Komunikacja miejska: już niedługo ogromne zmiany. Rosną koszty, wielu jeździ na gapę

środa, 28.9.2022 21:48 24652 98

Koszty transportu autobusowego na terenie powiatu dzierżoniowskiego z roku na rok rosną. Maleją z kolei wpływy z biletów, obecnie stanowią już tylko 40%, resztę dopłacają gminy. Mieszkańcy narzekają na zepsute biletomaty, brak możliwości płacenia kartą, podwyżkę cen biletów, wykluczenie komunikacyjne. Włodarze naszych gmin są pewni: zmiany w organizacji komunikacji miejskiej na terenie naszego powiatu są niezbędne. Jakie to będą zmiany? Pomysłów jest wiele. Ich zasadność zostanie poparta wynikami przeprowadzanych właśnie badań potoków podróżnych i powołaniem związku powiatowo-gminnego, który przejmie kompetencje ZKM Bielawa.

Może tańsza byłaby komunikacja darmowa dla mieszkańców? Może konieczna jest redukcja liczby połączeń? Stworzenie centrów przesiadkowych, by autobusy jadące z okolicznych miejscowości nie krążyły po Dzierżoniowie? Autobusy obciążone są głównie rano i w godzinach popołudniowych, w pozostałym czasie jeżdżą puste. Dodatkowo, zwłaszcza po pandemii, coraz więcej ludzi jeździ samochodami. Jak zachęcić ich do korzystania z komunikacji miejskiej? Coraz więcej kosztów, coraz więcej pytań.

Starostwo Powiatowe i gminy powiatu dzierżoniowskiego, poza Niemczą i Łagiewnikami, podpisały list intencyjny w celu zawiązania powiatowo-gminnego związku transportowego, który przejmie organizację komunikacji od gminy Bielawa. Dotychczas każda gmina osobno podpisywała umowę o współpracy z Bielawą. Status komunikacji lokalnej, dotyczącej całego powiatu daje możliwość starania się o dotacje z Ministerstwa Transportu na dofinansowanie nowych odcinków czy biletów dla młodzieży, co odciążyłoby budżety gmin.

 Bielawa, w imieniu wszystkich gmin, zleciła wrocławskiej firmie Trako Systemy Transportowe opracowanie koncepcji zmiany formuły organizacyjnej z międzygminnego porozumienia na związek gminno-powiatowy oraz trzymiesięczne badanie potoków pasażerskich, od września tego roku. Na tej podstawie będą podejmowane decyzje, z których kursów można zrezygnować, jakie dodać, jak przeorganizować komunikację, żeby transport pasażerów na terenie naszego powiatu był tańszy. Związek miałby zacząć funkcjonować od 1 stycznia 2023 r., po podjęciu odpowiednich uchwał przez gminy i rejestracji w ministerstwie. Zawarte w 2017 roku umowy z konsorcjum dwóch przewoźników A21 i PPUH Kłosok kończą się w 2027 roku. Dotyczą one obsługi komunikacji miejskiej na obszarze gminy Bielawa, gminy miejskiej Dzierżoniów, gminy Dzierżoniów, gminy Piława Górna, gminy Niemcza - około 1 mln km rocznie na ośmiu liniach autobusowych oraz siedmiu linii prowadzących głównie z Dzierżoniowa w stronę Bielawy, gminy Niemcza i gminy Stoszowice - około 1,08 mln km rocznie, a także trzech linii prowadzące przez Dzierżoniów i Pieszyce - około 0,434 mln km rocznie. Koszty dziesięcioletniej umowy planowo miały opiewać na 107 mln zł netto.

Łagiewniki nie współpracowały nigdy z ZKM. Z kolei Niemcza w czerwcu tego roku wypowiedziała porozumienie z gminą Bielawa. Władze Niemczy planują uruchomienie własnej komunikacji, pozyskały na ten cel środki rządowe. W sierpniu tego roku na stronie Urzędu Miasta pojawiła się informacja o zakupie czterech autobusów elektrycznych Automet Electric mogących przewozić 22 pasażerów, wyposażonych w silnik elektryczny o mocy 200 kW i baterie litowo-jonowe o pojemności 140 kWh, co pozwala na uzyskanie zasięgu przejazdu w granicach 300 km w zależności od topografii terenu i używania przez kierowcę rekuperacji. Dokładnego terminu i zasad organizacji komunikacji w informacji nie określono. Zwróciliśmy się do niemczańskiego urzędu z zapytaniem: „Jak zorganizowana będzie komunikacja na terenie gminy Niemcza od 1 stycznia 2023 roku, po wypowiedzeniu umowy z gminą Bielawa? Ile pojazdów będzie jeździć i na jakich trasach?”, jednak nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Nie za bardzo mają też na ten temat wiedzę włodarze gmin współorganizujących transport na terenie powiatu. Nie wiadomo, na jakich trasach będą kursować autobusy elektryczne, czy będą wjeżdżać do Dzierżoniowa? Na jakich zasadach inni mieszkańcy powiatu będą mogli z nich korzystać? Dotychczas wszystkie bilety były ujednolicone.

