Czy działanie rogatek jest prawidłowe?
Redakcja Doba.pl otrzymała list dotyczący rogatek na ul. Batalionów Chłopskich w Dzierżoniowie.
- Chciałbym się dowiedzieć - wyjaśnić, czy działanie rogatek dzierżoniowskich jest prawidłowe? Czy to jest wina źle działającego systemu zamykania szlabanów? Czy może wina dróżnika? Jeżdżę często przez ten przejazd i za każdym razem rogatki działają trochę inaczej. Próbowałem uzyskać wyjaśnienie od policji dzierżoniowskiej. Czy musi dojść do jakiegoś zdarzenia na tym przejeździe? Załączam filmik z kamerki. Proszę się przyjrzeć, czy takie działanie jest w porządku? - pisze Czytelnik Doba.pl.
Do sprawy odniosła się Komenda Powiatowa Policji w Dzierżoniowie, która otrzymywała informacje od kierowców w tej sprawie.
- W odpowiedzi na zapytanie dotyczące prawidłowości działania rogatek na przejeździe kolejowym informujemy, że jest to precyzyjnie uregulowane normami prawnymi. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami (Dz.U. z 2015r. poz 1744), na przejazdach obsługiwanych przez pracownika kolejowego, włączenie świateł na drągach rogatek powinno nastąpić równocześnie z rozpoczęciem zamykania drąga rogatek, z tolerancją 1 sekundy. Nie ma mowy tu zatem o działaniu urządzeń bezpieczeństwa na wskazanym przejeździe niezgodnie z przepisami rozporządzenia. Policja już wcześniej otrzymywała informacje od kierujących, o wątpliwościach co do działania rogatek, dlatego 1.12.2022 r. wysłano pismo do PKP z prośbą o rozważenie zmiany w sterowaniu - mówi Doba.pl nadkom. Marcin Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Dzierżoniowie.
Apelujemy o ostrożność!
Komentarze (52)
Proszę o zweryfikowanie informacji, która jest przedstawiona w artykule, w odpowiedzi jest informacja o światłach "drągów"
Powołanie się na punkt paragraf 50 punkt 3d nie odpowiada na zadane pytanie gdyż ten punkt dotyczy świateł drągów rogatek:
"światła na drągach rogatek: d) są wyłączone w krańcowym górnym położeniu drąga rogatki, a ponowne ich włączenie powinno nastąpić równocześnie
z rozpoczęciem zamykania drąga rogatki, z tolerancją 1 s, i trwać do czasu ponownego osiągnięcia położenia
krańcowego górnego;"
Prawidłowa informacja jest tutaj w paragrafie 60 tegoż samego rozporządzenia, i tu jest mowa o 13 sekundach!
§ 60. Przejazd kolejowo-drogowy kategorii A z rogatkami lub przejścia z rogatkami wyposaża się w sygnalizatory drogowe
ostrzegające użytkowników drogi o zamykaniu rogatki i pozostawaniu systemu w stanie ostrzegania, u*****miane
z czasem wstępnego ostrzegania nie krótszym niż 13 s przed rozpoczęciem opuszczania drągów rogatek i działające do
czasu ich ponownego, całkowitego podniesienia.
Do Policji: pismo wysłane w grudniu 2022, a jest czerwiec 2023, przypomnijcie się PKP, żeby potem nie było, że wszyscy zrobili wszystko, a doszło do zdarzenia. To może się przytrafić każdemu z nas.
Z filmiku wydaje mi się, że kierowca jechał znacznie szybciej niż 50 km/h