"Przybywa nowych mieszkańców, którzy nie mają jak dojechać z odległych części miasta"
Zapraszamy do zapoznania się z listem Czytelnika Doba.pl dotyczącym komunikacji miejskiej w Dzierżoniowie i oświadczeniem Urzędu Miasta.
List do redakcji Doba.pl
Obecnie wielu przewoźników i organizatorów komunikacji miejskiej w wielu polskich miastach podchodzi bardzo poważnie do kwestii ekologii i zachęca do korzystania z tego środka transportu, by przesiąść się z samochodu. Jak widać, w naszym mieście powiatowym, ta reguła i zasady nie obowiązują. Często korzystam z transportu miejskiego organizowanego przez ZKM i nie jestem jedyną osobą, która zauważyła, że należałoby wprowadzić korektę rozkładu jazdy. Północna i północno-zachodnia część Dzierżoniowa stale się rozrasta o nowe domy jednorodzinne (przykład: ulica Przedwiośnie oraz przy osiedlu Zielonym) i bloki mieszkalne (przy ul. Lawendowej i ul. Korczaka), przybywa nowych mieszkańców, którzy nie mają jak dojechać z tak odległych części miasta do centrum czy do innych miejsc wieczorami w dni robocze, sobotnie popołudnia i praktycznie całą niedzielę/święta.
Linia 2, która obsługuje tę część miasta w obecnej chwili jest niewystarczająca. Należy również zwrócić uwagę, że „dwójka” pozwala na transport publiczny ludziom mieszkającym na największym dzierżoniowskim osiedlu – Różanym. Rozwiązanie, jakie nie tylko ja proponuję, to zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na odcinku Dzierżoniów Os. Zielone - Dzierżoniów Os. Różane - Dzierżoniów Piłsudskiego. Do tej części miasta autobus linii 2 dojeżdża w dni robocze tylko do godziny 19:28 w kierunku Bielawy, w soboty ostatni kurs to 15:28 w kierunku Bielawy, a niedzielę i święta autobus wykonuje TYLKO 5 kursów (co godzinę) od 13:28 do 17:28. Mieszkańcy Dzierżoniowa, którzy wracają wieczorem lub popołudniu szynobusem z Wrocławia, Świdnicy czy Kłodzka nie mają żadnego bezpośredniego połączenia autobusowego z osiedlami: Różane, Złote czy Zielone. Zmuszeni są korzystać z taksówek, wybrać się pieszo lub gdy chcąc skorzystać z ZKM, to wysiąść na osiedlu Jasnym.
Obecny rozkład jazdy powoduje, że osiedla Różane i Zielone są mało skomunikowane z resztą miasta i są wykluczone komunikacyjnie. Jeżeli nie jest możliwa zmiana w rozkładzie linii nr 2 (dodatkowe kursy), to może warto byłoby powrócić do rozwiązania sprzed dekady, kiedy niektóre kursy wariantowe autobusów linii nr 45 jeździły przez osiedle Różane. Byłoby to dobre uzupełnienie do linii nr 2. Dziwnym trafem „dwójka” na odcinku Bielawa - Dzierżoniów Piłsudskiego może dojeżdżać w weekendy co minimum godzinę do 23, tymczasem północna część miasta została całkowicie pominięta. Czy jest możliwość zwiększenia kursów autobusów przejeżdżających przez dzierżoniowskie osiedla położone w północnej części miasta?”
Minęły dwa lata, rzecznik prasowy w ówczesnym czasie zapowiadał wielkie zmiany w komunikacji miejskiej w 2022 roku, które nie nastąpiły ani rok temu, ani w bieżącym okresie. Magistrat w 2021 roku zapowiadał, że podda publicznym konsultacjom, zmiany, jakie mają nadejść w transporcie autobusowym. Nic takiego nie miało miejsca. Czy firma, która badała potoki pasażerskie miała okazję sprawdzić, ile osób byłoby chętnych do skorzystania z komunikacji w godzinach, w których brakuje kursów z północno-zachodniej części miasta? Czy zapowiadane zmiany od dłuższego czasu nadejdą czy raczej wycofali się Państwo z tego? Czy nastąpi jakaś zmiana linii komunikacyjnych? Aktualnie obowiązuje schemat z lat 70. XX wieku, od tego czasu już dawno nie spełnia potrzeb mieszkańców.
Czytelnik Doba.pl
Foto.: UM Dzierżoniów
Oświadczenie Urzędu Miasta Dzierżoniów
Z przystanków przy ul. Sikorskiego i Korczaka odjeżdża codziennie ponad czterdzieści autobusów, w soboty takich połączeń jest ponad dwadzieścia. Nie można więc mówić o wykluczeniu komunikacyjnym tej części Dzierżoniowa, ale rozumiemy mieszkańca, który ocenia sieć połączeń kierując się indywidualnymi potrzebami. Takie „ułożenie” rozkładu jazdy, który wpisze się w oczekiwania wszystkich mieszkańców nie jest możliwe. Obecnie obowiązujący rozkład opracowany został na podstawie badań potoków pasażerskich w skali całego miasta i w taki sposób, był funkcjonalny dla jak największej liczby mieszkańców. Oczywiście kierujemy się także uwagami i propozycjami przekazywanymi przez mieszkańców, jednak w przypadku tej części Dzierżoniowa, poza listem przesłanym przez adresata, do tej pory nie wpływały do urzędu podobne zgłoszenia.
Rafał Pilśniak
rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Dzierżoniowie
Komentarze (28)