 Na 30 września tego roku zaplanowano sesję Rady Miejskiej w Niemczy, jeden z podpunktów brzmi: „Komunikacja publiczna na terenie gminy Niemcza oraz planowane połączenia z powiatem dzierżoniowskim w 2023 roku”. Już teraz jednak pojawiają się głosy obaw ze strony niemczańskich radnych, czy mieszkańców. W załączniku publikujemy oświadczenie przewodniczącego Rady Miejskiej Niemczy Andrzeja Osipowicza wydane po sesji 28 czerwca tego roku, w którym argumentuje, że „burmistrz nie potrafił radnym wyjaśnić szczegółów oraz harmonogramu wprowadzanych rewolucyjnych rozwiązań i kosztów społecznych”.

KLIKNIJ NA OŚWIADCZENIE, ŻEBY POWIĘKSZYĆ

Tymczasem na facebookowym profilu Grupy radnych miasta i gminy Niemcza wieczorem 28 września 2022 r. pojawił się wpis mówiący o tym, że  transport w gminie mają obsługiwać 2-3 busy elektryczne i autobus szkolny spalinowy. Z informacji wynika także, że transport ma się odbywać po gminie Niemcza, planowane są także połączenia z Piławą Górną, przystanek na ul. Piłsudskiego w Dzierżoniowie (mowa jest także o ul. Ząbkowickiej i Cichej), a jeśli wójt gminy Dzierżoniów wyrazi zgodę, autobus zatrzyma się także w Byszowie i Dobrocinie. W niedzielę brak połączeń. Radni informują jednocześnie, że burmistrz podjął tę decyzję "bez  konsultacji i zgody Rady Miejskiej i mieszkańców". 

Całość wpisu pod tym linkiem:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100079198556734

Dzierżoniów: moglibyśmy sami organizować komunikację w naszym mieście, ale współpraca między gminami jest wartością

Ze względu na wspólną z innymi gminami komunikację Dzierżoniów ponosi najwyższe koszty utrzymania transportu miejskiego, jednak współdziałanie samorządów w zakresie transportu, sieci wodociągowej czy gospodarki odpadami ma dla władz ogromną wartość.

- Dziś mieszkaniec Dzierżoniowa kupujący bilet płaci jedną trzecią ceny, reszta pokrywana jest z budżetu miasta. Zgodnie z obowiązującym porozumieniem każdy samorząd płaci za wozokilometry na swoim terenie, a ponieważ wszystkie linie mają Dzierżoniów w swojej trasie, to w pewnym sensie dopłacamy do mniejszych gmin. Robiliśmy to świadomie, by dalej prowadzić jedną, wspólną komunikację dla całego powiatu. Jednak ze względu na coraz trudniejszą sytuację musimy coś zmienić. Niepokoi trochę postępowanie Niemczy, która wypowiedziała umowę, może to doprowadzić do likwidacji wspólnej komunikacji. Szkoda, bo do tej pory współpraca samorządów ziemi dzierżoniowskiej przynosiła nam wszystkim korzyści. Dzierżoniów też mógłby powiedzieć, że np. wystarczy nam linia A i B, to jednak w mojej ocenie krótkowzroczne działanie – ocenia burmistrz Dzierżoniowa Dariusz Kucharski.

Przeorganizowanie sieci połączeń autobusowych pod względem ekonomicznym i społecznym stawiane jest jako priorytet w dalszym planowaniu komunikacji na terenie miasta i powiatu.

- Wiadomo, że największy ruch jest w godzinach rannych i popołudniowych, kiedy młodzież z całego powiatu jedzie do szkoły do Dzierżoniowa i później wraca do domu, podobnie jak pracownicy licznych dzierżoniowskich firm - wtedy trzeba więcej autobusów. Jednak biorąc pod uwagę całą dobę, płacimy za wozokilometry, a autobusy często jeżdżą puste lub wypełnione mieszkańcami ościennych gmin. Oczywiście nie zapominamy, że jako miasto powiatowe mamy też dochody z tego tytułu. Zmiany są niezbędne ze względu na sytuację w jakiej znalazły się polskie samorządy, mam na myśli covid-19, pomoc obywatelom Ukrainy, coraz wyższe koszty spowodowane podwyżkami i inflacją, a przede wszystkim obniżenie wpływów z podatków, które decyzją rządu w mniejszej części trafiają do samorządów. Rocznie za komunikację płacimy około 3 mln 200 tys. zł. W tym roku jest jeszcze trudniej, ze względu na wzrost cen paliw musimy dopłacić jeszcze 1 mln 300 tys. zł. To potężna kwota, za którą można wykonać wiele potrzebnych inwestycji – zauważa Dariusz Kucharski.

Gdyby miasto miało samodzielnie organizować komunikację na terenie Dzierżoniowa, to za pieniądze, jakie płaci dzisiaj można byłoby kupić autobusy np. w leasingu i realizować transport. Ale mieszkańcy potrzebują też pojechać do sąsiedniej Bielawy, Pieszyc czy Piławy Górnej.

- Przenikamy się na co dzień i dlatego wspólna komunikacja to wciąż najlepsze rozwiązanie. Musimy tylko dopracować nowe zasady, dzięki którym Dzierżoniów nie będzie płacił za niepotrzebne mieszkańcom kursy. Dla naszych sąsiadów kluczowe jest wykonywane właśnie badanie potoków podróżnych i analiza siatki połączeń, na podstawie której powstanie nowa mapa połączeń. Pewnie będzie ich nieco mniej, ale to już decyzja poszczególnych wójtów i burmistrzów. Musimy znaleźć złoty środek. Na podstawie badań potoków podróżnych będziemy więc analizować siatkę połączeń, na pewno nie obędzie się bez redukcji – ocenia burmistrz Dzierżoniowa.

