Wrocław świętował Międzynarodowy Dzień Teatru – dwie nagrody dla artystów

piątek, 28.3.2025 13:40 341 0

27 marca, w Międzynarodowy Dzień Teatru, Wrocław uhonorował artystki i artystów aż dwiema prestiżowymi nagrodami – Arlekinami i nagrodami w Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU. To dzień doceniania talentu, zaangażowania i artystycznej odwagi.

To był szczególny dzień dla wrocławskiego środowiska teatralnego. Po południu, w Ratuszu, ogłoszono laureatki i laureatów Arlekinów – nagrody ustanowionej przez prezydenta Wrocławia z inicjatywy artystów. Wieczorem, we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, poznaliśmy zwyciężczynie szóstej edycji konkursu STREFY KONTAKTU.

– Teatr jest bardzo ważnym głosem wrocławskiej kultury. Dziś, w Międzynarodowy Dzień Teatru, dziękujemy wszystkim artystkom i artystom, którzy codziennie poruszają nas, inspirują i zmuszają do refleksji. Teatr we Wrocławiu ma swoje wyjątkowe miejsce, a jego siła tkwi w różnorodności scen, form i twórców - mówił prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.

Arlekiny – wyróżnienia dla wrocławskich aktorów i twórców teatralnych

Nagroda Arlekin została ustanowiona w 2024 roku przez prezydenta Wrocławia z inicjatywy środowiska teatralnego. Przyznawana jest 27 marca – właśnie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru – w dwunastu kategoriach za spektakle grane przez wrocławskie teatry w minionym roku kalendarzowym.
Laureaci otrzymują statuetkę inspirowaną rzeźbą Arlecchino Alessandro Mendiniego oraz nagrodę finansową w wysokości 5000 zł ufundowaną przez Prezydenta Wrocławia.

Laureatki i laureaci Arlekinów 2025

Główna rola żeńska: Klaudia Waszak
Nagrodzona za stworzenie wybitnej aktorsko i wokalnie kreacji w radykalnej reinterpretacji sztuki Szekspira. Aktorka nadała swej roli głęboko ludzki wymiar. Z wielkim talentem zbudowała poruszający i wiarygodny portret młodej dziewczyny przeżywającej wielką miłość.  Jej Julia zachwyca wielkim głosem, a równocześnie kruchością połączoną z siłą i asertywnością.

Główna rola męska: Mariusz Bąkowski
Nagroda za rolę Gregora Samsy w „Przemianie” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Nagroda za znakomitą pracę ciałem która przemienia aktora w pełen ekspresji, acz milczący hieroglif. Wybitna kreacja, modelowe wręcz połączenie wielkiego talentu i pokory.

Drugoplanowa rola żeńska: Emose Uhunmwangho
Doceniona za wyjątkową kreację aktorską w spektaklu „Złote płyty” w Teatrze Muzycznym Capitol. Emose zaprezentowała cały wachlarz swoich genialnych umiejętności: komediowy talent, znakomitą grę aktorską, która porywa widza i talent wokalny – jej głos to wyjątkowe zjawisko, jedno na milion. Jej rola w „Złotych płytach” to prawdziwa perełka. Ba! Aktorska perła!

Drugoplanowa rola męska: Konrad Imiela
Za unikalną kreację aktorską, wybitną również wokalnie. Konrad Imiela wzbogaca postać Ojca Laurentego o nowe, zaskakujące i nieznane dotąd wymiary. Imiela mistrzowsko i błyskotliwie uwspółcześnił graną przez siebie postać, akcentując jej wielowymiarowość i niejednoznaczność, a nade wszystko uzbroił Ojca Laurentego w autentyczne poczucie humoru. 

Epizod: Michał Opaliński
Wyróżniony za odegranie nie jednej, a pięciu ról epizodycznych w spektaklu „Jesień” w Teatrze Polskim w Podziemiu. Jako Pocztmistrz, Rejestratorka, Pocztmistrzyni, Człowiek-drzewo i Akuszerka Opaliński wzbogaca przedstawienie o wyrazistą, acz subtelną ironię oraz precyzyjnie wyważony humor charakterystyczny dla powieści Ali Smith.

Debiut aktorski: Mateusz Zilbert
Nagrodzony za rolę Księcia Dacjana w spektaklu „Sprzedawcy Bajek” we Wrocławskim Teatrze Lalek. Nagroda za odważne i dojrzałe, pomimo młodego wieku, aktorstwo, poczucie humoru, świetną pracę ciałem i głosem. Mateusz Zilbert już podczas studiów we wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych wyróżniał się pracowitością i kreatywnością. W roli Księcia Dacjana dowiódł charyzmy scenicznej.

