Dzierżoniów: ratujemy najważniejszy zabytek

środa, 13.5.2015 08:27 51326 62

300 tys. zł przekazało miasto na kolejne prace konserwatorskie, jakie będą przeprowadzone w najstarszej budowli w Dzierżoniowie. Jest nią oczywiście kościół świętego Jerzego. Umowę o przyznaniu pieniędzy podpisali we wtorek burmistrz i proboszcz parafii.

Kościół pw. św. Jerzego jest najstarszym sakralnym zabytkiem Dzierżoniowa. Od kilku lat wewnątrz i na zewnątrz prowadzące są w nim konieczne i zarazem bardzo kosztowne prace konserwatorskie. Ich efekty oglądać możemy na co dzień.

Wykonywane prace finansowane są różnych źródeł – kościoła, miasta, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz DBU (Niemiecka Fundacja Federalna „Środowisko”).

Kościół pw. św. Jerzego - jedna z pierwszych wzmianek (z roku 1258) dotyczących Dzierżoniowa odnosi się właśnie do tej majestatycznej budowli. Na początku posiadała ona typ halowy, a po przebudowie uzyskała formę bazyliki. W XV wieku wzniesiono masywną, czworoboczną u podstawy wieżę. Godny polecenia jest wspaniały ołtarz przedstawiający dzieje Jezusa oraz bogato malowane, unikatowe empory, ołtarz Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, a przed kościołem – dwie barokowe figury: św. Jerzego i Jana Nepomucena (ok. 1720 r.). Na kościelnej wieży znajduje się kamienna figurka tajemniczej postaci. Być może jest to postać legendarnego fundatora kościoła, księcia Bolesława Kędzierzawego. Od 9 grudnia 2008 nad dzierżoniowianami czuwa odnaleziona za barokowym ołtarzem z XVIII wieku Matka Boska Dzierżoniowska, Matka Miłosierdzia – malowidło prawdopodobnie z początku XVI wieku, jak dotąd jedyny fresk z tego okresu odnalezionym w Dzierżoniowie.

Źródło: UM Dzierżoniów

Przeczytaj komentarze (62)