 Bielawa: część pasażerów po pandemii już nie wróci, potrzeba reorganizacji

- W podpisanej w 2017 roku umowie analizowane są dwa wskaźniki: inflacja – pod uwagę brane jest 75% tej zmiennej i 25% ceny ropy na rynku. W 2021 roku, ponieważ inflacja była wyższa, ale spadły ceny ropy, de facto wyszliśmy na zero i nie aneksowaliśmy umowy. W tym roku wzrost cen po wybuchu wojny doprowadził do tego, że przewoźnik nie jest w stanie dopłacać blisko trzysta tysięcy złotych miesięcznie do transportu, nie utrzyma firmy. Aneksowaliśmy więc umowę za zgodą wszystkich gmin, że w tym roku te dwa wskaźniki przeliczamy nie rocznie, ale co kwartał, w odniesieniu do czwartego kwartału 2021 roku. Za drugi kwartał 2022 r. cena paliwa bardzo podskoczyła, teraz nie będzie już wzrostu, może nawet spadek. Może być ujemna wartość. Nie podnosimy do końca roku, tylko monitorujemy cenę paliwa. Właścicielowi zależy na dokończeniu kontraktu, ponieważ prowadzi działalność także na Górnym Śląsku i Opolszczyźnie, więc wiarygodność i opinia mają dla niego kluczowe znaczenie – wyjaśnia wiceburmistrz Bielawy Aleksander Siódmak.

Koszty finansowania komunikacji miejskiej za 2022 r., po dopłatach wynikających z aneksu, wyniosą odpowiednio: Dzierżoniów – 4 mln 624 tys. złotych, Bielawa – 3 mln 720 tys. zł, Pieszyce – 2 mln 86 tys. zł, Gmina Dzierżoniów – 1 mln 326 tys. zł, Niemcza – 770 tys. zł, Piława Górna – 670 tys. zł, Stoszowice – 108 tysięcy zł. W przeciwieństwie do kosztów utrzymania transportu międzygminnego, wpływy biletów zmalały na przestrzeni ostatnich pięciu lat. W 2018 r. wynosiły 4 mln 827 tysięcy zł, w 2019 r. - 4 mln 913 tys. zł. Podczas pandemii w latach 2020-2021 kształtowały się odpowiednio na poziomie 3 mln 76 tys. zł i 3 mln 168 tys. zł. Tymczasem do lipca tego roku wpływy z biletów wynoszą 1 mln 904 tys. zł, a szacowany dochód w roku 2023 – 3 mln 892 tys. zł.

- Najważniejszą kwestią wydaje się obecnie dostosowanie sieci przewozów w ramach komunikacji miejskiej do mniejszej liczby pasażerów niż przed pandemią. Ze względu na obostrzenia pasażerowie całkiem zniknęli. W tym roku sytuacja zaczyna się normować. Zaczyna jeździć coraz więcej osób, jednak część pasażerów już nie wróci, bo albo kupili samochody, albo inaczej sobie zorganizowali dojazd, sporo osób natomiast pracuje zdalnie. Zmienił się sposób przemieszczania. Komunikacja obsługuje głównie młodzież i ludzi dojeżdżających do pracy. Badania potoków sprzed kilku lat, wykonane przed podpisaniem umowy z firmą przewozową, nie mają już odzwierciedlenia w dzisiejszych realiach. Świadczą o tym wpływy z biletów. Przed pandemią sięgały średnio rzędu 6 mln rocznie, co stanowiło 60 procent kosztów – mówi wiceburmistrz Bielawy.

Piława Górna: potrzebujemy dużych i małych autobusów

Według burmistrza Piławy Górnej Krzysztofa Chudyka sprawą może nie najważniejszą, ale na pewno wpływającą na budżet i usprawnienie transportu, jest zróżnicowanie taboru i dostosowanie do natężenia ruchu pasażerów.

- Potrzebujemy dużych i małych autobusów. Niełatwo będzie też sprostać oczekiwaniom różnych gmin leżących na trasie tej samej linii autobusowej. Połączenie nie zawsze ważne dla piławian może okazać się kluczowe dla mieszkańców Dzierżoniowa, np. dojeżdżających do pracy, szkoły czy wracających do domu.

Utworzenie związku gminno-powiatowego postrzega jako szansę na obniżenie kosztów usług komunikacyjnych w przyszłości.
- To właśnie perspektywa poprawy zainicjowała podjęcie rozmów zmierzających do utworzenia związku zajmującego się transportem zbiorowym na naszym terenie. Najważniejszym argumentem za powołaniem nowej jednostki jest według mnie szansa pozyskania środków zewnętrznych, czego w dotychczasowej formie prawnej nie mógł robić Zakład Komunikacji Miejskiej – mówi burmistrz Piławy Górnej Krzysztof Chudyk.

Rosnące koszty utrzymania transportu stanowią spore obciążenie finansowe dla gminy.
- Podpisaliśmy aneks do umowy zapewniającej transport zbiorowy na terenie Piławy Górnej. Obecna sytuacja w Polsce wpływa na każdy aspekt funkcjonowania gminy, tak samo pod względem cen surowców, jak choćby i usług. Na tym polu również nie można było uniknąć podwyżki, zwłaszcza że transport determinują ceny paliw, które ostatnio poszybowały w górę. W roku 2020 Gmina Piława Górna przeznaczała na komunikację miejską 490 100 złotych, rok później 477 982 zł, a w tym roku 671 000 zł (kwota uwzględnia dopłatę 191 000 zł).

