Warsztaty w ramach Olimpiady Teatralnej
Tadashi Suzuki, Aleksiej Lewiński, Donald Kitt, Elena Floris i Carolina Pizarro to prowadzący październikowe warsztaty aktorskie w ramach Olimpiady Teatralnej „Świat miejscem prawdy” Wrocław 2016.
Tadashi Suzuki – członek Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, twórca wielojęzykowych i
wielokulturowych spektakli teatralnych, organizator licznych festiwali – poprowadzi warsztaty „Culture is the Body”, które odbędą się od 15 do 16 października. Będą prowadzone w języku japońskim z tłumaczeniem na język angielski. Tadashi Suzuki twierdzi, że fundamentalne wymogi sztuki aktorskiej można spełnić, poddając się treningowi, który pogłębia świadomość trzech niezwykle istotnych, współzależnych, „niewidocznych” zjawisk, takich jak: 1) wytwarzanie energii, 2) kalibracja oddechu, 3) kontrola środka ciężkości. Suzuki podkreśla: „Poprzez zdyscyplinowane, zintegrowane rozwijanie wymienionych parametrów ciało staje się silniejsze i zwinniejsze, zwiększa się zakres i możliwości głosu oraz wzrasta świadomość «innego». Praca ta rozwija umiejętności ekspresji potrzebne do przekazania punktu widzenia aktora”. Warsztaty metody Tadashiego Suzukiego przeznaczone są dla
doświadczonych twórców teatralnych, m.in. aktorów i reżyserów. Zajęcia będą wymagające fizycznie.
Kolejne warsztaty w ramach Olimpiady Teatralnej, od 20 do 24 października, poprowadzi
Aleksiej Lewiński, który w latach 1971–1975 uczył się biomechaniki teatralnej pod kierunkiem
Nikołaja Griegoriewicza Kustowa – współpracownika Meyerholda, aktora i nauczyciela
biomechaniki w Teatrze im. Wsiewołoda Meyerholda w latach trzydziestych.
Biomechanika teatralna została stworzona przez Wsiewołoda Meyerholda i jego aktorów
w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Jej bazą jest synteza tradycji teatru europejskiego
i teatrów Wschodu. To psychofizyczny trening skupiony na nauczaniu najbardziej
fundamentalnych zasad rzemiosła aktorskiego. Biomechanika pomaga aktorowi w odczuwaniu
i rozumieniu swojej scenicznej obecności – w czasie i przestrzeni, uczy koordynacji,
równowagi, pracy z rekwizytem, ścisłej realizacji zadań i idei proponowanych przez reżysera.
Jednocześnie podnosi samoświadomość aktora, rozwija kreatywność i dostarcza narzędzi do
samodzielnego komponowania działań ruchowych. Już w latach trzydziestych zajęcia z
biomechaniki odbywały się według schematu: najpierw wstępny trening obmyślony
indywidualnie przez nauczyciela zgodnie z ogólnymi zasadami biomechaniki, następnie nauka
klasycznych etiud ruchowych skomponowanych przez Meyerholda i stanowiących rdzeń
techniki.
Biomechanika pomaga wypracować umiejętności takie jak koordynacja w przestrzeni i czasie
oraz gotowość koncentracji, balans.Warsztaty skierowane są do osób zajmujących się działaniami scenicznymi i performatywnymi, które miały już doświadczenie z biomechaniką teatralną Meyerholda.
Warsztaty będą prowadzone w języku rosyjskim z tłumaczeniem na język angielski.
Od 21 do 23 października aktorzy Odin Teatret poprowadzą swoje warsztaty. Praca z Donaldem
Kittem obejmie następujące obszary: trening fizyczny aktora, wypracowanie działań
zainspirowanych obiektem oraz poszukiwania wokalne. Warsztaty „Kije i kamienie. Proces
w poszukiwaniu ukrytych znaczeń” będą prowadzone w języku angielskim.
Elena Floris i Carolina Pizarro poprowadzą warsztaty zatytułowane „Dynamika i koncentracja”.
Trening będzie się składał z dwóch części i obejmie pracę nad materiałem fizycznym, wokalnym
i muzycznym, mającą na celu stworzenie strategicznej podstawy dla kreatywności aktora.
Prowadzące skupią się na doskonaleniu następujących elementów: siły, energii, koncentracji,
oddechu, równowagi i koordynacji. Istotna będzie fizyczna obecność i ruch: ciało, przestrzeń, czas
i tempo. Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim.
Komentarze (0)