Komentarze (62)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
Ludzie prości- to eufemizm,bo nie chcę tego inaczej nazwać, oceniając innych, korzystając z WŁASNYCH doświadczeń i zachowań, ali....To już nieco podpada pod pomówienie, bo na zdjęciu jest konkretny człowiek.
mieszkaniec ddz środa, 13.05.2015 14:14
Budowali pomniki i stawiali krzyże, a teraz się obudzili że istnieje zabytek i wymaga gruntownego remontu. Co kawałek to pomnik papieża, jak kiedyś Stalina, ludzie czas się obudzić i pomyśleć.
poniedziałek, 18.05.2015 05:01
No, właśnie, nabudowali przed wiekami, a teraz żebrzą o pieniądze.Zrównać z ziemią wszystko, co się buduje teraz, bo ileś tam lat to też będzie zabytkiem. Obudziłeś się, pomyślałeś i jest to myśl genialna. Jeszcze nikt na to nie wpadł.
Może daj spokój innym, bo z takiego lub podobnego myślenia była rewolucja kulturalna w Chinach.
ali sobota, 16.05.2015 20:17
pieniadze od parafian ida na przelew i d.........ki
sobota, 16.05.2015 20:41
Ludzie prości- to eufemizm,bo nie chcę tego inaczej nazwać, oceniając innych, korzystając z WŁASNYCH doświadczeń i zachowań, ali....To już nieco podpada pod pomówienie, bo na zdjęciu jest konkretny człowiek.
sobota, 16.05.2015 20:42
... oceniając innych, korzystają.....
DZIERŻONIOWIANKA piątek, 15.05.2015 08:20
A CZY NAS MIESZKAŃCÓW KTOŚ ZAPYTAŁ O ZGODĘ NA PRZEZNACZENIE DLA KOŚCIOŁA TAKIEJ KWOTY. PRZECIEŻ KOŚCIÓŁ TO NAJBOGATSZE PAŃSTWO ŚWIATA JESZCZE IM MAŁO TYLKO BRAĆ PIENIĄDZE Z NASZYCH PODATKÓW. ZA TAKIE PIENIĄDZE MOŻNA ZROBIĆ O WIELE POŻYTECZNIEJSZE RZECZY.
sobota, 16.05.2015 10:05
Ignorantka !
okoniek niedziela, 17.05.2015 10:49
To nie jest ignorantka tylko głupia, pusta, idiotka.
Tego nie można nazywać ignorancją. Koniec z panoszeniem się nieuków w internecie! W szkole nauczyli pisać, tylko nie powiedzieli, że aby cokolwiek napisać trzeba mieć coś do powiedzenia?!
niedziela, 17.05.2015 16:27
Cóż, nazwałeś rzecz po imieniu....
Ryniu sobota, 16.05.2015 13:33
Dokładnie.
czwartek, 14.05.2015 09:11
A o miejscach pracy dla młodych mieszkańców miasta ani słowa.
czwartek, 14.05.2015 20:01
Załóż firmę i zatrudnij tych młodych. Będziemy ci bić brawo.
czwartek, 14.05.2015 10:01
W UM brakuje historyka, bo najstarszy jest kościółek przy ul. Klasztornej. Wystarczy spojrzeć na styl.
czwartek, 14.05.2015 12:48
Na stylach to się nie znasz. A autor ma rację, najstarszy jest kościół św. Jerzego. Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP wybudowano pod koniec XIII wieku, a św. Jerzy może mieć XII wieczną metrykę.
obs czwartek, 14.05.2015 15:00
Z 1258 roku są oczywiście fundamenty , a temu się nie przyglądałeś.
środa, 13.05.2015 08:41
Patrz pan, a kiedyś wszędzie pisano, że najstarszy jest kościółek przy u. Klasztornej.
?? czwartek, 14.05.2015 11:20
Ale "najważniejszy" zabytek jest tu jak widać...
środa, 13.05.2015 17:19
A MURY OBRONNE ŁATAJĄ CEGŁAMI I OHYDNYM SZARYM BETONEM!
q czwartek, 14.05.2015 11:19
Dokładnie. Mury się rozlatują, drzewa na nich wyrastają, piękne zabytki po silesianie, za młynem rozp***rzono w drzazgi zamiast na LOFTy przerobić, ale grunt że "najważniejszy" zabytek jest ratowany.
czwartek, 14.05.2015 20:00
Mogłeś te cuda po Silesianie kupić i przerobić na lofty, były do wzięcia. Zgrzeszyłeś zaniechaniem a teraz piszczysz.
a czwartek, 14.05.2015 08:26
A gdzie pieniądze które płacą parafianie???
czwartek, 14.05.2015 10:24
A jak myślisz, z czego opłacane są rachunki za elektryczność, wódę , wywóz śmieci, sprzątanie? Z czego płacone są pensje pracowników zatrudnionych w parafii ? Z czego płaci się za kwiaty ? Są jeszcze remonty, itd., itd. Czasami parafia ma kilka obiektów sakralnych. To wszystko trzeba utrzymać.W mojej parafii ksiądz w ogóle nie woła o pieniądze.
A czwartek, 14.05.2015 08:56
I tu jest kółko wzajemnej adoracji, Brakuje jeszcze jednego bardzo czynnego duchownego
Palikocik czwartek, 14.05.2015 01:53
Ile ten Bosek miał matek ?
Bo są ich chyba tysiące w samej pl. A mówią,że matkę ma się jedną ??
Popaprane religie - zakały wszystkich wojen
Mafia bez jakiegokolwiek kontrolowania - Palikocik
czwartek, 14.05.2015 05:11
No, wyrzuciłeś z siebie nieco agresji, ale przy okazji ujawniłeś morze swojej ignorancji. Najważniejsze jednak, że lepiej się poczułeś.
środa, 13.05.2015 20:47
co roku miasto za pomocą podpisujących burmistrzów wywala ze swojego budżetu czyt. naszych pieniędzy kwoty grubo powyżej 200 tys. Może czas przestać pompować kasę w tą studnie bez dna. Odkąd pamiętam zawsze proboszczowie skamleli o pieniądze na remont , że ciągle mało i tak w kółko do znudzenia.
czwartek, 14.05.2015 01:27
Kto sprawdza czy nie rozkradną?????