Co burmistrz sądzi o wypowiedzeniu umowy przez Niemczę? Czy rozmawiał z burmistrzem Niemczy, jak ma wyglądać organizacja transportu? Linia 36 na trasie Niemcza - Dzierżoniów jeździ przez Piławę Górną.

- Oczywiście, rozmawiałem z burmistrzem Węgłowskim. Uważam, że decyzja podjęta przez gminę Niemcza jest bardzo ryzykowna, niemniej podziwiam odwagę pana burmistrza. Miał prawo do takiej decyzji i z niego skorzystał. Mogę tylko życzyć Niemczy, aby wszystkie plany w tym zakresie wypaliły, a przewidywania okazały się trafne. Kwestię autobusów, które kursują przez Piławę Górną do Niemczy, zostawiam organizatorowi transportu. To on, jako organ zarządzający, ma największe kompetencje, żeby zaproponować rozwiązania, które będą przez nas do zaakceptowania.

Pieszyce: warto pomyśleć o transporcie miejskim na przełęcze Walimską i Jugowską i do innych atrakcji turystycznych

Burmistrz Pieszyc Dorota Konieczna-Enözel uważa, że wspólny system komunikacji jest bardzo dużym osiągnięciem i należy zrobić wszystko, by go zachować. Komunikacja współtworzona przez gminy ma zasięg powiatowy, więc nowy związek powiatowo-gminny będzie odzwierciedlał realia.
- Myślę, że bardzo złym rozwiązaniem jest organizowanie komunikacji indywidualnie w poszczególnych gminach i występowanie z porozumienia. Chociaż rozumiem powody, bo sama nie radzę już sobie z kosztami. Ale uważam, że współpraca międzygminna jest absolutnie warta tego, żeby o tę wspólną komunikację walczyć.

Komunikacja powinna być zorganizowana głównie pod potrzeby szkoły i pracy.
- Może powinna być inna intensywność komunikacji, wielkość autobusów? Czy autobus powinien jechać z Kamionek przez całe Pieszyce, objeżdżać cały Dzierżoniów, wyjeżdżać z Dzierżoniowa, wracać przez dolne Pieszyce? A może powinien pojechać do centrum przesiadkowego, a później autobusy powinny rozjeżdżać się w inne kierunki? Dzierżoniów jest centralnym punktem, do którego ludzie przyjeżdżają do szkoły, do pracy, do urzędów, na zakupy. Na pewno trzeba będzie wiele zmienić. Apeluję do naszych mieszkańców o otwartość na propozycje zmian. Sytuacja się zmieniła: pandemia zmniejszyła nam zdecydowanie liczbę pasażerów, doszedł drastyczny wzrost kosztów paliwa i płac, koszty utrzymania i amortyzacji – mówi burmistrz. - My wydajemy pieniądze publiczne. Te zmiany muszą się zadziać. Jakość taboru, siatka połączeń, podwyżki cen biletów, brak klimatyzacji, biletomaty nie działają, nie można płacić kartą - być może należałoby się zastanowić nad komunikacją bezpłatną, zachęcającą mieszkańców do korzystania? Koszty związane z obsługą sprzedaży biletów są zdecydowanie większe niż korzyść płynąca ze sprzedaży biletów – zastanawia się Dorota Konieczna-Enözel.

Chodzi o niedziałające biletomaty, koszty naprawy biletomatów, brak możliwości zakupienia biletów, brak częstej i skutecznej kontroli biletów, koszty kontroli, koszty windykacji, dodatkowo wpływy z windykacji to jedynie 2%. Burmistrz zwraca też uwagę na potrzeby komunikacji turystycznej, uruchomienie autobusów dojeżdżających na przełęcze Jugowską i Walimską oraz do atrakcji turystycznych.

Gmina Dzierżoniów: punkty przesiadkowe i wsiadanie przednim wejściem do autobusu

- Komunikację na terenie naszego powiatu trzeba zmienić i usprawnić, ponieważ system dowozu był dostosowany do funkcjonowania dużych zakładów, których już dziś nie ma. Niewątpliwie pomogą nam w tym badania potoków pasażerskich. Wszyscy widzimy, że dziś autobusy zaczynają pełnić funkcję transportu socjalnego. Wiele kursów jeździ pustych. Organizacja komunikacji jest nieefektywna, bo na przykład zjeżdżają się kursy kilku linii i krążą wokół Dzierżoniowa. Wielokrotnie proponowałem, by wyznaczyć dwa miejsca przesiadkowe na terenie Dzierżoniowa, gdzie podjeżdżałyby wszystkie autobusy, a może jedna okólna, która okrążałaby Dzierżoniów? Płacimy przecież za te kilometry – podkreśla wójt gminy Dzierżoniów Marek Chmielewski.

Marek Chmielewski uważa także, że sposobem na uszczelnienie płatności za przejazd powinno być wsiadanie pasażerów przednim wejściem.

- Mamy świadomość, że zewnętrzna firma zatrudniona do kontroli biletów nie do końca się z tego wywiązuje. Dodatkowo jest problem z windykacją – przekonuje wójt.

