństwa ruchu na tej drodze czy też udrożnienie istotnego dla południowej części województwa dolnośląskiego połączenia z Wrocławiem, zostały potraktowane ze szczególną uwagą w pracach nad ostatecznym kształtem dokumentu, co znalazło wyraz w umieszczeniu w nim zadania polegającego na przebudowie odcinka drogi krajowej nr 8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem. Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmie głównie przebudowę ok. 77 km drogi krajowej nr 8 wraz z budową obwodnic miejscowości i przebudową skrzyżowań z innymi drogami. Obecnie realizowane są prace związane z opracowaniem dokumentacji na podstawie, której możliwe będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji (DŚU). Realizacja już tej inwestycji zwiększy przepustowość i prędkość podróżną drogi oraz wyeliminuje miejsca niebezpieczne. Ponadto, wyprowadzony zostanie tranzyt międzynarodowy i przejazd pojazdów ciężarowych poza obszar zwartej zabudowy miast i wsi, nastąpi poprawa standardów środowiskowych, obniżony zostanie poziom hałasu i zanieczyszczeń w obszarach zabudowy.

Chciałbym podkreślić, że obecny rząd przykłada wielką wagę do rozważnego i skutecznego rozwiązania problemów z obszaru transportu drogowego, mając jednocześnie na uwadze dostępne na ten cel środki finansowe.

Z wyrazami szacunku
Jerzy Szmit
Podsekretarz Stanu

Przeczytaj komentarze (18)

Komentarze (18)

Aleksander poniedziałek, 28.11.2016 15:39
To ch.. ci w d... PiSiorze, podsekretarzyku.
Do Torunia wybudujcie autostrade.
Polak sobota, 26.11.2016 23:53
Wolą dawać pieniądze dla Rydzyka dzięki któremu wygrali wybory niż na drogę aby ludzie nie ginęli cała prawda o rządzących.
Ed poniedziałek, 28.11.2016 15:20
Czy czytałeś w ogóle artykuł? Po co opluwasz PiS skoro strategia rozwoju transportu została przyjęta w roku 2014 jak rządziło Twoje PO? Dopóki ludzie będą myśleć tak jak Ty to w kraju nic nie zostanie nigdy zrobione. Po co ta polityczna polaryzacja? Jaką widzisz różnicę miedzy PO a PiS? Dla mnie to to samo czyli tragedia. Ściąganie coraz to większych kwot pod postacią nowych podatków, akcyz etc.
DZA niedziela, 27.11.2016 21:30
drodzy Kierowcy!!! tylko nagminne blokady tej drogi mogą coś zmienić!!
ile na tej drodze już ludzi zginęło!!!
my płacimy inne podatki????
Adam sobota, 26.11.2016 18:46
Skoro w całej długości od Wrocławia w kierunku Warszawy droga nr 8 jest modernizowana na s8 badz a8 to do granicy też powina byc zmodernizowana w końcu to ta sama droga.A widocznie bezpieczeństwo ludnosci z powiatów kłodzkiego i ząbkowickiego jest mało ważne.
niedziela, 27.11.2016 08:48
W dół nie może być S 8 bo pis uzna to załączeniebz obcymi wrogimi państwami, ja nie wiem skąd oni biorą tych swoich srednio mądrych ministrów.
z sobota, 26.11.2016 20:10
Jaka budowa drogi, za co, obecni to nawet chodnika nie wybudują, czy widzicie ludzie jak padły wszelkie inwestycje na dogach, ważne że jest PIŃCET na KAŻDE dziecko
Prawy i Sprawiedliwy piątek, 25.11.2016 15:15
PiSowcy nie powinni nic robić i zostawić wszystko tak jak jest, żeby nikt im nie zarzucił, że przypisali sobie sukces pani Moniki Wielichowskiej.
mnm sobota, 26.11.2016 18:09
Pewnie. "Żeby było tak jak było"
B sobota, 26.11.2016 18:08
Nie wierzę. Chyba poprzednia ekipa pisze te komentarze. Przecież nawet dokumentacji nie ma, nie mówiąc o jakichkolwiek planach. 8 lat lans i dalej im nie dość.
sobota, 26.11.2016 15:40
A na Kłodzkiej dobie lansuje się pisząc bzdety o przejazdach kolejowych....LANS LECI JAK U MONISI W. A KAMPANIA DOPIERO ZA DWA LATA:)
dróżnik sobota, 26.11.2016 10:42
Tiaaa,Monisia,tia Wielichowska wywalczyła,jasne.Przed wyborami zabrała się za walkę,przestalibyście pieprzyć farmazony .Platfusy przez osiem lat mieli dosyc czasu aby przynajmniej opracowac projekt przebudowy.Jak wynika z treści odpowiedzi na pytanie Dworczyka , to Platfusy opracowały koncepcję rozwoju dróg i autostrad do roku 2o23 , czytać durnie nie potraficie ze zrozumieniem a komentarze zachciewa sie wam pisac.Do oślej ławy gamonie.
sobota, 26.11.2016 08:37
ta porażka drogowa w kotlinie ma wielu ojców i wiele matek
kierowcz piątek, 25.11.2016 20:37
Tylko blokady mogą coś zmienić
agnes52 piątek, 25.11.2016 13:44
"że obecny rząd przykłada wielką wagę do rozważnego i skutecznego rozwiązania problemów z obszaru transportu drogowego, mając jednocześnie na uwadze dostępne na ten cel środki finansowe."..... tak napisał, ale to poprzedni rząd przygotował na wniosek poseł Wielichowskiej, wojewody Smolarza i innych....nie ch PIS nie przypisuje sobie znów cudzych zasług!!!!! Szmidt to ten, co chciał autostradę na okrągło w Polsce - nie dla Niemców i Rosjan....
piątek, 25.11.2016 15:20
aaa, terasz jasne. Droga na południe służyłaby znów OBCYM, tym razem Czechom. Znów nie p r a w d z i w y m Polakom. Czyli trzeba budować drogi tylko dookoła kraju.
Ale najważniejsze dla obecnie jaśnie panujących, że DŚ jest generalnie anty. Właśnie płacimy za swój realizm polityczny. Przeżyliśmy 2005-07, przeżyjemy i te cztery lata
piątek, 25.11.2016 13:38
czyli pis nie da. Dokładnie to ż ema być jakaś modernizacja K8 to jeszcze PEŁO wywalczyło a PIS co? a no nic podpiszą się pod tym co inni załatwili?
Tylko jeden jest problem ta modernizacja obejmie największe inwestycje drogowe do niemczy - Łagiewnik, im dalej na południe to będzie to tylko kosmetyka czyli niebezpieczne miejsca dalej zostaną.
piątek, 25.11.2016 13:02
i co przebudowa K8 to będzie sukces PiS-u? Wszyscy wiemy, że to Wielichowska wywalczyła!!!