"Jesteśmy przerażeni planowaną likwidacją połączeń PKS"
Mnóstwo wiadomości otrzymała nasza redakcja po ogłoszeniu decyzji, że PKS Dzierżoniów zawiesza kursowanie autobusów na trasie Bielawa – Dzierżoniów – Wrocław. Lokalna społeczność ma duże obawy co do tego jak od września będzie mogła dotrzeć do stolicy Dolnego Śląska. Mieszkańcy zastawiają się co wpłynęło na radykalną decyzję przewoźnika, czy wyłącznie koronawirus, a może niskie ceny pociągów Kolei Dolnośląskich? Zapewne jeden i drugi argument jest tutaj prawdziwy. CZYTAJ: PILNE! Koniec PKS Dzierżoniów!
- Ludzi dojeżdżających PKS Dzierżoniów do Wrocławia z Dzierżoniowa, z Bielawy, z Pieszyc i okolic do pracy, do szkół oraz do lekarzy, jak osoby starsze jest bardzo sporo. Ludzie jadący do pracy, szkół na godz.7.00 lub 8.00, czy osoby starsze dojeżdżający z rana do lekarzy, nie mają szans na dotarcie na czas...Jeden przewoźnik nie ma szans tego ogarnąć. Fakt, jest jeszcze PKP, tyle że ludzie mieszkający na osiedlach (nie wspominając tutaj o Łagiewnikach i Jordanowie), muszą pół miast przejechać, aby dostać się na pociąg, a godziny dojazdów są również niekorzystne. Dla ludzi starszych, chorujących na nowotwory, którzy dojeżdżali PKS-em z bielawskich i dzierżoniowskich osiedli, którzy przystanek do Wrocławia mieli blisko domu sytuacja jest nie do przyjęcia i nie jest to możliwe, by dojeżdżać jeszcze do PKP i wydłużać czas dojazdu, który jest męczący dla schorowanych osób. Jako pasażerowie jesteśmy przerażeni planowaną likwidacją połączeń PKS - czytamy w jednym z listów do redakcji Doba.pl.
Jak nas informowało Starostwo Powiatowe w Dzierżoniowie: "Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym (art.18, ust.1, pkt f), przewozy na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar co najmniej jednego powiatu, jednakże niewykraczających poza obszar województwa, podlegają marszałkowi województwa. W tym przypadku przewozy realizowane są na terenie powiatów dzierżoniowskiego i wrocławskiego. W związku z tym zezwolenie na wykonywanie przewozów wydaje marszałek województwa dolnośląskiego". Zapytaliśmy dlatego władze samorządowe województwa dolnośląskiego czy mogą w jakikolwiek wspomóc PKS Dzierżoniów?
- Ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r. poz. 875), nowelizująca ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie w dniu 16 maja br. W ramach pomocy dla jednostek samorządu terytorialnego organizujących przewozy o charakterze użyteczności publicznej nowe przepisy przewidują - od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. - zwiększenie dopłaty do wozokilometra z 1,00 zł do 3,00 zł. Znowelizowane przepisy ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej stwarzają warunki do utrzymania nierentownych linii komunikacyjnych. Niemniej jednak w zakresie pomocy Przedsiębiorcom został przygotowany przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego Dolnośląski Pakiet Gospodarczy - system pomocy dedykowany mikro, małym i średnim przedsiębiorcom na Dolnym Śląsku. Wartość różnorodnych działań w zakresie Pakietu wynosi miliard złotych. Środki pochodzą przede wszystkim z funduszy europejskich. Celem jest dotarcie do dolnośląskich przedsiębiorców z szeroką ofertą działań osłonowych pozwalających na zachowanie miejsc pracy i wsparcie funkcjonowania ich firm. (Informacje o ww. programie znajdują się na stronie www.dolnoslaskipakiet.pl). Ponadto wskazać również należy na możliwość korzystania przez przedsiębiorców z programów rządowych (Program Tarcza 4.0 i poprzednich), które przewidują różne formy wsparcia tj. np. pożyczka udzielana przez Powiatowe Urzędy Pracy, wsparcie w zakresie dofinansowania świadczenia postojowego lub dopłaty do pensji pracowników, czasu pracy, zawieszenia składek na ubezpieczenia społeczne czy dopłat do wynagrodzeń - mówi Doba.pl Michał Nowakowski, Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego.
Samorząd województwa dotuje przewozy kolejowe, przez co ich ceny są niższe od kursów autobusowych. Czy takie decyzje władz regionu nie powodują, że przewoźnicy autobusowi muszą zamykać swoją działalność?