 Gmina Dzierżoniów ze względu swoją specyfikę: spory obszar i rozproszone miejscowości, tylko częściowo objęta jest systemem komunikacji miejskiej. Autobusy nie jeżdżą do Nowizny, Mościska, Włók, Tuszyna, Kiełczyna, Książnicy i Jędrzejowic. Kursują tam prywatni przewoźnicy, którzy do tej pory utrzymywali podobne ceny biletów, ale po pandemii doszło do sporych dysproporcji. W nowym systemie rozważana jest więc możliwość objęcia komunikacją publiczną także tych miejscowości, jednak ze względu na koszty, byłoby to możliwe poprzez redukcję liczby jakichś mniej efektywnie wykorzystywanych kursów na dotychczasowych kierunkach: Ostroszowice, Piława Dolna, Dobrocin, Roztocznik, Byszów, Jodłownik, Myśliszów, Kietlice, Owiesno i Uciechów. Sporym obciążeniem finansowym dla gminy jest także organizacja dowozów uczniów do szkół, na którą wydawane jest 600 tysięcy rocznie. Gdyby udało się jakieś elementy połączyć dla starszej młodzieży, może nie trzeba byłoby puszczać dwóch kursów autobusów szkolnych albo wydłużać ich kursów.

Jakie rozwiązania byłyby najlepsze dla zajmującej spory teren gminy Dzierżoniów? Zdaniem wójta szansą na poprawę sytuacji mogłoby być dostosowanie wielkości autobusów do godzin wzmożonych i zmniejszonych ruchów pasażerskich, a także redukcja połączeń.

- Należy pamiętać, że wspólne prowadzenie komunikacji z powodzeniem przez tyle lat to olbrzymi sukces. Wielu z nas pamięta jeszcze czasy biletów i autobusów niebieskich i czerwonych. Pandemia i sytuacja gospodarcza powodują zmiany. Pomimo, że umowy są bilateralne pomiędzy poszczególnymi gminami a Bielawą, to wycofanie się Niemczy ze współpracy rzutuje na nas wszystkich, pozbawiając możliwości zmniejszenia na przykład liczby kursów, by dostosować się do możliwości finansowych – mówi wójt.

 Przyszłość: komunikacja niskoemisyjna i zachęcanie do korzystania z transportu publicznego

Według ustawy o elektromobilności obecne poziomy udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych przez operatora pojazdów kształtują się następująco:

• 5 proc. - od 1 stycznia 2021 r.
• 10 proc. - od 1 stycznia 2023 r.
• 20 proc. - od 1 stycznia 2025 r.
• 30 proc. - od 1 stycznia 2028 r.

Ze względu na fakt, że umowę z wykonawcą zamówień transportu zbiorowego podpisano w 2017 roku i kiedy ogłaszano przetarg przepisy nie przewidywały jeszcze taboru elektrycznego, w naszym powiecie nie jeżdżą jeszcze pojazdy niskoemisyjne, czyli nie na paliwa konwencjonalne: benzyna, diesel, ale z napędem elektrycznym, wodorowym.

Po wygaśnięciu obecnej umowy w 2027 roku nowy przetarg będzie już obejmował takie pojazdy. Trzeba będzie wybrać linie, na których będą one jeździły. Według wiceburmistrza Bielawy Aleksandra Siódmaka, biorąc pod uwagę długość naszych tras i rozpiętość, a robimy naszą komunikacją miejską około 2,5 mln km rocznie, bardziej niż elektryki sprawdziłyby się autobusy wodorowe. Ich tankowanie jest dużo szybsze i dłużej mogą jeździć. To na dzisiaj, bo może się zdarzyć, że technika poprawi sprawność ogniw w autobusach elektrycznych.

Współczesne trendy w miastach zachęcają mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, ze względu na mniejszą emisję spalin i tworzące się korki. Co roku we wrześniu obchodzony jest Europejski Dzień Mobilności, by rozpowszechniać wiedzę oraz znaczenie zrównoważonego transportu. Kampania zainicjowana przez Komisję Europejską w 2002 roku ma zachęcać mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, korzystania z komunikacji miejskiej.

Aneta Pudło-Kuriata

JAKIE SĄ NAJWIĘKSZE MANKAMENTY KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W NASZYM POWIECIE?
(analiza: KK)

1) dystrybucja biletów - niedziałające biletomaty, rzadka kontrola lub brak kontrolerów (pasażerowie może i się cieszą, ale komunikacja ponosi duże straty

2) niezaktualizowane rozkłady jazdy (wakacyjny i weekendowe) na stronie bielawa.trapeze.fi - niewprowadzanie nowych przystanków do systemu: np. na strefie ekonomicznej przy rondzie na drodze Dzierżoniów - Bratoszów, w Owieśnie, Uciechowie, Myśliszowie itd.