środa, 13.05.2015 20:34
Jak żydowskie płaczki ..na synagogę tęż jest prawie 50 tysięcy .
środa, 13.05.2015 20:45
To też świątynia i to tego samego Boga.
środa, 13.05.2015 20:31
Bog nie wymaga takich budowli tylko prozni ludzie!!!!!!!!!!!
środa, 13.05.2015 18:37
popierd... ??? watykan niech daje, albo niech przekazuja wlasnosc na rzecz miasta
środa, 13.05.2015 12:07
Ten kościół to studnia bez dna.Najważniejszy!Jakby nie było innych zabytków w tym mieście.A kamienice na Pocztowej i Mickiewicza?Kiedy miasto weźmie się i za te XIX-wieczne zabytki?
środa, 13.05.2015 15:33
Pytanie kieruj do właścicieli tych budynków.
?? czwartek, 14.05.2015 11:06
A czy miasto jest właścicielem tego kościoła?
czwartek, 14.05.2015 19:53
Kościół, jako zabytek, jest dobrem wspólnym.
środa, 13.05.2015 17:46
W większości ci "właściciele",o których mówisz,to ubogie wspólnoty mieszkaniowe.Myślisz,że gdyby były majętne to te budynki tak by wyglądały?Z kim porównujesz?Puknij się w czoło.A pasibrzuchy nikomu jeszcze nic nie dały tylko garną do siebie,a nasz ciemnogród nosi im pieniążki w ząbkach i na kolanach.Wstyd!!!Brak słów!!!
środa, 13.05.2015 20:40
A co ty wiesz o religii i Kościele, ze nazywasz mnie ciemnogrodem? Te "pasibrzuchy" odpowiadają na potrzeby duchowe ludzi i póki owe potrzeby ludzie będą mieli, oni będą im potrzebni. Cóż ty jednak możesz wiedzieć o życiu duchowym ?
?? czwartek, 14.05.2015 11:13
Potrzeby "duchowe"? A jakim potrzebom "duchowym" służą zbiórki na pozłacanie ram w obrazach? Kościół to nie budynek tylko wspólnota wiernych - ludzie. Bóg nie potrzebuje witraży, wysokich sklepień, malowanych sufitów ani złotych ram w obrazach. To tylko czarne pasibrzuchy ludziom wmawiają, bo lubią obnosić się złotem.
czwartek, 14.05.2015 11:57
Problem polega na tym, że nie wiesz, co to są potrzeby duchowe. Czym innym są potrzeby duchowe, a czym innym renowacja zabytków. Oczywiście, że Kościół to Lud Boży, ale kościół to też budynek, w którym zbiera się na modlitwie Lud Boży. Zauważ, że oba terminy różnie się pisze. Bóg nie potrzebuje witraży, ale ludzie ich potrzebują, gdyż żyjemy jednak w świecie materialnym , chociaż w kościele odnosimy się do duchowego.Chyba nikt nie przyszedł do ciebie do domu, żeby wymusić oddanie obrączek na złocenie ramy? Na mnie też nikt tego nie wymuszał. W mojej parafii zresztą tego się nie robi.Może ktoś jednak ma potrzebę takiego ofiarowania czegoś cennego na ten cel. Jeśli tak, to niech ofiaruje.Co ci to przeszkadza ?
czwartek, 14.05.2015 06:26
Pozwól mi mieć swoje zdanie i nie przekonuj mnie,że życie duchowe odbywa się jedynie murach sakralnych.
czwartek, 14.05.2015 10:26
Jak mam cię o tym przekonać, skoro twojego życia duchowego w ogóle nie ma i to prawdopodobnie nawet w murach sakralnych. Każdy wyrabia sobie opinię na podstawie własnych doświadczeń, a ty ich nie masz.
środa, 13.05.2015 18:04
Nie zdajesz sobie sprawy ani ze skali przedsięwzięć związanych z remontem kościoła ani ze skali działań zmierzających do pozyskania na ten cel środków. Siłami parafii to absolutnie niewykonalne. Porównywanie tego do kamienicy to całkowite nieporozumienie. Z drugiej strony, czy te wspólnoty zrobiły COKOLWIEK by zgromadzić fundusze na remont? Gdzie fundusze remontowe? Gdzie starania o dofinansowania?
I nie pisz, że ktokolwiek garnie coś do siebie, bo pieniędzy użytych na remont kościoła ksiądz nie zabierze ze sobą, wszystko zostaje tu i będzie służyło przez wiele następnych lat i pokoleń.
czwartek, 14.05.2015 06:24
Aleś się napocił...Widać,że mocno trzymasz się kiecki...
czwartek, 14.05.2015 19:52
Ty zaś nie napociłeś się nad repliką, bo na nic sensownego cię nie stać. Odruchowo się odszczeknąłeś i tyle.
Popedzic to wszystko do roboty, środa, 13.05.2015 15:55
Co kler robi z pieniedzmi??? W ciagu tygodnia odbywa sie tam okolo 50 razy msza na której parafianie jednorazowo pozostawiaja w koszykach i na tacach okolo 2 tysiace zlotych! Jezeli tych mszy jest w tygodniu okolo 50 kler ma tygodniowo okolo 100 tysiecy zlotych! Gdy dodamy do tego ogromna kase za pogrzeby, chrzciny, sluby, komunie bedzie tego miesiecznie okolo pól miliona zlotych!!! Co oni robia z taka wielka kasa??? W Bielawie mieszkaja w bunkrze lepiej jak na Wawelu czy Komorowski w Belwederze! Ludzie po stidiach z tytulami i dyplomami zarabiaja okolo 2 tysiace zlotych a kieckowe zarabiaja wiecej jak Tusk w Brukseli i sie bujaja drogimi samochodami!
środa, 13.05.2015 16:49
"Ludzie po stidiach z tytulami i dyplomami zarabiaja okolo 2 tysiace zlotych a kieckowe zarabiaja wiecej jak Tusk w Brukseli i sie bujaja drogimi samochodami!"

