O krajowej "ósemce" z minister infrastruktury i rozwoju
Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak odwiedziła Kłodzko. Podczas spotkania z samorządowcami z powiatu kłodzkiego, ząbkowickiego oraz dzierżoniowskiego poruszony został temat drogi krajowej nr 8. W spotkaniu wzięli także udział: poseł Monika Wielichowska, senator Stanisław Jurcewicz, wicemarszałek województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór i dyrektor GDDKiA Robert Radoń.
- Walczymy o udrożnienie tej drogi, o bezpieczeństwo. Tą drogą jeżdżą do nas turyści, kuracjusze do 5 uzdrowisk, mieszkańcy. Stąd wywożone jest kruszywo na budowę dróg krajowych, autostrad, nasypów kolejowych. Droga jest bardzo niebezpieczna. To jest jeden z najbardziej krytycznych odcinków w Polsce i chcielibyśmy w końcu zacząć chociaż fazę przygotowawczą do gruntownej modernizacji tej drogi – mówiła poseł Monika Wielichowska.
- Zdajemy sobie sprawę, że droga krajowa nr 8 nie mieści się w korytarzach, ale jest bardzo potrzebna. Ja dzisiaj jechałam z Wrocławia i właściwie trudno jadąc tą drogą nie być świadomym jak ta droga jest potrzebna. Podczas rozmowy na ten temat kilka miesięcy temu pomyśleliśmy sobie, że skoro droga krajowa nr 8 nie może skorzystać z tych preferencji, które są dla korytarzy trzeba znaleźć inną metodę na modenizację tej drogi – mówiła podczas spotkania w kłodzkim starostwie minister Maria Wasiak - Pomyśleliśmy sobie o takim programie wieloletnim opartym na porozumieniu rządu z samorządami. Poprosiłam wtedy GDDKiA o przygotowanie takiego wstępnego planu etapowania tej modernizacji. Taki plan został przygotowany, Generalna Dyrekcja jest we wspołpracy z panem marszałkiem, który przygotowuje tzw. dokumentację korytarzową. Jak wiemy nie jest to tylko kwestia modernizacji po jakimś ustalonym śladzie, to jest w wielu miejscach konieczność wybudowania tej drogi w innym miejscu, ominięcia miejscowości. Chcielibyśmy wykorzystać dokumentację, którą przygotował pan marszałek, tak aby przejść do następnego etapu tj. budowania dokumenacji o charakterze technicznym.
Modernizacja odcinka z Magnic do Kłodzka miałaby zostać podzielona na trzy etapy: z Magnic do Łagiewnik, z Łagiewnik do Ząbkowic, z Ząbkowic do Kłodzka.
Podczas spotkania podpisana została deklaracja mówiąca m.in. o wykorzystaniu gotowego już studium pasma rozwoju południowej części województwa przygotowanego przez samorząd województwa, o wybraniu wariantów pod względem trasy oraz węzłów, skrzyżowań z udziałem władz samorządowych na podstawie rozwiązań technicznych i szacowanych kosztów tych rozwiązań, o przyjęciu rozwiązań, które zminimalizują ilość bezpośrednich włączeń drogi, aby podnieść bezpieczeństwo na drodze i komfort podróży a także o współpracy GDDKiA z samorządami związanej z przekazywaniem gruntów pod inwestycję.
Przeczytaj komentarze (30)
Komentarze (30)