3) zdublowane kursy (np. linia nr 2 w kierunku os. Zielonego w dni robocze - odjazdy z przystanku "Bielawa Słowiańska" o godz. 9.35 i 9.37, odjazdy linii nr 3 w ciągu kilku minut w rozkładzie roboczym szkolnym (15.46, 15.50 z "Dzierżoniów Piłsudskiego")

4) niedziałające, zacinające się lub wyłączone tablice dynamicznej informacji pasażerskiej (elektroniczne) na przystankach

5) niezsynchronizowane kursy autobusów np. do Pieszyc. Przykład: W dni robocze autobusy linii nr 15, 21 i 22 odjeżdżają z Dzierżoniowa w kierunku Pieszyc i dalej Kamionek, Rościszowa i Bratoszowa po godz. 18.00, w ciągu 10 min wszystkie (godz. 18.02, 18.10, 18.12) a następny autobus do Pieszyc jest o godz. 19.22. Kursy linii nr 15 i 21 w soboty: godz. 18.25, 18.37; 19.42, 19.45 - najpierw dwa odjazdy w krótkim czasie, potem odstęp ponad godzinę (chodzi o odcinek Dzierżoniów-Pieszyce)

6) brak autobusu z Dzierżoniowa do Niemczy między godziną 8.00 a 11.00 w tygodniu, potem kursy co ok. godzinę.

7) ostatnie autobusy do Piskorzowa i Bratoszowa o godz. 18.02 z przystanku Dzierżoniów Piłsudskiego w tygodniu, dwa w soboty (godz. 9.02, 11.30), brak w niedziele i święta - wykluczenie komunikacyjne, a przecież to tak samo gm. Pieszyce jak Rościszów i Kamionki, do której kursy dojeżdżają codziennie (dni robocze, soboty, niedziele i święta) od samego rana do ok. 22 (ostatnie kursy z Dzierżoniowa)

8) kursowanie autobusów przez os. Różane tylko do ok. godz. 19.30 w tygodniu, 15.30 w soboty - osiedle Młodych, os. Różane ponadto obsługa ulic Dzierżonia, Piaskowej itd.

9) brak mniejszych autobusów na linie o niższej frekwencji (A, B, 22, 60), w weekendy na niektórych liniach np. 21, 45 - zwłaszcza kursy wieczorne

10) linie "piławskie" i niemczańskie" jeżdżą na strefę ekonomiczną w niejednolity sposób - linie piławskie jeżdżą z ul. Kościuszki przez dworzec na strefę, a linie niemczańskie z ul. Kościuszki prosto ul. Kilińskiego na strefę i na końcu na dworzec, mimo iż trasa ich przejazdu przez Dzierżoniów od ul. Ząbkowickiej niczym się nie różni

11) brak klimatyzacji w autobusach (warunki pracy kierowców, niektórzy jeżdżą na zmianach kilkunastogodzinnych, komfort pasażerów)

12) krótkie przerwy kierowców lub ich brak na niektórych brygadach (zwłaszcza linia nr 3 w rozkładzie wakacyjnym roboczym i w weekendy, ale też niektóre brygady pozostałych bielawskich linii, linia nr 15 w soboty na zmianie popołudniowej między 17.00 a 22.55 cztery 5-minutowe przerwy)

13) nazewnictwo przystanków od nieistniejących miejsc (wiele przykładów: Dzierżoniów Dworzec PKS Kopernika, Dzierżoniów MZK, Dzierżoniów Diora, Bielawa Bielbaw, Pieszyce Kino)

14) nieinformowanie, rzadkie lub niejasne informowanie o zmianach w komunikacji miejskiej np. o braku kursów na Jezioro Bielawskie w przypadku imprez, kursy skrócone w Rościszowie i Kamionkach w razie wyścigów w górach, informacje o zakończeniu remontów, wypadkach objazdach itd (dynamiczne informowanie tzw. alerty)

15) brak obiecanych głosowych zapowiedzi przystankowych

16) niedostosowanie rozkładu jazdy do pory dnia oraz zwiększonego ruchu ulicznego; przykładowo: przejazd z "Dzierżoniów Dworzec PKS Młyn" do os. Jasnego linii A, B, 1, 3, 5, 6 - 4 minuty, gdzie po drodze jest do obsłużenia jeden z najważniejszych przystanków na ul. Piłsudskiego, skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, 2 ronda i kilkanaście przejść dla pieszych. Ten sam czas przejazdu na danych liniach jest uwzględniany na np. popołudniowe godziny szczytu w piątek oraz niedzielne wieczory, gdzie natężenie ruchu jest radykalnie inne

Przeczytaj komentarze (98)

Komentarze (98)