Reżyseria: Michał Kmiecik
Za reżyserię „Przemiany” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Nagroda przyznana za precyzyjną i odważną reżyserię, poprzedzoną wnikliwą lekturą utworu Franza Kafki. Za swobodę w wykorzystywaniu nowych technologii, nieoczywiste operowanie konwencjami i zdolność do stawiania uniwersalnych, ale nie powierzchownych, diagnoz

Scenariusz: Maria Wojtyszko
Za wybitną umiejętność opowiadania pięknych historii, świetny język, inteligencję, humor. Za dramatopisarską maestrię, której kolejnym dowodem spektakl 'Sprzedawcy bajek' we Wrocławskim Teatrze Lalek.

Muzyka: Michał Litwiniec
Za muzykę do w spektaklu “Czekając na barbarzyńców” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, za mistrzowskie wykorzystanie elementów etnicznych i przejmujący, głęboko humanistyczny przekaz muzyki granej na żywo w porywającym dialogu z wykonawcą roli głównej, Januszem Stolarskim. Muzyka Michała Litwińca, niebanalna i nieoczywista, uwspółcześniła przesłanie spektaklu, nadając mu zarazem wymiar uniwersalny.

Choreografia: Małgorzata Dzierżon
Za pomysłową, eklektyczną choreografię, w której spotykają się różne taneczne światy, wyrażając ponadczasowe (a więc także współczesne) przesłanie klasycznej baśni w 'Królowej śniegu' w Operze Wrocławskiej.

Scenografia: Krystian Lupa
Za zaprojektowanie spektakularnej scenografii, która umożliwia nie tylko komponowanie pięknych i złożonych obrazów, lecz także metaforyzowanie doświadczeń bohaterów, trwających na scenie tyleż razem, co osobno. „Balkony – Pieśni Miłosne”, Teatr Polski w Podziemiu

Spektakl sezonu: PRZEMIANA we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Za znakomite, organiczne wręcz połączenie nowych technologii z grą w żywym planie, wybitne aktorstwo całego zespołu i błyskotliwą kompozycję przedstawienia. Spektakl, precyzyjnie zainscenizowany i mistrzowsko zagrany, dowodzi, że sztuka teatru wciąż jeszcze ma wiele do zaoferowania dzisiejszej publiczności.
W imieniu Michała Kmiecika nagrodę odebrał Marek Fiedor dyrektor Wrocławskiego Teatru Współczesnego , a w imieniu Krystiana Lupy- Tomasz Lulek zastępca dyrektora Instytutu Grotowskiego d/s Teatru Polskiego w Podziemiu.

STREFY KONTAKTU – nagrody dla dramatopisarzy

Tego samego dnia wieczorem we Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbyła się gala wręczenia nagród VI Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU. Konkurs organizowany jest od 2016 roku przez WTW i Miasto Wrocław, a jego celem jest wspieranie nowej polskiej dramaturgii i poszukiwanie świeżych języków teatralnych.
W tegorocznej edycji równorzędne nagrody finansowe w wysokości 33 333 zł otrzymały:

Magdalena Drab za sztukę Strefa 0
Autorka poruszającego dramatu inspirowanego reportażem o syndromie rezygnacji wśród dzieci uchodźców. Drab stworzyła opowieść o strachu, utracie tożsamości i powracającym déjà vu. Tekst zamyka bohaterów w formularzach, rubrykach i niemocy – wywołując silne emocje i prowokując do refleksji.

Urszula Honek za sztukę Dziś na białym oceanie spokój, dziś na białym oceanie zamętPoetka i prozaiczka w swoim dramacie sięgnęła po osobiste doświadczenia – samotność w domu po babci, dźwięki nocy i strach przenikający codzienność. Inspirowały ją własne myśli o duchach, które nie wiedzą, że nie żyją – i o dzieciach, które nigdy nie wróciły do domu.

Natalka Suszczyńska za sztukę millenial mumblecore
Pisarka stworzyła dramat o czwórce trzydziestolatków próbujących porozumieć się po latach. Zainspirowana gatunkiem mumblecore, Suszczyńska celnie pokazuje emocjonalne pogubienie, komunikacyjną niemoc i... niespodziewane efekty wizyty w podkaście o zjawiskach paranormalnych.

Komisja Artystyczna WTW przyznała także nagrody w postaci realizacji scenicznych:
Strefy 0 Magdaleny Drab (premiera 25 października 2025),
Atlasu ptaków Aleksandry Zielińskiej (premiera 27 marca 2026)

– Odwaga, wrażliwość, nowe spojrzenie – to właśnie nagradzamy w konkursie STREFY KONTAKTU – mówiła wiceprezydent Wrocławia, Renata Granowska. – Polscy dramatopisarze pokazują, że współczesny teatr może być nie tylko poruszający, ale też wyjątkowo aktualny. Cieszę się, że te teksty zobaczymy także na scenie – we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)