Ranking miast przyjaznych kierowcom. W jakich elementach wyróżnia się Wrocław?
Codzienna jazda samochodem po dużym mieście potrafi wytrącić z równowagi nawet wyjątkowo cierpliwego kierowcę. Liczne opóźnienia, korki, rosnące opłaty i problemy z parkowaniem to stałe elementy wielu miejskich krajobrazów. Gdzie kierowcom żyje się najlepiej, a które miejsca lepiej omijać szerokim łukiem? I jak na tle stawki wypada Wrocław?
Ponownie sprawdzili to eksperci z portalu Oponeo.pl. Stworzyli ranking dla 19 największych miast w Polsce, zestawiając informacje od instytucji publicznych oraz z aplikacji Yanosik. Pod uwagę brali takie elementy, jak: częstotliwość kolizji, osiągane prędkości, koszty parkingu, wymiany opon, ubezpieczenia OC oraz średnie ceny paliw, a także (po raz pierwszy) przystosowanie miasta do samochodów elektrycznych.
Przebadane ośrodki podzielono na dwie grupy, uwzględniając liczbę ich mieszkańców:
Do 300 tysięcy: Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń, Kielce, Rzeszów, Gliwice.
Powyżej 300 tysięcy: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin.
Bezkonkurencyjni zwycięzcy
Choć tegoroczna edycja rankingu nie obyła się bez sporych niespodzianek, to na szczycie obu grup ponownie uplasowały się te same miasta: Kielce oraz Lublin. Pierwsze z nich zebrało rekordową liczbę 53 punktów, wyprzedzając na podium Sosnowiec oraz Gliwice. Dużym skokiem względem poprzedniego zestawienia poszczycić mogą się Katowice, które awansowały z 8. na 4. miejsce. Najsłabiej wypadła Gdynia, tracąc do Kielc aż 25 oczek.
W zestawieniu dla miast powyżej 300 tys. mieszkańców tytuł zdobyty w ubiegłym roku obronił Lublin. Na drugim miejscu uplasował się Szczecin, zachowując status quo w postaci 3 punktów straty do lidera. Trzecie miejsce dość niespodziewanie zajął Gdańsk, przeskakując w zestawieniu Łódź, Kraków i Bydgoszcz.
Jak wypadł Wrocław na tle swojej grupy?
Pozycja Wrocławia wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców z pewnością nie napawa optymizmem. Od stolicy Dolnego Śląska w ogólnej klasyfikacji mniej punktów zdobyła jedynie Warszawa. Czy jednak oznacza to, że Wrocław nie jest przyjazny dla kierowców?
Niezupełnie. Miasto wypadło po prostu bardzo nierówno. Jest kilka kategorii, w których wyróżnia się na tle reszty stawki, jednak są i takie, gdzie zamyka zestawienie.
W jakich elementach Wrocław się wyróżnia?
Na największą pochwałę zasługuję z pewnością mała ilość wypadków. W 2018 roku w aplikacji Yanosik odnotowano raptem 8,6 kolizji na 1000 mieszkańców. Obok Szczecina to najlepszy wynik wśród większych miast. Bardzo dobrze wypada także przystosowanie Wrocławia do samochodów elektrycznych. Jedna stacja ładowania przypada średnio na 10 km2, korzystniej w grupie wypadły jedynie Warszawa (7 km2) oraz Kraków i Poznań (9 km2).
Mieszkańcy nie mają również powodów do narzekań w kwestiach parkowania. Głównie ze względu na atrakcyjne abonamenty oraz najbardziej rozbudowaną w Polsce infrastrukturę Park n Go, obejmującą ponad 1500 miejsc parkingowych.
Co wciąż wymaga poprawy?
Z pewnością niezadowoleni mogą być kierowcy, którzy wykupują ubezpieczanie OC we Wrocławiu – składki należą do najwyższych w Polsce. Wysokie koszty ponoszą także osoby wymieniające sezonowo opony (średnio to 25,34 zł za sztukę), drożej jest jedynie w Poznaniu. Do poprawy są także prędkości osiągane w mieście: średnio 25 km/h w centrum i 37 km/h poza nim, to najsłabsze wyniki w skali całego kraju.
Więcej informacji TUTAJ.
Przeczytaj komentarze (1)
Komentarze (1)