Wrocław jednym z liderów startupowej mapy Polski
Warszawa i Wrocław to najmocniejsze punkty na startupowej mapie Polski – tak wynika z raportu „Polskie Startupy 2024” przygotowanego przez Fundację Startup Poland. Dolny Śląsk i Mazowsze utrzymują pozycję liderów wśród regionów sprzyjających rozwojowi młodych spółek technologicznych.
Raport „Polskie Startupy 2024” wskazuje, że 20% badanych startupów jest zarejestrowanych w województwie dolnośląskim, co czyni region drugim w Polsce pod względem liczby takich firm. Więcej jest tylko w województwie mazowieckim – 22%
Trzeci na podium jest Lublin ale od dwóch faworytów dzieli go znaczna odległość – ma 9%.
Lublin wyprzedził w tegorocznym rankingu Małopolskę. Krakoěw z Małopolską oraz Rzeszów z Podkarpaciem uplasowały się ex aequo na pozycji czwartej (8%). W pozostałych regionach odsetek badanych firm nie przekracza 5%. W badaniu najgorzej wypadły: lubuskie, opolskie oraz zachodniopomorskie.
- Z naszej perspektywy inwestowanie w startupy to inwestowanie w klasę kreatywną miasta. Takie bogactwo jest nie do przecenienia: buduje energię, przewagi konkurencyjne i rozwija Wrocław – przyznaje Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
W samym Wrocławiu działa ponad 250 startupów. Miasto stanowi dobre miejsce do rozwijania biznesu - stoją za tym m.in. dostęp do wykwalifikowanej kadry, strategiczna lokalizacja, dogodne połączenia komunikacyjne i prężny rozwój gospodarczy.
Innowacje kluczem do sukcesu
Raport, podobnie jak w poprzednich edycjach, pokazuje, jak wygląda rzeczywistość młodych spółek technologicznych w Polsce. Odzwierciedla zmieniające się warunki rynkowe, ewolucję ekosystemu startupowego oraz coraz większe znaczenie innowacji technologicznych.
- Jesteśmy dumni, że Wrocław to miejsce kreatywne! A wręcz kreatywni wrocławianie i Dolnoślązacy budują naszą silną pozycję w Polsce i Europie. My jako Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej tylko wspieramy młode i innowacyjne firmy. Ale to ważne zadanie, zwłaszcza w trudnych czasach. Dlatego z pełnym zaangażowaniem będziemy kontynuować działania na rzecz tworzenia sprzyjających warunków dla ich rozwoju w naszym regionie – mówi Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Wrocławski świat startupów stale się rozwija dzięki inicjatywom takim jak Startup Wroclaw, które organizują szkolenia, wspierają w zdobywaniu finansowania i promują lokalne firmy za granicą.
- To doskonałe podsumowanie pracy, jaką codziennie wykonujemy na rzecz startupów we współpracy z całym dolnośląskim ekosystemem. Wspieramy przedsiębiorczość w mieście i pokazujemy, że tutaj można naprawdę rozwijać skrzydła. Kluczem jest dla nas współpraca, która przynosi świetne efekty. Jak widać, ekosystem startupowy we Wrocławiu rośnie i przyciąga uwagę - dodaje Paulina Muszyńska, kierowniczka Startup Wroclaw.
We Wrocławiu odbywają się wydarzenia biznesowe, takie jak Startup WRO Meetup czy Made in Wroclaw, które wspierają rozwój lokalnego ekosystemu innowacji i przedsiębiorczości.
Startupy w liczbach
Większość polskich startupów to niewielkie zespoły. Tylko 4 proc. badanych deklaruje, że liczba ich pracowników przekracza 51 osób, 6 proc. wskazuje, że w ich zespole pracuje miedzy 21 a 50 osób. Zespoły kilkunastoosobowe posiada 13 proc. pytanych. Niemal co trzeci startup w Polsce (31 proc.) zatrudnia miedzy 4 a 10 pracowników.
Według raportu przychody znacząco wzrosły w 43 proc. firm, ale sektor zmaga się również z wyzwaniami – takimi jak rosnące koszty pracy i trudny dostęp do finansowania. Startupy poszukują inwestorów, a najczęstszą motywacją takiego działania jest chęć ekspansji międzynarodowej (46 proc.), co wskazuje na ich globalne ambicje. Aż 91 proc. rozważa rozwój na rynku europejskim - 37 proc. najchętniej rozszerzyłoby działalność na Niemcy, a 29 proc. – na Wielką Brytanię. Rynek amerykański kusi aż 60 proc. firm. Zainteresowanie wzbudza także Azja (30 proc.).
Polskie startupy chętnie sięgają po nowoczesne technologie – ponad połowa (56 proc.) wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoich procesach, a dla 13 proc. AI stanowi podstawę modelu biznesowego. Negatywny stosunek do tego rozwiązania wykazuje jedynie 3 proc. firm.
Według danych zawartych w raporcie sytuacja finansowa polskich startupów pozostaje dość trudna. Aż 56 proc. z nich wskazuje na utrudniony dostęp do finansowania, co potwierdza pesymistyczne nastroje w sektorze. Z kolei 16 proc. firm podkreśla problem niekorzystnych wycen, co skutkuje niższymi nakładami na rozwój.
Główną barierą w rozwoju dla polskich startupów są rosnące koszty pracy. Stanowią one istotną przeszkodę dla 50 proc. z nich. Okazuje się, że w obliczu konkurencji ze strony korporacji, które oferują wyższe płace i stabilne zatrudnienie, startupy mają trudności z przyciągnięciem specjalistów, a brak pracowników zgłasza 18 proc. badanych.
Raport dostępny jest tutaj: https://startuppoland.org/report/polskie-startupy-2024/
Dodaj komentarz
Komentarze (0)