czwartek, 29.09.2022 15:38
Kierowcy to chamy. Ciagle sie spozniaja zwlaszcza gdy trzeba...
AG poniedziałek, 03.10.2022 23:31
To weź Sobie Taksówkę zamów, bydlaku ****ny! Kierowca też pracuje....
wtorek, 04.10.2022 00:14
Spoźnienia to nie wina kierowców autobusów, niektorzy to juz przesadzają....
piątek, 30.09.2022 02:31
Zrób prawo jazdy kat. D, siądź za kierownicą i pojeździj...
piątek, 30.09.2022 02:41
I zapomniałem dodać: Z kim przystajesz, takim się stajesz drodzy "pasażerowie...
piątek, 30.09.2022 19:33
A Wy drodzy kierowcy? Na Was wyżyje się kilku osiłków...
czwartek, 29.09.2022 16:16
Możliwe, ale nie wszyscy. Pan Klaudiusz z Pieszyc ktory jeździ...
piątek, 30.09.2022 02:32
Hahaha, za mało go znasz...
piątek, 30.09.2022 17:05
Możliwe, ale ja piszę co widzę jak zachowuje się w...
bronek poniedziałek, 03.10.2022 19:35
dzisiaj o godz. 16,38 linia nr.1 kierunek dzierzoniow...
Nobody poniedziałek, 03.10.2022 14:52
To Ja mam im płacić za podróż z DDZ do...
Bartek poniedziałek, 03.10.2022 10:47
Tylko jedno miasto administracyjne /Bielawa,Dzierżoniów i Pieszyce/ Pozwoli na racjonalne plany...
Asta la vista niedziela, 02.10.2022 20:55
Wprowadzić transport konny typu furmanki Furmanów ściągnie się z...
niedziela, 02.10.2022 09:00
ZKM to przeżytek, wprowadzić ubery bolty i inne takie +...
biletomat niesprawny piątek, 30.09.2022 20:11
ZKM nierentowny? Skoro nikt nie sprzedaje biletów, to...
piątek, 30.09.2022 02:56
Mam nadzieję że przyjdzie niedługo taki dzień, że to dziadostwo...
piątek, 30.09.2022 10:05
Wymagasz kultury od innych, a komenterz typowego chama.
piątek, 30.09.2022 19:03
Z chamstwem trzeba rozmawiać po chamsku. Z ludźmi, którzy ją...
piątek, 30.09.2022 12:09
Zacznij od siebie od własnej kultury !
Oburzony! czwartek, 29.09.2022 21:48
Ludzie co z wami? Żeby na Bilet MPK nie było...
autorka sobota, 01.10.2022 23:09
Masz rację Ukraińcy nie kasują .emeryci też a jeżdżą...
pasażer z ważnym biletem piątek, 30.09.2022 09:27
Może jak popracują w czynie społecznym grabiąc liście w parku...
piątek, 30.09.2022 10:01
Do "Oburzony". Zgadzam się ze wszystkim co napisane, jednak z...
Uczciwy pasażer piątek, 30.09.2022 12:06
Dziś mamy XXI wiek i dziwne że ktoś nie ma...
Wyobraź sobie piątek, 30.09.2022 17:00
Wyobraź sobie, że w krajach zachodnich też nie ma komuny....
miś sobota, 01.10.2022 01:03
Człowieku czasy przejazdu są tak napięte że kierowca jeździ bez...
czwartek, 29.09.2022 22:03
Działają, ale może wolą autobusy i ławki w parkach.
czwartek, 29.09.2022 16:12
Czy ktos wie czy ten kierowca ktory z premedytacja przejechal...
piątek, 30.09.2022 02:39
Oczywiście, został wydalony i rozstrzelany przy schronisku dla psów. Pracuje...
Autor piątek, 30.09.2022 13:54
A ktos im kaze tyle i w ogole tutaj pracowac?...
sobota, 01.10.2022 13:53
A kto wam każe jeździć autobusami z chamami? Idźcie na...
pieszy sobota, 01.10.2022 13:57
Albo hulajnogi miejski albo pozostaje trenować Nordic Walking :)
czwartek, 29.09.2022 16:58
A gdzie to było ? Przejechał z premedytacją ? Jeśli...
piątek, 30.09.2022 02:45
Odpowiedział, że możecie mi naskoczyć
Pasażerka czwartek, 29.09.2022 11:46
Dojeżdżam do pracy do Dzierżoniowa i zauważyłam że takiego złodziejstwa...
piątek, 30.09.2022 02:26
Na całe szczęście "gęgać" to możesz sobie tylko w komentarzach...
miś sobota, 01.10.2022 01:18
Bardzo trafne uwagi tylko co robią panowie z ZKM by...
sobota, 01.10.2022 06:51
święta prawda.
Ja czwartek, 29.09.2022 17:46
Jak jeszcze rządził stary kierownik to dawało radę, niestety nie...
piątek, 30.09.2022 02:22
Nie bądź śmieszny i nie pogrążaj się...
piątek, 30.09.2022 02:43
Właśnie stary kierownik doprowadzał stopniowo do tego dziadostwa.
czwartek, 29.09.2022 13:51
A skąd Pani wie, że "gówniarze" jeżdżą na gapę ....
czwartek, 29.09.2022 16:12
Uderz w stół, a nożyce się odezwą.
czwartek, 29.09.2022 16:22
To prawda, że wiele osób jeździ bez biletu, ale proszę...
sobota, 01.10.2022 06:59
płacą 2 złote
Autor czwartek, 29.09.2022 14:17
Wielu kierowcow pracuje tam za kare, robiac laske ze w...
Robercik piątek, 30.09.2022 21:38
To prawda że na każdym przystanku robią laskę?
piątek, 30.09.2022 02:34
Jak oni poumierają, bądź się tam wykończą, to nie będzie komu wozić tego bydła, które każe nazywać się pasażerami.
piątek, 30.09.2022 14:05
Chodzi oczywiscie konkretnie o 2 starych chamskich, agresywnych, przyglupich ramoli....
