Chcą przenieść wiadukt z Grabiszyńskiej w inne miejsce

środa, 15.4.2015 10:39 3266 0

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocław chce zachować wiadukt kolejowy nad ulicą Grabiszyńską i znaleźć mu nową lokalizację.

Printscreen Google Street View

- Złożyliśmy propozycję spółce PKP PLK S.A. oraz wrocławskiemu urzędowi miejskiemu, by wspólnie znaleźć nową lokalizację dla tej konstrukcji. W naszych pismach adresowanych do kolejarzy oraz wrocławskiego magistratu wskazujemy, że wiadukt nad ul. Grabiszyńską powstał na przełomie XIX i XX w., a do jego wybudowania wykorzystano technikę nitowanej kratownicy systemu Schwedlera. Obecnie już się jej nie stosuje i rzadko można spotkać obiekty wybudowane z zastosowaniem tej właśnie techniki. To sprawia, że wiadukt rozpięty nad ul. Grabiszyńską można uznać za symbol zarówno lokalnej, jak też kolejowej myśli technicznej. Uważamy, że to ważny argument przemawiający za tym, by nie usuwać tej konstrukcji z mapy Wrocławia - argumentuje Marek Karbon, pomysłodawca projektu z TUMW i dodaje, że to nie nowy pomysł, gdyż podobna sytuacja miała miejsce w Poznaniu w 2007 roku, gdy rozebrano most Rocha, a jego przęsło nurtowe posłużyło do połączenia Ostrowa Tumskiego ze Śródką, tworząc przeprawę znaną dziś jako Most Jordana. 

TUMW przedstawiło PKP PLK S.A. oraz wrocławskiemu magistratowi wstępne lokalizacje na umieszczenie wiaduktu z Grabiszyńskiej:

1) nad Starą Odrą, pomiędzy ul. Mianowskiego a ul. Bujwida,
2) pomiędzy ul. Trawową a Francuską, jako łącznik między Muchoborem Wielkim i Muchoborem Małym,
3) nad Widawą, pomiędzy Zgorzeliskiem a Kowalami,
4) nad Oławą w Parku Wschodnim, w miejscu przedwojennego Pirschamer Brücke,
5) nad fosą miejską, pomiędzy skrzyżowaniem ul. Podwale z ul. Dworcową a Wzgórzem Partyzantów,
6) pomiędzy wyspą Tamka a wyspą Daliową,
7) nad rzeką Ślęzą, pomiędzy przedłużeniem ulicy Nałkowskiej a Parkiem Grabiszyńskim,
8 ) nad rzeką Ślęza, przy ul Rędzińskiej,
9) nad rzeką Ślęzą, pomiędzy Aleją Piastów a ulicą Racławicką.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)