Do mieszkańców trafią decyzje podatkowe

czwartek, 3.2.2022 14:35 215 0

od piątku, 4 lutego, pracownicy Urzędu Miejskiego będą doręczać decyzje w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości, leśnego i rolnego. Podatek należy opłacić do 15 marca. Można to zrobić przez internet i w ponad 20 punktach na terenie miasta.

Decyzje podatkowe będą roznosić pracownicy Urzędu Miejskiego. W związku z sytuacją epidemiologiczną akcja będzie prowadzona w pełnym reżimie sanitarnym, z zachowaniem środków ochrony. Dokumenty będą doręczane za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Co ważne, decyzje, które nie zostaną doręczone do 1 marca, będą wysłane listami poleconymi, za pośrednictwem Poczty Polskiej.

- Łącznie, decyzje trafią do ponad 200 tysięcy mieszkańców. Termin uregulowania zobowiązań podatkowych mija 15 marca – mówi Marcin Urban, Skarbnik Wrocławia. - Co do zasady, w przypadku, gdy wysokość podatku wynosi do 100 złotych, podatnik uiszcza całą opłatę w marcowym terminie. W przypadku wyższej kwoty płatność jest rozłożona na cztery kwartalne raty.

Jeżeli decyzja ustalająca wymiar podatku od nieruchomości, podatku rolnego lub podatku leśnego nie została doręczona co najmniej na 14 dni przed terminem płatności podatku, czyli do 1 marca 2022 r., termin płatności dla wpłaty jednorazowej lub dla pierwszej raty 2022 r. wynosi 14 dni od daty doręczenia decyzji. Warto dodać, że w listopadzie radni miejscy przyjęli inflacyjną korektę stawek podatku od nieruchomości – w oparciu o stawkę określoną przez Ministra Finansów. Oznacza to m.in. o 4 gr więcej za metr kwadratowy dla budynków mieszkalnych. W praktyce, za 55-metrowe mieszkanie podatek wzrośnie w porównaniu z poprzednim rokiem średnio o ponad 3 zł.

W jaki sposób można uregulować należności?
bez prowizji w 20 oddziałach PKO Bank Polski S.A. na terenie Wrocławia
- bez prowizji za pośrednictwem Platformy Informacyjno-Płatniczej Wrocławia PLIP


- bez prowizji w opłatomatach znajdujących się w budynkach Urzędu Miejskiego Wrocławia (wykaz lokalizacji na stronie BIP Urzędu Miejskiego Wrocławia)
- za pośrednictwem bankowości elektronicznej oraz w placówkach bankowych i pocztowych.

Warto dodać, że decyzje w sprawie podatku od nieruchomości można co roku otrzymywać drogą elektroniczną i odbierać je na portalu ePUAP. Wystarczy złożyć w Urzędzie Miejskim wniosek, który będzie zawierał adres skrytki na ePUAP. Można to zrobić elektronicznie przez ePUAP (wybierając pismo ogólne do podmiotu publicznego), drogą pocztową lub osobiście w Centrum Obsługi Podatnika.

Jak otrzymać zwolnienie z podatku od nieruchomości?

Jest kilka możliwości. Jednym z rozwiązań jest montaż odnawialnego źródła energii. Mogą to być panele fotowoltaiczne, ale również kolektory słoneczne, pompy ciepła, gruntowe wymienniki ciepła oraz rekuperatory. Wysokość zwolnienia wynosi maksymalnie do połowy poniesionych kosztów inwestycji (czyli nakładów pomniejszonych o finansowanie ze środków publicznych). Program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem  mieszkańców –  łączna wartość zwolnień w latach 2021-2022 przekracza ponad 8 milionów złotych.

Drugim z ekologicznych rozwiązań jest utworzenie na budynku zielonego dachu lub ściany. Z jednej strony to korzyść dla wszystkich mieszkańców – instalacje zazieleniają miasto, obniżają efekt miejskiej wyspy ciepła i wyłapują drobne zanieczyszczenia powietrza. Z drugiej strony właściciel budynku zwiększa w ten sposób efektywność energetyczną budynku i zyskuje – może zostać zwolniony z części podatku od  nieruchomości – zwolnieniu może podlegać nawet 100% powierzchni lokalu mieszkalnego.

- Zwolnieniu podlegają wszystkie budynki, niezależnie od liczby pięter. Mogą to być również domy jednorodzinne. Wyjątkiem są nieruchomości, w których prowadzona jest działalność gospodarcza – mówi Katarzyna Szymczak-Pomianowska, dyrektor Departamentu Zrównoważonego Rozwoju. – Taka forma zwolnień obowiązuje aż do końca 2027 roku.

Na zwolnienia mogą liczyć również przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą. W grudniu miasto zaprezentowało pakiet zwolnień dla małych, średnich i dużych przedsiębiorców, decydujących się na  prowadzenie działalności we Wrocławiu. To także zwolnienia dla przedsiębiorców działających w obrębie wrocławskich parków przemysłowych, parków technologicznych oraz stref ekonomicznych.

PKO Bank Polski S.A. nie prowadzi Punktów Obsługi Bankowej na terenie Urzędu Miejskiego Wrocławia. Dodatkowe informacje można uzyskać w Centrum Informacji Urzędu Miejskiego Wrocławia pod numerem telefonu 71 777 77 77 oraz na stronie BIP UMW w zakładce dotyczącej Wydziału Podatków i Opłat.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)