miro czwartek, 29.09.2022 07:40
Dlaczego autobusy nie jeżdżą w kierunku Nowiny,Mościska,Tuszyna,Kiełczyna? Przecież to też...
rooo piątek, 30.09.2022 09:26
Zkm nie jeździe ale prywatni przewoźnicy jeżdżą więc osoby z...
Rr czwartek, 29.09.2022 13:52
Ja się nie dziwię że jeżdżą na gapę bo ceny...
kierowca piątek, 30.09.2022 09:19
autobusy nie są na gaz tylko na ropę......
Kie piątek, 30.09.2022 09:22
A podwyżki biletów powodują osoby które jeżdżą na gapę, ponieważ...
X czwartek, 29.09.2022 16:25
PIS Ci zrył beret totalnie...
Kanar Roman czwartek, 29.09.2022 17:16
Już czuj się złapany gapowiczu.
Cghvc czwartek, 29.09.2022 14:35
Ciekawe zestawienie artykulow, komunikacja miasta upada i nie stac miasta...
piątek, 30.09.2022 06:49
Ten piszący mniejszy.
czwartek, 29.09.2022 16:18
ciekawe piśmiennictwo...
czwartek, 29.09.2022 16:25
Nie ma praktycznie komunikacji, ale " Centrum przesiadkowe" jest. To...
szkoda gadać czwartek, 29.09.2022 16:23
Czy ktoś sprawdził np. możliwość dojazdu na pierwszy pociąg do...
piątek, 30.09.2022 03:00
To nazywa się szok po wyjściu z kuchni...
Hubert czwartek, 29.09.2022 18:04
- bilety czasowe - ograniczyć miejsca parkingowe w centrum miast - zrobić...
czwartek, 29.09.2022 21:38
Zlikwidować bo wszyscy jeżdżą swoimi środkami lokomcji
kurator czwartek, 29.09.2022 21:51
Kompa, albo smartfona se zlikwiduj!
czwartek, 29.09.2022 21:43
Darmowe hulajnogi będą tańsze od atobusów
czwartek, 29.09.2022 18:21
Tak jest w innych miastach.Wejscie do autobusu pierwsze dzwi...
czwartek, 29.09.2022 18:23
Do tego potrzebny jest nowy rozkład jazdy. Nie da się...
karać czwartek, 29.09.2022 19:33
Wpuszczać tylko zaszczepionych 4 dawką w maseczkach
czwartek, 29.09.2022 21:50
Jestem za!
w PiS-du! czwartek, 29.09.2022 07:27
PiSi raj - grzejcie się chrustem, podróżujcie z buta!
czwartek, 29.09.2022 08:39
Napisz coś mądrego, jakąś propozycję zmiany funkcjonowania komunikacji, a nie...
czwartek, 29.09.2022 21:50
Tam są od brania pieniędzy tylko nie od mądrego rządzenia...
Linie lotnicze czwartek, 29.09.2022 20:58
Kupić bilet w jedną stronę najlepiej do USA dla magistra...
czwartek, 29.09.2022 18:36
Peowcy z miasta ******..i PKS iMPK bo się nie opłaca!...
Mieszkaniec czwartek, 29.09.2022 20:09
Odwołać Pana J. Wegłowskiego. Marne kompetencje. Ludzie pracują też w...
Bielawianin czwartek, 29.09.2022 18:34
Zlikwidować ZKM, piechotą zdrowiej i ekologicznie ;) Za to będziemy...
czwartek, 29.09.2022 12:54
Kocham PiS <3
czwartek, 29.09.2022 16:55
Bo kochasz inaczej.
Bielawa Ekologiczna. czwartek, 29.09.2022 11:17
Jednym z przywilejów, jaki mogą mieć zasłużeni krwiodawcy jest możliwość...
czwartek, 29.09.2022 14:28
Bielawa buduje halę sportową za 70 mln i jakaś...
Byla pasazerka czwartek, 29.09.2022 14:00
Wielu jezdzi na gape, ale moze zastanowilibyscie sie dlaczego? ...
Autor czwartek, 29.09.2022 13:28
Czego się PO nie dotknie to spieprzy nawet na poziomie...
Oglondajaca komisje czwartek, 29.09.2022 01:03
Popierają projekt burmistrza radni z Gilowa , radna z Kietlina...
xx czwartek, 29.09.2022 07:33
Sprzedawczyki ..i ludzie którzy tylko o własny interes dbają...
czwartek, 29.09.2022 07:42
Bezradnego z buczaczy górnej
czwartek, 29.09.2022 07:17
Weźcie się za te biletomay bo wiecznie są nieczynne albo...
Niemcza czwartek, 29.09.2022 07:31
podziękować inteligentowi z Niemczy
czwartek, 29.09.2022 03:36
Bardzo dobra analiza, przeczytałam z dużym zainteresowaniem.
Bettino czwartek, 29.09.2022 01:24
Już 20 lat temu w Niemczech jeździły autobusy gdzie można...
Mieszkaniec środa, 28.09.2022 23:23
W celu zaoszczędzenia kosztów przydałoby zrobić linię Piława Górna- Bielawa
czwartek, 29.09.2022 00:27
Jestem jak najbardziej ZA z takim rozwiązaniem codzienne kursy od...
mmm środa, 28.09.2022 23:35
to niech te super zaj.... te autobusy kraza wookol Niemczy...
środa, 28.09.2022 23:21
Żarty sobie robi z mieszkańców przecież wybrali cie żebyś pomagał...
Niemcza brak współpracy na każdy środa, 28.09.2022 22:11
Niemcza za obecnych rządów zrywa wszelkie rodzaje współpracy! wypracowane na...
adeadsas środa, 28.09.2022 23:15
bo jak baran z pisu rządzi to niestety tak jest...
Hmmm środa, 28.09.2022 22:45
Świetna analiza mankamentów. Idea Węgłowskiego wpisuje się w myślenie PiS....
środa, 28.09.2022 22:05
Kolejna spółka międzygminna. Kolejny zarząd i kolejne pieniądze na tzw....