No, czegoś tu nie rozumiem. Czyżby do seminarium przyjmowano na podstawie szlacheckiego pochodzenia ? Przecież ty mogłeś zostać księdzem i "bujać się" drogim samochodem. A może masz syna? Prędziutko wyślij go do świdnickiego seminarium, bo tam lada moment zacznie się nabór na następny rok.
Jeśli w parafii są trzy Msze to w tygodni jest ich 6 razy 3 + 4 niedzielne, czyli;i w sumie 22. Ofiara na Msze jest dobrowolna i wynosi od 30 do 50 zł, czyli dałoby to około 1100 zł na tydzień w jednej parafii. Biorąc pod uwagę to, że są Msze bez intencji, nie wiem jakim sposobem wyszło ci pół złotych miesięcznie. Śluby są 3- 4 w miesiącu. Do tego kilka pogrzebów. Pójdź w niedziele do kościoła i zobacz, ile ludzie wrzucają na tacę. Nie są to, zapewniam cię, ogromne pieniądze.
środa, 13.05.2015 17:04
Powinieneś tez widzieć, ze każdy ksiądz kończy seminarium z tytułem magistra, czyli tytuł posiadaj. Żaden z nich nie jest tez właścicielem plebanii tylko administratorem. Na dobra sprawę taki facet nie posiada domu. Czasami ma porządny samochód.
Powtarzam ci- droga powołania była dla ciebie otwarta. Jeśli zachęcisz do wejścia na nią twojego syna, proboszcz, zapewniam cię, sam go odwiezie takim samochodem do Świdnicy. Księża nie powinni afiszować się z bogactwem- to prawda, ale mity o ich bogactwie to przesada.
czwartek, 14.05.2015 08:39
jasne z nich tacy magistrzy jak z koziej dupy traba
środa, 13.05.2015 17:41
Podjęcie takich studiów jest równe z wyborem nieróbstwa i pasożytnictwa.Zobacz ilu młodych wypasionych byków buja się w tych murach kościelnych.Państwo ponosi ogromne straty z tytułu utrzymywania tylu pasibrzuchów i ich siedzib.
^^^ środa, 13.05.2015 18:30
100 % Racji ! Opodarkować i kasy fiskalne zrobic !
środa, 13.05.2015 20:48
Aż dziwne, że nie poszedłeś ta drogą, skoro to taki łatwy chleb.
środa, 13.05.2015 12:33
Zdecydowanie kościół św. Jerzego jest najcenniejszym zabytkiem naszego miasta i powiatu.
podatnik środa, 13.05.2015 15:29
Przecież ksieża maja pieniądze z pogrzebów, komunii,ślubów etc.etc to dlaczego nasze podatki idą na remonty obiektow sakralnych?Kościół św. Jerzego jest w jurysdykcji władz koscielnych!!!
w środa, 13.05.2015 14:22
DWORZEC PKP TEŻ MA BYĆ REMONT.
środa, 13.05.2015 13:07
a co z remontem i odbudową dworca PKP ?
gosc środa, 13.05.2015 13:45
przeciez dworzec nie na lezy do miasta tylko do kolei
środa, 13.05.2015 17:47
Czyżby nie przejęła go ostatnia ekipa rządząca w mieście?Oj,chyba tak!
w środa, 13.05.2015 12:47
TAMCI NIC NIE ROBILI.
z środa, 13.05.2015 11:07
NAJWAŻNIEJSZY zabytek? Bo co, bo to kościół? A w tym czasie inny piękny zabytek przy Wrocławskiej i Korczaka popada w ruinę...

https://www.google.pl/maps/
place/Dzier%C5%BConi%C3%B3w/@50.736901,1
6.659385,3a,85.2y,296.52h,105.62t/data=!
3m4!1e1!3m2!1sYn2siH8K3h8bYm1t1JSbqA!2e0
!4m2!3m1!1s0x470e3602a24811bd:0x4a092230
f46f7482!6m1!1e1
środa, 13.05.2015 12:00
Bo właściciel obiektu przy wrocławskiej ma inne priorytety
?? czwartek, 14.05.2015 11:20
A kto jest właścicielem kościoła, miasto?
es środa, 13.05.2015 10:47
Bo jest najstarszy.Nowa władza,nowe priorytety.