Ruszyła nowa kampania społeczna #konieczabawywchowanego

wtorek, 29.5.2018 13:00 1124 0

Widzimy je niemal codziennie – w parku, centrum handlowym, restauracji lub kościele. Często przez nasz brak zrozumienia czy nadmierną ciekawość chowają się przed nami w toaletach albo siadają wnajbardziej zakamuflowanych miejscach. Mowa tu o matkach karmiących piersią w miejscach publicznych.

Najnowsza kampania społeczna pod hasłem #konieczabawywchowanego ma poszerzyć świadomość Polaków na temat karmienia piersią w miejscach publicznych. Akcja odbędzie się w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Karmienia Piersią. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Rzecznik Praw Dziecka – Marek Michalak oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.

Czy mogę karmić piersią na oczach wszystkich? Czy muszę schować się w wyznaczonym miejscu do karmienia lub – co gorsza – w toalecie? Jak reagować na złe spojrzenia i niemiłe zaczepki ze strony obcych ludzi? Czy stosownie jest patrzeć na kobietę, gdy karmi piersią? To tylko kilka wątpliwości, które pojawiają się w głowie każdej matki karmiącej piersią i osób znajdujących się w jej otoczeniu. Pytania te często wynikają z niechęci – wyrażanej w codziennym życiu i internecie – skierowanej w stronę młodych matek, ale również z niewystarczającej wiedzy i edukacji społeczeństwa w tym temacie. Wielość obiekcji związanych z karmieniem piersią w miejscach publicznych doprowadza do tego, że mamy zaczynają „bawić się” w chowanego. Niestety ta zabawa nie daje przyjemności. Z kolei mała wiedza społeczeństwa na temat karmienia piersią sprawia, że staje się ono tematem tabu.

Jeżeli nie wiemy, jak się zachować to – cytując klasyka – zachowujmy się przyzwoicie. Dla przykładu: taktowna mama wie, że pomimo tego, że ma przywilej karmienia w praktycznie każdej okoliczności, nie zawsze musi z niego w 100% skorzystać. Tak samo osoby, które znajdują się obok – na przykład gość w restauracji czy klient w sklepie – wiedzą, że nie powinni powodować dyskomfortu u karmiącej piersią mamy – komentuje Adam Jarczyński, partner Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety.

Mamy mają prawa!

Główną ideą kampanii społecznej „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych” pod hasłem #konieczabawywchowanego jest pokazanie, że karmienie piersią jest naturalną czynnością, akobiety nie powinny wstydzić się karmienia swojego potomstwa w miejscach publicznych. Ba! Mają przecież do tego całkowite prawo. Jedną z odsłon kampanii będzie publikacja „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych dla mam i otoczenia” z poradami skierowanymi nie tylko do karmiących mam, ale przede wszystkim do osób przebywających w ich otoczeniu: gości restauracji oraz właścicieli lokali gastronomicznych, klientów galerii handlowych i zarządców sklepów, osób współuczestniczących we mszy oraz księży, a także spacerowiczów spędzających wolny czas w parkach. Kampania została zrealizowana we współpracy z blogerkami – Hafiją, SuperStyler, Nebule, Mamalą – oraz ekspertami: psycholog dr hab. Anną Szuster-Kowalewicz, socjolożkami dr hab. Dorotą Hall i dr Magdą Grabowską, antropolożką dr hab. Magdaleną Radkowską-Walkowicz oraz ekspertem savoir vivre Adamem Jarczyńskim.

Ważne, żeby czynności związane z opieką nad małym dzieckiem – w tym karmienie piersią – traktować jako sytuacje przynależące także do sfery publicznej. Stworzenie katalogu zachowań adekwatnych do potrzeb matek karmiących wzmocni akceptację karmienia piersią jako ważnego aspektu życia społecznego – tłumaczy dr Magda Grabowska z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Powiedzmy to głośno

Według najnowszego raportu UNICEF „Breastfeeding – a mother’s gift, for every child” karmienie piersią jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony zdrowia zarówno matki, jak i jej potomstwa. Ten sposób żywienia niemowlęcia pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, a także zmniejsza ryzyko zachorowania przez matkę m.in. na depresję poporodową, raka piersi i jajnika czy cukrzycę typu 2. Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby zachęcać matki do karmienia piersią, również w miejscach publicznych. Kampania społeczna „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych” pod hasłem #konieczabawywchowanego będzie trwała przez Ogólnopolski Tydzień Karmienia Piersią – od 26 maja do 1 czerwca. W tych dniach na stronie www.konieczabawywchowanego.pl pojawią się filmy edukacyjne, budujące świadomość Polaków w zakresie karmienia piersią w miejscach publicznych. Pierwszy film ukazujący problemy wynikające z karmienia piersią w centrum handlowym zostanie opublikowany 24 maja.

O kampanii społecznej „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych”:

Inicjatorem i fundatorem kampanii społecznej „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych” pod hasłem #konieczabawywchowanego jest NutroPharma, właściciel marki Femaltiker, preparatu, który wspomaga karmienie piersią i którego skuteczność została potwierdzona w badaniu klinicznym.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Rzecznik Praw Dziecka – Marek Michalak oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.

Partnerami merytorycznymi są: Centrum Nauki o Laktacji im. Anny Oslislo, Fundacja Promocji Karmienia Piersią, Fundacja Bank Mleka Kobiecego, Fundacja Kraina Mlekiem i Miłością Płynąca, Fundacja Rodzić po Ludzku, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Celem kampanii jest budowanie świadomości, że karmienie piersią jest czynnością naturalną, a prawem każdej matki jest nakarmienie piersią swojego dziecka w miejscach publicznych.

Więcej informacji można znaleźć na www.konieczabawywchowanego.pl.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)