- Marszałek Województwa Dolnośląskiego, jako organizator wojewódzkich kolejowych połączeń pasażerskich na obszarze województwa dolnośląskiego, realizuje kierunki rozwoju sieci komunikacyjnej stosownie do zapisów aktu prawa miejscowego jakim jest „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego”. Zgodnie z założeniami tego dokumentu strategicznego, regionalny transport publiczny na obszarze województwa dolnośląskiego ma za zadanie zapewnić dostępność publicznym transportem regionalnym wszystkich głównych obszarów województwa oraz wzajemną dostępność ośrodków sąsiadujących. Tworzony system komunikacji regionalnej ma zatem na celu skomunikowanie ze stolicą regionu oraz między sobą ośrodków powiatowych, ośrodków miejskich o znacznym potencjale oraz głównych miejscowości turystycznych. Realizacja powyższego modelu polega na tworzeniu głównej sieci komunikacyjnej województwa obsługiwanej wysokopojemnym, efektywnym i atrakcyjnym czasowo transportem kolejowym. System komunikacji autobusowej, uruchamiany przez organizatorów szczebla gminnego i powiatowego ma za zadanie uzupełniać sieć zasadniczą poprawiając dostępność komunikacyjną obszarów oddalonych od linii kolejowych poprzez skomunikowania na stacjach węzłowych. Powiązanie Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego ze stolicą województwa, jaką jest Wrocław, wysoce efektywnym i atrakcyjnym transportem kolejowym, wpisuje się w wyżej przedstawione cele i założenia dla systemu komunikacyjnego województwa dolnośląskiego. Mając na uwadze odmienną specyfikę transportu kolejowego i autobusowego stwierdzić należy, iż oba te systemy nie muszą ze sobą konkurować. Nie ulega wątpliwości, iż w wielu przypadkach to transport kolejowy jest odbierany przez pasażerów jako atrakcyjniejszy nie przez pryzmat niższych cen biletów (nie zawsze tak jest), a wyższy komfort podróży, bardziej rozbudowaną sieć połączeń, niezawodność oraz atrakcyjniejszy czas podróży (zależnie od stanu infrastruktury). Z uwagi na niewielką elastyczność przestrzenną transportu kolejowego (zależność od przebiegu infrastruktury) system transportu autobusowego powinien odnaleźć swoją rolę jako poprawa dostępności obszarów oddalonych od kolejowych korytarzy komunikacyjnych z nimi właśnie. Działania te mogą być realizowane na szczeblu gminnym i powiatowym - stwierdza Nowakowski.
Jakie działania podejmują władze Dolnego Śląska, żeby nie było wykluczenia komunikacyjnego w naszym województwie. Kolej nie wszędzie dociera, a ludzie oczekują nowych połączeń autobusowych.
- Od kilku lat samorząd województwa systematycznie przejmuje linie kolejowe. Jest to jeden z elementów strategii rozwoju transportu w naszym regionie. W sumie planowane jest przejęcie ponad 20 odcinków linii kolejowych o łącznej długości prawie 400 km, które w dużej części rozszerzą system komunikacji na Dolnym Śląsku. Przykładem może być linia Dzierżoniów-Bielawa, która w niespełna rok od przejęcia przez samorząd województwa została wyremontowana i oddana do użytku, tym samym stanowiąc przedłużenie relacji pociągów z Wrocławia do Dzierżoniowa. Zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób w transporcie kolejowym i drogowym, określa ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2475, z późn. zm.). Przewozy o charakterze komercyjnym są podejmowane na wniosek przewoźników autobusowych. Istotnym warunkiem do prowadzenia tej działalności jest odpowiedni potok podróżnych, który daje możliwość uzyskiwania przychodów ze sprzedaży biletów na poziomie zapewniającym pokrycie kosztów ich świadczenia. Marszałek Województwa Dolnośląskiego realizuje swoje zadania w zakresie transportu zbiorowego i połączeń regionalnych będąc organizatorem wojewódzkich połączeń kolejowych na sieci komunikacyjnej, której kształt i kierunki rozwoju są ściśle określone w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego”. Połączenia kolejowe, ze względu na ograniczenia infrastrukturalne, zapewniają obsługę obszaru będącego w zasięgu oddziaływania danej linii kolejowej. Pozostałą obsługę na terenie danego powiatu winien zapewnić starosta, zaś na terenie gminy wójt, burmistrz, prezydent - zaznacza rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Życzymy mieszkańcom powiatu dzierżoniowskiego, by od września nie mieli problemów z dotarciem do Wrocławia i powrotem do domów. Trzeba liczyć na to, że przewoźnicy którzy zostają na rynku zwiększą liczbę kursów, ale czy tak będzie, przekonamy się w najbliższym czasie.
Komentarze (116)