Pierwszy w Polsce hub przeładunkowy kurierów powstanie we Wrocławiu

wczoraj, 10 godz temu 188 0

Wizja zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum Wrocławia właśnie się realizuje. Miasto Wrocław wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, firmami kurierskimi, ekspertami i stowarzyszeniami zajmującymi się zrównoważoną mobilnością i logistyką miejską, podpisało porozumienie w ramach Partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w centrum Wrocławia.

Partnerstwo to kolejny krok w stronę lepszego i bardziej przyjaznego Starego Miasta. Naszym celem jest to, żeby centrum “żyło” - zależy nam na pogodzeniu potrzeb Mieszkańców, przedsiębiorców i innych użytkowników.  Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum jest sprawą wymagającą i złożoną. Żeby zmierzyć się potrzebami wszystkich użytkowników potrzebne są nowe rozwiązania. Dlatego korzystamy z rekomendacji opracowanego w 2021 „Masterplanu dla przestrzeni miejskich w Centrum” - to on określił największe wyzwania i strategię rozwoju dla tego obszaru, a jednym z nich było właśnie lepsze dostosowanie systemu dostaw w Centrum do aktualnych uwarunkowań i potrzeb. Na marginesie, kolejną z realizowanych rekomendacji wynikających z Masterplanu jest toczący się projekt rewitalizacji ulicy Ruskiej. - mówi Wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur

Partnerstwo zostało zainicjowane w ubiegłym roku przez Gminę Wrocław i Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu w celu stworzenia szerokiej platformy do pracy nad ulepszeniem systemu transportu towarowego i osiągnięciu zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum Wrocławia, a także rozwiązywania bieżących problemów związanych z logistyką w mieście.

Pozwoli na osiągnięcie najlepszych praktyk w zakresie wrażliwego na środowisko, ekonomicznego, bezpiecznego i wydajnego transportu towarowego. W efekcie zostaną wdrożone konstruktywne rozwiązania dla zidentyfikowanych problemów, uwzględniające różne potrzeby interesariuszy, wpisujące się w cele strategiczne miasta. - mówi prof. Andrzej Kaleta, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Potrzeba stworzenia mikrohubu wynikła bezpośrednio z rozmów z mieszkańcami Wrocławia. Szczególnie istotni tutaj byli zarówno przedsiębiorcy funkcjonujący w centrum miasta jak i obsługujący ich kurierzy

Jak wynika z badań ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw zlokalizowanych w centrum miasta oraz z analizy dostaw towarowych na potrzeby Masterplanu, największe wyzwania dla firm kurierskich to wyznaczone okna czasowe dla dostaw i brak dedykowanych miejsc do rozładunku. Te ograniczenia często prowadzą do realizacji dostaw poza ustalonymi godzinami oraz do blokowania chodników i jezdni przez pojazdy dostawcze. Rozwiązanie tych problemów wymaga otwartego dialogu między różnymi interesariuszami. To właśnie nad tego typu kwestiami zamierzamy się skupić, pracując w ramach Partnerstwa.- mówi prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektor Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, które jest liderem partnerstwa.

Dzisiejsze spotkanie jest oficjalnym sformalizowaniem i rozszerzeniem zeszłorocznego dwustronnego Partnerstwa o przedstawicieli różnych grup interesariuszy, takich jak przedsiębiorstwa kurierskie, związane z dowozem towarów, ekspertów, stowarzyszenia zajmujące się zrównoważoną mobilnością czy środowisko akademickie.

Chcemy stworzyć szeroką platformę, która mamy nadzieję pozwoli nam na wypracowanie najlepszych rozwiązań logistycznych dla centrum, zarówno z perspektywy miasta jak i mieszkańców i przedsiębiorców, - tłumaczy Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności

Do tej pory w ramach Partnerstwa przeprowadzono między innymi warsztaty z przedsiębiorcami i kurierami. Na jej podstawie wypracowano konkretne rozwiązanie:
Powołaliśmy  grupę roboczą, która pracuje nad pomysłem utworzenia mikrocentrum przeładunkowego w parkingu NFM, zwanego przez nas roboczo – Mikrohub Wrocław. W skrócie działanie takiego Mikrohuba polega na zorganizowaniu miejsca w sąsiedztwie centrum, gdzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy – rowery cargo lub elektryczne. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjeżdżają do centrum, a większość dostaw odbywa się w sposób bardziej ekologiczny i niskoemisyjny - także w godzinach poza dotychczas wyznaczonym oknem. Do tej inicjatywy udało nam się zaprosić  7 największych firm kurierskich w kraju, które zadeklarowały chęć korzystania z Mikrohuba. Do tej pory takie rozwiązania funkcjonują z sukcesem wyłącznie za granicą.  Mikrohub Wrocław byłby pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Mamy nadzieję, że Mikrohub Wrocław zostanie uruchomiony do końca tego roku. Dziękujemy wszystkim, bo bez zaangażowania i przekonania, że warto, nie byłoby nas tu dzisiaj - mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności

Kolejną zrealizowaną inicjatywą w ramach Partnerstwa jest przeprowadzenie szczegółowych badań przedsiębiorców operujących w Centrum pod kątem dostaw towarów oraz zaplecza logistycznego. Jest to cenna baza wiedzy, która na podjęcie dalszych kroków – choćby wypracowania systemu dedykowanych miejsc postojowych dla dostawców w centrum.

Inicjatywa Partnerstwa ma raptem rok, jednak działa prężnie i zrzesza kolejnych interesariuszy, co tylko potwierdza potrzebę nowej organizacji systemu dostaw w centrum. Jest też kolejnym potwierdzeniem jak ważny jest dialog i szeroka dyskusja w różnorodnym gronie operującym na tej samej przestrzeni - urzędników, ekspertów, dostawców i przedsiębiorców, w celu wypracowania wspólnych, zaakceptowanych przez wszystkie strony rozwiązań.  

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek